Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar
Ibland tycker man att dagens moderna bakljus är för skarpa när det är mörkt, borde det inte gå att ha dessa dynamiska?
Och idag såg jag ett litet bakljus för cykel, som hade bromsljus dvs. intensitet ökade vid inbromsning.
Troligt någon enkel inbyggd mekanism för att öka när intensiteten när cykel retarderar.
Vore det inte bra även på bilar?
Eller sätter lagen stopp för det!
Och idag såg jag ett litet bakljus för cykel, som hade bromsljus dvs. intensitet ökade vid inbromsning.
Troligt någon enkel inbyggd mekanism för att öka när intensiteten när cykel retarderar.
Vore det inte bra även på bilar?
Eller sätter lagen stopp för det!
Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar
Varför ska allt vara så satans avancerat?
Håller med, många ggr är det för skarpt och massor av flimmer.
Nuvarande regler sätter nog stopp för det, jag tror att ljusen är specificerade med lampeffekt och inte ljusstyrka.
- FormerMazda
Intensitet baserat omgivningsljus känns vanskligt.
Dessutom, hellre att det syns ordentligt än tveksamt?
Nåt jag däremot funderat på är det som jag vet Mercedes har, bromsa normalt så tänds bromsljusen normalt. Men vid panikbroms så blinkar bromsljusen.
Jag pendlar 2,5mil om dagen och alltid när man ser att framförvarande bilar bromsar så ställs ju frågan; normal eller panik?
Skulle man bli varslad direkt att det var panik så skulle nog en del olyckor kunna undvikas.
Motargumentet är väl att de lite mer sinnesslöa skulle aldrig bromsa om det bara var normal bromsning.
Dessutom, hellre att det syns ordentligt än tveksamt?
Nåt jag däremot funderat på är det som jag vet Mercedes har, bromsa normalt så tänds bromsljusen normalt. Men vid panikbroms så blinkar bromsljusen.
Jag pendlar 2,5mil om dagen och alltid när man ser att framförvarande bilar bromsar så ställs ju frågan; normal eller panik?
Skulle man bli varslad direkt att det var panik så skulle nog en del olyckor kunna undvikas.
Motargumentet är väl att de lite mer sinnesslöa skulle aldrig bromsa om det bara var normal bromsning.
Håll avstånden - allt som behövs...
- FormerMazda
Det var en trött kommentar.
I verkligheten är det annorlunda. Reaktionstid och riskmedvetenhet i all ära, men tveksamhet och missuppfattning kortar ganska snabbt ner ens sträcka man har att bromsa på.
I regel håller jag bra avstånd, tanken är ju att jag kommer pendla i dryga 35år till, så jag har ett rätt lugnt förhållningssätt till andra trafikanter och håller mina avstånd. Om man inte kommer ifaat vilsna sniglar som ligger i runda 60 på 80/90 sträckorna, då kommer man ifatt och inför omkörningen är ju avståndet lite kortare.
Men att säga att allt löser sig med avstånd, ja det är väl sant. Men i verkligheten fungerar det inte alltid. Och även rätt avstånd kan lätt förstöras som sagt.
I verkligheten är det annorlunda. Reaktionstid och riskmedvetenhet i all ära, men tveksamhet och missuppfattning kortar ganska snabbt ner ens sträcka man har att bromsa på.
I regel håller jag bra avstånd, tanken är ju att jag kommer pendla i dryga 35år till, så jag har ett rätt lugnt förhållningssätt till andra trafikanter och håller mina avstånd. Om man inte kommer ifaat vilsna sniglar som ligger i runda 60 på 80/90 sträckorna, då kommer man ifatt och inför omkörningen är ju avståndet lite kortare.
Men att säga att allt löser sig med avstånd, ja det är väl sant. Men i verkligheten fungerar det inte alltid. Och även rätt avstånd kan lätt förstöras som sagt.
Panikblinket är en riktig bra grej! Men resten kan vara som det är, det fungerar ganska utmärkt.
Skulle jag välja att ändra något är det blinkhastigheten på dessa PWM-bakljusen, den nuvarande är väldigt tröttande.
Skulle jag välja att ändra något är det blinkhastigheten på dessa PWM-bakljusen, den nuvarande är väldigt tröttande.
Vilka bilmodeller har PWM på bakljusen?
Jag trodde inte det var tillåtet med LED ens, och glödlampor som PWM:as lär ju inte blinka?
Jag trodde inte det var tillåtet med LED ens, och glödlampor som PWM:as lär ju inte blinka?
- FormerMazda
PWM-dioder oavsett funktion på bilar behöver ses över. Fattar inte att de väljer en frekvens som är synbar. Jag som lekman gör ju inte ens det.
Har ingen modell i huvudet nu, eller ja, nån nyare BMW pendlar samtidigt som jag, den har irriterande ljus.
Har ingen modell i huvudet nu, eller ja, nån nyare BMW pendlar samtidigt som jag, den har irriterande ljus.
Har nån en referens till att det ens är tillåtet med LED i bakljus? Jag har googlat och det säljs en massa eftermarknadsgrejer som det sitter LED i, men jag är tveksam till att de verkligen är godkända.
- FormerMazda
LED eller glödlampa som sådan är inte krav/förbjudet.
E-märkning, färg och ljusflöde föreskrivs/krävs däremot. Även frekvens på blinkljus.
Finns en hel bibel att läsa på typ transportstyrelsen om alla krav på bilar, belysning är rätt många sidor bara det vill jag minnas.
E-märkning, färg och ljusflöde föreskrivs/krävs däremot. Även frekvens på blinkljus.
Finns en hel bibel att läsa på typ transportstyrelsen om alla krav på bilar, belysning är rätt många sidor bara det vill jag minnas.
BMW, AUDI, Mercedes och en del andra har LED-bakljus med PWM. Det är i grunden inte en fråga om märke men årsmodell, ju nyare bil ju större chans att det är LED med PWM.
-
Jag har gjort en tråd för nått år sen där jag mätte frekvensen på PWM bakljus. Jag mejlade även trafikverket och frågade om det var ok att ha PWMade baklysen och de svarade att det var ok om de var "godkända". Jag tror inte ens trafikverket är medvetna om att PWM finns...
Tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... n&start=15

Tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... n&start=15
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
För att lägga till fler bilmärken: Volvo, Saab, Mazda, Subaru.
En av de bilar som irriterar mest är Saab 9-3 kombi efter årsmodell 2005, med de frostade baklysena. Ca 200 Hz. Syns ju såklart inte vid stillastående, men väldigt tydligt vid rörelse.
En av de bilar som irriterar mest är Saab 9-3 kombi efter årsmodell 2005, med de frostade baklysena. Ca 200 Hz. Syns ju såklart inte vid stillastående, men väldigt tydligt vid rörelse.