Behöver lite hjälp med inkoppling av backljus, över relä
Behöver lite hjälp med inkoppling av backljus, över relä
Hej.
Försöker få bukt på mitt tilltänkta projekt.
Har en gammal lastmaskin, som jag vill koppla in backljusen, med automatik vid backning.
Skulle även vilja behålla dagens funktion, dvs. att slå av och på backljusen med en strömbrytare.
Tänker mig följande:
Ett vanligt 4 poligt relä, tar styrström från något befintligt, passande relä inne i hytten ( Maskinen har tre växlar framåt, likamånga bakåt, således 6 relän som sköter växling )
Kopplar utgången från relä, efter nuvarande strömbrytare, matningen till relä, tar jag innan strömbrytaren. So far so good?
MEN, jag kommer ju få en spänning tillbaka på stiftet jag kopplat styrströmmen till, när jag "slår på" backljuset manuellt, med brytaren dvs.
Finns det nåt sätt att "enkelrikta" den strömmen?
Mvh Henrik
Försöker få bukt på mitt tilltänkta projekt.
Har en gammal lastmaskin, som jag vill koppla in backljusen, med automatik vid backning.
Skulle även vilja behålla dagens funktion, dvs. att slå av och på backljusen med en strömbrytare.
Tänker mig följande:
Ett vanligt 4 poligt relä, tar styrström från något befintligt, passande relä inne i hytten ( Maskinen har tre växlar framåt, likamånga bakåt, således 6 relän som sköter växling )
Kopplar utgången från relä, efter nuvarande strömbrytare, matningen till relä, tar jag innan strömbrytaren. So far so good?
MEN, jag kommer ju få en spänning tillbaka på stiftet jag kopplat styrströmmen till, när jag "slår på" backljuset manuellt, med brytaren dvs.
Finns det nåt sätt att "enkelrikta" den strömmen?
Mvh Henrik
Re: Behöver lite hjälp med inkoppling av backljus, över relä
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
... och har du tre olika styrspänningar för tre olika backväxlar så kan du helt enkelt låta de spänningarna styra tre olika reläer, som var och ett är kopplat som i ritningen ovan.
(Man kan också använda dioder och endast ett relä, men här verkar det väl faktiskt mest lättförståeligt med tre reläer - risken att "nästa person" kör fast och gör fel är klart mindre).
(Man kan också använda dioder och endast ett relä, men här verkar det väl faktiskt mest lättförståeligt med tre reläer - risken att "nästa person" kör fast och gör fel är klart mindre).
Hej igen, intresset har definitivt inte svalnat, haft fullt upp med en vattenskada 
Har nu ikväll försökt hitta lämplig signal att använda.
Detta har dock gjort mig lite förbryllad.
De relän jag pratade om tidigare, verkar fungera "omvänt", mot hur jag är van att dom fungerar.
Ligger 24v på hela tiden, och detta gör att jag skulle behöva ett "omvänt" relä också, eller?
Jag vill alltså har ett relä som släpper igenom spänning, när det går från 24 volt, till 0. ?
Mvh Henrik

Har nu ikväll försökt hitta lämplig signal att använda.
Detta har dock gjort mig lite förbryllad.
De relän jag pratade om tidigare, verkar fungera "omvänt", mot hur jag är van att dom fungerar.
Ligger 24v på hela tiden, och detta gör att jag skulle behöva ett "omvänt" relä också, eller?
Jag vill alltså har ett relä som släpper igenom spänning, när det går från 24 volt, till 0. ?
Mvh Henrik
Hej!
Menar du att när du lägger i en backväxel får du en jordning istället för en positiv spänning?
Menar du att när du lägger i en backväxel får du en jordning istället för en positiv spänning?
Ja, eller jag får typ en halv volt?
OK.
Jag har en idé, men vet inte om jag vågar presentera den.
Jag vet ju inte hur växellådan funkar elektriskt på din lastmaskin.
Om spänningen är cirka 0,6 volt vid backning känns det som det skulle kunna vara en diods spänningsfall.
Är det samma värde på alla tre backväxlarnas reläer?
Jag har en idé, men vet inte om jag vågar presentera den.
Jag vet ju inte hur växellådan funkar elektriskt på din lastmaskin.
Om spänningen är cirka 0,6 volt vid backning känns det som det skulle kunna vara en diods spänningsfall.
Är det samma värde på alla tre backväxlarnas reläer?
Hej igen, ja, jag får samma värde på alla tre backväxlar!
Koppla in NC, brytande funktion, istället för NO, slutande funktion, på relä.
Okej, då antar jag att jag behöver ett annat relä, annat än det 30,85,86,87a,87, som jag har?
Mvh Henrik
Mvh Henrik
Till salis:
För att kolla om ditt relä drar vid backläge, anslut reläspolen mellan +24V och kontakten där du fick jordpotential vid backläge.
För att kolla om ditt relä drar vid backläge, anslut reläspolen mellan +24V och kontakten där du fick jordpotential vid backläge.
Okej, ursäkta min okunskap, men jag hänger inte riktigt med i terminologin här =)
När du menar mitt relä, är det då det som redan sitter i lastmaskin, eller det jag tänkt montera?
Med jordpotential menar du det ställe där jag hade 0,6volt?
Reläspolen, vad menas?
Tack på förhand! / Henrik
När du menar mitt relä, är det då det som redan sitter i lastmaskin, eller det jag tänkt montera?
Med jordpotential menar du det ställe där jag hade 0,6volt?
Reläspolen, vad menas?
Tack på förhand! / Henrik
Om det är ett sånt här relä du har...

Så är 85 och 86 reläspolen, 87 är NO, och 87a är NC.
Om du kopplar enligt schemat, ansluter reläspolen till manövern och minus(/jord), relät drar hela tiden utom vid back.
Om du istället kopplar reläspolen till manövern och +, relät drar bara vid back.
Kolla om det stämmer.

Så är 85 och 86 reläspolen, 87 är NO, och 87a är NC.
Om du kopplar enligt schemat, ansluter reläspolen till manövern och minus(/jord), relät drar hela tiden utom vid back.
Om du istället kopplar reläspolen till manövern och +, relät drar bara vid back.
Kolla om det stämmer.