Frågor nätverk via eluttagen.
- frownlayer
Re: Frågor nätverk via eluttagen.
jag har flera stycken Zyxel PLA4201, och 9 proppskåp i huset. det fungerar. men vissa uttag verkar de inte tycka om, då får de ingen kontakt med varandra. annars så fungerar det jättebra. snabba och stabila. sen verkar det som om när jag har flera i samtidigt så kan de ansluta via varandra och på så väg hitta sig vägen fram.
Det är oftast en väldigt slumpmässigt om det funkar bra eller inte. De fungerar ju genom att överlagra en högfrekvent svag signal ovanpå nätspänningen, hur bra den signalen når fram beror på:
1. Hur ledningarna ser ut (d.v.s. om de går rakt eller i mycket böjar, om de är snodda runt varandra i rören etc)
2. Vad det sitter för laster anslutna (de flesta apparater har avstörningsfilter i sig, dessa kan "äta upp" signalen för hela säkringsgruppen)
3. Vad det finns för störkällor (borstad motor=störsändare)
och säkert ett antal ytterligare faktorer
Jag har hjälpt bekanta med att försöka få det att fungera eftersom de skaffat IP-TV men inte vill dra nätverkskabel till boxarna. Men det kan fungera när man sätter dit grejerna, men ett par timmar senare har man knappt signal alls.
1. Hur ledningarna ser ut (d.v.s. om de går rakt eller i mycket böjar, om de är snodda runt varandra i rören etc)
2. Vad det sitter för laster anslutna (de flesta apparater har avstörningsfilter i sig, dessa kan "äta upp" signalen för hela säkringsgruppen)
3. Vad det finns för störkällor (borstad motor=störsändare)
och säkert ett antal ytterligare faktorer
Jag har hjälpt bekanta med att försöka få det att fungera eftersom de skaffat IP-TV men inte vill dra nätverkskabel till boxarna. Men det kan fungera när man sätter dit grejerna, men ett par timmar senare har man knappt signal alls.
- prototypen
Som Nerre skriver det beror på. Det kan fungera på olika faser genom flera centraler eller inte alls på samma fas i en elcentral.
Vi hade bärfrekvenssnabbtelefoner som funkade bra tills en 14" TV anslöts i samma uttag då blev det heltyst.
Lösningen blev ett nätfilter "bak och fram"
Tydligen satt det för mycket avstörning i TV:n.
Protte
Vi hade bärfrekvenssnabbtelefoner som funkade bra tills en 14" TV anslöts i samma uttag då blev det heltyst.
Lösningen blev ett nätfilter "bak och fram"
Tydligen satt det för mycket avstörning i TV:n.
Protte
De jag har fungerar i princip inte alls. Köpte lite bättre på rea på kjell och de funkar men jag har ca 4mbit mellan dem. Gammalt hus dock och gamla eldragningar.
Det här känns som en grej man verkligen vill ha öppet köp på, för att kunna provköra. Man bör väl inte heller räkna med att det garanterat fungerar.
Någon slags "wifi-repeater" vore väl egentligen bättre.
Jag har inte provat just dessa "nätverk över elnätet" men under uppväxten hade jag ett par snabbtelefoner som körde "långvågradio" över elnätet. Det funkade så dåligt att jag moddade dem så att "radiosignalen" istället gick över vanlig kabel.
(Sidospår: Annars var de här på vissa sätt bättre än de snabbtelefoner som var vanliga då det begav sig. När man körde flera så var det alla-till-alla med varsin TX-knapp och mottagningen var hela tiden igång med riktigt bra squelch. Man riskerade inte att bli "avlyssnad" ovetandes, och framförallt slapp man hålla reda på var den man ville prata med fanns. Perfekt i en större bostad, säkert värdelöst på många arbetsplatser)
Någon slags "wifi-repeater" vore väl egentligen bättre.
Jag har inte provat just dessa "nätverk över elnätet" men under uppväxten hade jag ett par snabbtelefoner som körde "långvågradio" över elnätet. Det funkade så dåligt att jag moddade dem så att "radiosignalen" istället gick över vanlig kabel.
(Sidospår: Annars var de här på vissa sätt bättre än de snabbtelefoner som var vanliga då det begav sig. När man körde flera så var det alla-till-alla med varsin TX-knapp och mottagningen var hela tiden igång med riktigt bra squelch. Man riskerade inte att bli "avlyssnad" ovetandes, och framförallt slapp man hålla reda på var den man ville prata med fanns. Perfekt i en större bostad, säkert värdelöst på många arbetsplatser)
köpte D-link DHP-309AV hos kjell och jag kan bekräfta att det inte fungerar! Inte ens när pluggarna sitter i samma uttag i väggen. Link lyser men inte internet Led lampan
. Får prova mer ikväll och se om jag får fart på skiten. Snubben hos Kjell o Co sa att det inte skulle vara några problem att gör återköp om det nu inte skulle fungera. Får lita på honom och lämna tillbaka grejerna om jag inte får igång det. Vet inte vad jag kan gjort fel då man bara ska sätta dom i väggen och resten sköter sig själv 

Jag har 2+2 st, alla från TP-link och de fungerar utmärkt!
Köpte först två för endast trådbunden överföring och senare även med en trådlös enhet.
Vill dock minnas att jag fick para ihop dem innan användning?!
Köpte först två för endast trådbunden överföring och senare även med en trådlös enhet.
Vill dock minnas att jag fick para ihop dem innan användning?!
Para ihop? Enligt anvisningen så skall man bara behöva plugga i dom i väggen och dom skall hitta varandra. Finns en knapp men den är till för kryptera linan vad jag förstår. Piss,hade varit en enkel lösning för att förlänga internet ut i bodarna. Vill gärna inte gräva ner en cat 5 kabel då jag har mycket stenbeläggningar som måste brytas upp ifall man ger sig på det.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Mina netgear funkar precis så. Köpte bara ett par. Pluggade i båda, och sen tog det en liten stund sen hittade de varandra automatiskt. Jag valde att kryptera så efter de hade kopplat ihop sig tryckte jag på knappen på pluggen kopplad till routern, och sen inom två minuter på den ute vid teven. Klart. Mjukvaran söker upp och visar de ihopkopplade pluggarna grafiskt, och så döpte jag dem till skrubben och vardagsrummet. 

Kul att det fungerar för er. Någon mjukvara finns inte med i förpackningen. Bara en mini cdrom med instruktionsboken på 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
D-link powerline utility (det står 308AV i länken, men det är den det länkas till från 309-sidan
men det borde ju vara samma program för alla deras pluggprodukter)
ftp://ftp.dlink.eu/Products/dhp/dhp-308 ... 111213.zip

ftp://ftp.dlink.eu/Products/dhp/dhp-308 ... 111213.zip
Tack men programmet verkar inte stödja D-Link 309 som jag har? Provade iallafall och programmet säger att ingen nätverkskabel är ansluten. Har provet med andra kablar utan resultat.
- frownlayer
det kan ju hända att homepluggen är trasig.
på min zyxel kan man se om man är uppkopplad mot den "lokala" homepluggen, och även hastighet till de andra i systemet.
på min zyxel kan man se om man är uppkopplad mot den "lokala" homepluggen, och även hastighet till de andra i systemet.
MadModder skrev:Mina netgear funkar precis så. Köpte bara ett par. Pluggade i båda, och sen tog det en liten stund sen hittade de varandra automatiskt. Jag valde att kryptera så efter de hade kopplat ihop sig tryckte jag på knappen på pluggen kopplad till routern, och sen inom två minuter på den ute vid teven. Klart. Mjukvaran söker upp och visar de ihopkopplade pluggarna grafiskt, och så döpte jag dem till skrubben och vardagsrummet.
Döpte?

Tål de vatten...?