Vad är detta för kabel?
Vad är detta för kabel?
Hej! Jag är ganska ny inom elektronik.
Undrar vad det här är för slags kabel? SE BILD!
Kabeln tillhör min tvättmaskin som jag köpte begagnad, men utan kontakt....
Jag vill sätta dit en kontakt....
Hur? hittar ingen kontakt att köpa med sex kablar....
Vanligast som jag hittat är ju jordad med tre kablar(brun, blå och gul/grön) eller ojordad med två kablar(blå och brun).
Undrar vad det här är för slags kabel? SE BILD!
Kabeln tillhör min tvättmaskin som jag köpte begagnad, men utan kontakt....
Jag vill sätta dit en kontakt....
Hur? hittar ingen kontakt att köpa med sex kablar....
Vanligast som jag hittat är ju jordad med tre kablar(brun, blå och gul/grön) eller ojordad med två kablar(blå och brun).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är detta för kabel?
Den tunna bruna är bara en utfyllnad med glasfibertrådar i så den kan du strunta i.
Har dom kopplat andra änden enlig gängse standard ska det vara 3 faser (svart svart brun), nolla (blå) och jord (gul-grön) men det bör kollas upp av någon som verkligen vet vad den gör.
Vitvaror brukar gå att köra på olika spänningar så man måste kolla hur den är kopplad i andra änden och anpassa inkopplingen efter vad du har tillgängligt.
Misstänker att du har ett vanligt enfas 230V uttag eftersom du vill sätta dit en kontakt, kolla om det finns en lucka där kabeln går in och om det finns en plint som man kan koppla om i.
Gärna lite bilder eller Modell och Typ på maskinen.
Har dom kopplat andra änden enlig gängse standard ska det vara 3 faser (svart svart brun), nolla (blå) och jord (gul-grön) men det bör kollas upp av någon som verkligen vet vad den gör.
Vitvaror brukar gå att köra på olika spänningar så man måste kolla hur den är kopplad i andra änden och anpassa inkopplingen efter vad du har tillgängligt.
Misstänker att du har ett vanligt enfas 230V uttag eftersom du vill sätta dit en kontakt, kolla om det finns en lucka där kabeln går in och om det finns en plint som man kan koppla om i.
Gärna lite bilder eller Modell och Typ på maskinen.
Det är en anslutningskabel, 5G(0,75-1,5).
(Köpt grisen i säcken?)
Låt nån som är utbildad ta hand om det.
(Köpt grisen i säcken?)
Låt nån som är utbildad ta hand om det.
-
- EF Sponsor
Får man ens ha kontakt på saker i våtrum/tvättstuga? Jag trodde man var tvungen att ha fast anslutning.
varenda konsument-maskin numera har jordade stickproppar, vilket ju ger ett litet dilemma när man har ett gammalt hus där maskinerna är avsedda att monteras fast.. vill man klippa av kontakten på sin nya tumlare ?
Ja, i våtrum får du ha uttag om de skyddas av JFB och sitter utanför zon 2.kodar-holger skrev:Får man ens ha kontakt på saker i våtrum/tvättstuga? Jag trodde man var tvungen att ha fast anslutning.
Tvättstugan är dessutom normalt inte ett våtrum.
Kvittar om man vill klippa av den, man får inte som lekman göra det.Glenn skrev:varenda konsument-maskin numera har jordade stickproppar, vilket ju ger ett litet dilemma när man har ett gammalt hus där maskinerna är avsedda att monteras fast.. vill man klippa av kontakten på sin nya tumlare ?
- prototypen
Hej emeturo, välkommen till elektronikforumet. Som du ser så får man svar på mycket mer än elektronik, allt från frågor om FPLA till kamremsbyta på en Citroën.
Måste vara en gammal maskin då den är 3-fas, jag försökte köpa en 3-fasmaskin för 15 år sedan men det var bara 1-fas då (utom hyreshusmaskiner).
Anledningen är att vattnet ska sakta bli varmt för att tvättmedlet ska hinna verka och med vattensnåla maskiner behövs lite effekt så då är det enkelt med en stickproppsansluten.
Vår förra maskin var enfas i grunden med ett extra element mellan fas 2 och 3.
Så om emeturo tar dit någon som kan det här så kanske det går att lösa att köra maskinen på enfas.
Protte
Måste vara en gammal maskin då den är 3-fas, jag försökte köpa en 3-fasmaskin för 15 år sedan men det var bara 1-fas då (utom hyreshusmaskiner).
Anledningen är att vattnet ska sakta bli varmt för att tvättmedlet ska hinna verka och med vattensnåla maskiner behövs lite effekt så då är det enkelt med en stickproppsansluten.
Vår förra maskin var enfas i grunden med ett extra element mellan fas 2 och 3.
Så om emeturo tar dit någon som kan det här så kanske det går att lösa att köra maskinen på enfas.
Protte
Normalt så sitter det väl en märkskylt på maskinen som talar om på vilka sätt den kan kopplas in? Så ta en bild på den skylten.
ajje skrev:Ja, i våtrum får du ha uttag om de skyddas av JFB och sitter utanför zon 2.kodar-holger skrev:Får man ens ha kontakt på saker i våtrum/tvättstuga? Jag trodde man var tvungen att ha fast anslutning.
Tvättstugan är dessutom normalt inte ett våtrum.
Ja, VU i utrymmen avsedda för bad eller dusch måste föregås av JFB.
I oklassat område (120cm från duschhuvud, eller 60cm från badkarskant) gäller lägsta kapslingsklass IP2X, om området bedöms vara torrt utrymme.
I område 2 är uttag tillåtet om det har lägsta kapslingsklass IPX4.
Man får däremot inte sätta på stickpropp på anslutningskabel till TM. Om en gjuten stickpropp klipps bort måste kabeln bytas till ett nytt sladdställ/anslutningskabel med gjuten stickpropp om man vill ansluta i VU.
Däremot får man klippa bort stickproppen för fast anslutning.
Där tvistar de lärde iofs, men jag skulle nog också tolka det så, det blir helt enkelt en fast installation.Seroster skrev:Kvittar om man vill klippa av den, man får inte som lekman göra det.Glenn skrev:varenda konsument-maskin numera har jordade stickproppar, vilket ju ger ett litet dilemma när man har ett gammalt hus där maskinerna är avsedda att monteras fast.. vill man klippa av kontakten på sin nya tumlare ?
MEN, vem bryr sej.. jag har mer problem med att tillverkaren av maskinen i fråga antagligen nekar garanti pga att
sladden är avklippt än att det skulle vara olagligt att kopppla in den själv när jag vet vad jag sysslar med.
..När jag köpte tumlare för nåt år sen så fick jag ju problemet, tumlaren hade stickpropp, men huset byggt på 70-talet hade
ju dosor för fast installation, jag löste iofs problemet genom att dra sladden bort till stryk-uttaget

Tillverkaren kan inte neka en garentireparation om de inte kan visa att du sannolikt orsakade felet genom att klippa av sladden.
Maskiner klassas väl inte som fast installaton bara för att de saknar stickpropp.
Maskiner klassas väl inte som fast installaton bara för att de saknar stickpropp.
Saker anslutna till elnätet utan kontakt är väl per definition fasta installationer ?
Precis, om det krävs verktyg för in/urkoppling så är det fast installerat.
Det är skillnad på fast INSTALLATION och fast MONTERING.
En apparat kan vara
1. fristående och stickproppsansluten
2. fristående och fast installerad
3. fast monterad och stickproppsansluten
4. fast monterad och fast installerad
De engelska begreppen är lite bättre, "fixed equipment" respektive "permanently installed". Observera att det även finns t.ex. "stationary equipment", "mobile equipment", "transportable equipment", "portable equipment", "hand-held equipment" och säkert några jag glömt.
När det gäller installation finns det dock bara "cord-connected" (borde väl hela "plug-connected" egentligen) och "permanently installed". Och så då förstås "internally supplied" för batteridrivna grejer eller grejer med inbyggt elverk! :) Tror att även solcellsdrivna grejer räknas dit.
Det finns dock en liten specialare: 3-fashandske räknas ofta som fast installerad även fast det inte krävs verktyg.
Det är skillnad på fast INSTALLATION och fast MONTERING.
En apparat kan vara
1. fristående och stickproppsansluten
2. fristående och fast installerad
3. fast monterad och stickproppsansluten
4. fast monterad och fast installerad
De engelska begreppen är lite bättre, "fixed equipment" respektive "permanently installed". Observera att det även finns t.ex. "stationary equipment", "mobile equipment", "transportable equipment", "portable equipment", "hand-held equipment" och säkert några jag glömt.
När det gäller installation finns det dock bara "cord-connected" (borde väl hela "plug-connected" egentligen) och "permanently installed". Och så då förstås "internally supplied" för batteridrivna grejer eller grejer med inbyggt elverk! :) Tror att även solcellsdrivna grejer räknas dit.
Det finns dock en liten specialare: 3-fashandske räknas ofta som fast installerad även fast det inte krävs verktyg.