Polvända högtalare - kvittar väl!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Polvända högtalare - kvittar väl!

Inlägg av psynoise »

Jag håller med om det som Grym är inne på. Det är väl inte heller allt ovanligt på konserter att förstärka ena våghalvan mer ut mot publiken för att skapa mer dunk eller tryck. Däremot kanske öronen endast uppfattar likriktat medelvärde. Dock uppfattas musik även via bröstet vid högre ljudtryck skulle jag tro.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att förstärka den positiva sidan borde inte göra ett dugg skillnad i tryck mot att förstärka likformigt. Membranet spelar ju bara längre ut och man får mindre dynamiskt omfång. Dessutom blir ju vågformen deformerad. Talspolen borde bli varmare också tycker jag då det blir en positiv offset på den genomsnittliga spänningsnivån.
Det är ju svängningarna vi hör och känner, skillnaden mellan lågt och högt tryck i luften. Luftmolekylerna pressas ihop och dras isär från varandra. Det ger mest effekt att göra det låga lägre och det höga högre. Inte bara en av dem.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vågformen blir deformerad då detta är ett sätt att färga ljudet och skapa jämna övertoner. Eventuellt begränsas signalbehandlingen till ett visst frekvensintervall också. Dock får jag erkänna att jag inte kommer ihåg tekniken helt då det var många år sedan jag läste kurser inom ljudteknik nu. Men skulle endast högtalarelements genomsnittliga position ändras ger det såklart inget då det är ljudtrycket som spelar roll.
superx

Inlägg av superx »

Jag har också hört från flera håll att basister och gitarrister föredrar att högtalarkonen börjar röra sig utåt vid ett första anslag på instrumentet. Har dock inte testat detta, så jag vet inte om det ligger något i det. Jag skulle dock inte avfärda det helt utan att testa själv, eftersom jag inte vet exakt hur örat och resten av kroppen fungerar i detta avseende.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om det är en mycket kort och djup baston, så kan jag mycket väl tänka mig det då vågformen avtagit i amplitud redan vid följande negativa svängning.
Teoretiskt borde det dock inte spela någon roll då man hör både när luften drar och trycker på trumhinnan. Kanske har de här gitarristerna hörselskador så det är glapp mellan hörselbenen i deras öron... :lol:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Egentligen kan det inte handla om en ton då nya övertoner tillsammans med alla andra frekvenskomponenter är symmetriska kring x-axlen...
superx

Inlägg av superx »

Första halvperioden är ofta flera gånger högre än nästa halvperiod i dessa signaler.
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Det är inte säkert att plus och minus rörelser tas upp likadant i örat. Även om hjärnan säkert kompenserar hyfsat. Det finns även "element" i rummet som reagerar olika på plus och minus.. Dels kan en vägg ha lättare föra att röra sig åt ett eller det andra hållet. Även koner, men då är det ingen vidare kvalitet på dem.
Rummet har dock extremt stort intryck på just basfrekvenserna, och om en fas studsar på ett eller annat sätt så påverkar det ljudet.

Just bastrummor har en tendens att ha en snabb "decay". Alltså plusvågen är ofta dubbelt så stark som första minusvågen. Jag hävdar att jag hör direkt om den är fasvänd eller inte. Om jag först står framför den och sedan går in i kontrollrummet och lyssnar genom Mik-Pre-Monitor. Jag vill tro att mina öron formar soundet olika beroende på om det är plus eller minus övertag.

Mina 7000 cent.

Pelle Gunnerfeldt
(Ljudtekniker/mixare:
The Hives, Refused, Tomas Andersson Wij, m.m.)
superx

Inlägg av superx »

Exakt! Det finns många faktorer som gör att jag tror det kan ligga något i detta. Även örats olinjära egenskaper kanske kan spela in här. Se t.ex. denna:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

superx skrev:Exakt! Det finns många faktorer som gör att jag tror det kan ligga något i detta. Även örats olinjära egenskaper kanske kan spela in här
Aha, låter ju som att man i så fall borde kunna kompensera för det...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Säger som många andra att fasvänt låter skit. Brukar använda just detta fenomen om jag misstänker att det är felkopplat i ett högtalarpar. Provar då att växla polaritet på ena högtalaren för att se om ljudtrycket förändras. Lite OT.
Att ha flera par högtalare i ett rum "äter" upp ljudtrycket. Nu menar jag om du t.ex har tre par högtalare och bara lyssnar via ett par. Dom två paren som bara står där absorberar ljudet. Det finns mycket som påverkar hur en högtalare låter och beter sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det har jag inte tänkt på... Men det är ju logiskt nu när jag tänker på det. Det blir ju ungefär som en akustisk dämpmatta. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

el34: Fast detta gäller ju inte om alla högtalare spelar. Det finns snubbar som öser på med bassa baslådor runtom.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Antar att ni menar ni s.k. "basfällor"?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Nej,jag vet. Jag skrev ju om man har FLERA par högtalare i ett rum och bara lyssnar via ETT par. Man kan säga att det blir en slags basfälla. Membranerna i högtalarna om inte används kommer att absorbera ljudet får det par högtalare som spelar. Sedan vet jag inte hur mycket det faktiskt märks av. Jag har inte testat själv utan det är bara vad jag har fått lära mig. Men i fas,mera bas :D
Skriv svar