VFD-klocka... VFD, inte Nixie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ReZnoR

VFD-klocka... VFD, inte Nixie

Inlägg av ReZnoR »

Då jag nu har ett gäng VFD-rör (INTE Nixie-rör) liggande här hemma av modellerna IV-11 och IV-12 så tänkte jag sätta ihop ett par klockor av dem.

Jag antar ju att någon av er här har gjort en 6-siffrig VFD-klocka med 24H-visning?

Efter googling så har jag hittat ett antal riktigt bra scheman som visar 4-siffriga klockor... men jag vill ha 6-siffrig visning med 24H.

Och det största problemet är att de flesta saknar uppgifter för hur man går till väga med programmeringen.

Har kikat på t.ex. http://www.akafugu.jp/posts/products/vfd-modular-clock/ och https://learn.adafruit.com/ice-tube-clock-kit/overview . Funderar på ifall det går att modifiera dessa till att använda IV-11 eller IV-12-rör istället?

Jag har MCU:n "Atmega328P", VFD-drivarna "MAX6921 och HV5812". Uppkopplingen av hårdvaran är inga som helst problem förutom att det kan vara lite krångel o lösa "layouten" när man använder "breadboards". Däremot programmeringen... hur tusan får jag detta att fungera som en klocka?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: VFD-klocka... VFD, inte Nixie

Inlägg av Icecap »

"hur tusan får jag detta att fungera som en klocka?"

Enkelt, gör ett program som räknar sekunder, minuter och timmar...

Men allvar, du behöver en RTC med batteri/supercap-backup. Då kan du släppa ställa klockan varenda gång du ändrar eller att strömmen går. Är du lite smart tar du en DS323x som är trevligt exakt OCH som kan ge ut en puls per sekund. Detta betyder att du - vid uppstart - låter µC'n läsa klockan och göra klar för pulserna, sedan är det bara att räkna upp sekunderna, minuterna och timmarna vid varje puls.

Sedan är det bara att skicka ut data till displayen och du är i mål.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill du inte trixa med programmera mojänger eller köra med olika besynnerliga kretsar (jag har ett par National-klockkretsar) kan du beställa etnfärdigprogrammerad PIC från PV Electronics och fixa ett lagom bra interface själv.
ReZnoR

Inlägg av ReZnoR »

Jag antar att det är detta "chip" du syftar på? Nixie QTC Clock Controller Chip

Tror inte det kan användas till VFD-rör?

Nixie-rören har ju en anod för "grid" och sedan 10 anslutningar för "segmenten".

VFD-rören är i stort sett likadana som vanliga 7-segments LED-displayer... förutom att de också har två anslutningar för "filamentet". Detta behöver inte gå via MCU:n ifall man inte vill ha ett så kallat "strömsparläge".

Man kan ju utan större problem ta en krets avsedd för 6 st 7-segments LED och istället för att driva dem direkt via MCU:n låta dem gå via transistorer. Det är ju nästan "plug 'n play".

Hm... för att kunna få ner storleken på krestarna så måste man ju använda sig av en progammerbar MCU. Hur svårt är det att lära sig programmera t.ex. en Arduino eller vanlig PIC-processor?

EDIT: Förresten... har ni något bra tips på mjukvara där man kan plocka ihop lite kretsar och sedan "simulera" detta? Vill minnas att det fanns något program som hette "ISIS"?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En Arduino är en "vanlig" µC - fast på ett sätt som gör det enkelt.

En ytmonterat µC kan fylla väldigt lite - men då bör man ha mönsterkort, det blir mycket svårt att löda annars. Klura ut antal pinnar du behöver, sedan kan man hitta rätt version.
Skriv svar