Termostat/Relä till Värmefläkt 3fas
Termostat/Relä till Värmefläkt 3fas
Hej!
Letar efter en termostat till 3fas. Jag har en stor el-björn 12kw (Men kör den bara på 5kw) värmefläkt som går konstant, finns termostat till värmeelementet men fläkten bryts aldrig. Skulle vilja bryta strömmen helt till den när önskad temperatur är uppnådd. Vad blir den enklaste och billigaste lösningen?
http://www.clasohlson.com/se/Anliggning ... at/36-2072 Något sådant hade funkat men den är bara enpolig.
Letar efter en termostat till 3fas. Jag har en stor el-björn 12kw (Men kör den bara på 5kw) värmefläkt som går konstant, finns termostat till värmeelementet men fläkten bryts aldrig. Skulle vilja bryta strömmen helt till den när önskad temperatur är uppnådd. Vad blir den enklaste och billigaste lösningen?
http://www.clasohlson.com/se/Anliggning ... at/36-2072 Något sådant hade funkat men den är bara enpolig.
Re: Termostat/Relä till Värmefläkt 3fas
Det är meningen att fläkten ska gå hela tiden annars löser överhettningsskyddet när den stannar och den kvarvarande värmen inte ventileras bort. det är inte specielt mkt som fläkten drar, men det går ju att lösa med fördröjning av frånslaget av fläktmotorn.
Den drar ca 250w (fläkten) har jag för mig, ca 180kw per månad. Värmeskyddet har aldrig aktiverats när jag har slagit av strömmen och sen slagit på den igen men jag kör den aldrig på full effekt, bara 5kw. Finns en uppsjö av termostater till 230v men värre till 3fas 400v.
Men det blir väl att sila mygg och svälja elefanter.
Men det blir väl att sila mygg och svälja elefanter.
man kan även ha en frånslagsfördröjning för fläkten, låta den gå 2 minuter efter man stängt av värmen
Det blir nog svårare för mig, skulle vara enklare att bara koppla en termostat än att ändra styrningen i själva fläkten.
- prototypen
- prototypen
Ja men är själva snurrmojängen trefas?
Att värme elementen är trefas är väl helt klart.
Protte
Att värme elementen är trefas är väl helt klart.
Protte
Tittade på motorn till fläkten och det står 380-440v men kan inte svara på om den är på 3fas.
Den spänningsangivelse indikerar att det kan vara 3-fas fläkt - men det kan lika väl vara en 1-fas för 400V.
Men lösningen för att styra 3 fas med en termostat är oftast att termostaten styr en kontaktor som slår på eller av 3 faserna.
Sedan kan jag bara hålla med: att ha en termostat för den funktion du vill ha är direkt osmart, ett tidrelä ville vara riktigt bra till detta.
Men lösningen för att styra 3 fas med en termostat är oftast att termostaten styr en kontaktor som slår på eller av 3 faserna.
Sedan kan jag bara hålla med: att ha en termostat för den funktion du vill ha är direkt osmart, ett tidrelä ville vara riktigt bra till detta.
- Retroperra
- Kontakt:
Den övre som fosken länkar använder vi i ett garage för att köra en 9kW fläkt på tid. Förmodligen skulleman kunna ersätta trycknappen vi har med en tempavkänning.
T.ex. när tempen är under X grader slår fläkten på i 30 minuter.
T.ex. när tempen är under X grader slår fläkten på i 30 minuter.
http://www.ebay.com/itm/A-S0-WILLHI-Dig ... 4182c66b70 Den där termostaten borde man kunna använda tillsammans med kontaktorn. Går att sätta fördröjning, tidsintervaller m.m.
Vet ej, jag har inte haft upp den. Funderar mest på att antingen tidsstyra den eller köra tidsstyrning + termostat enligt förslaget.