Börja med elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VCO

Börja med elektronik

Inlägg av VCO »

Tjena
Känner mig riktigt dum när jag läser allas inlägg på det här forumet men det är klart intressant.
Jag har länge varit intresserad av elektronik, men det är bara tills nyligen som jag har bestämt mig för att börja med det seriöst. Tyvärr går det segt och jag tycker att allt bara blir komplicerat och rörigt. Jag har läst lite i böcker, läst på internet och blablabla, men jag känner ändå inte att jag får det riktigt klart för mig. Vore skönt att bara ha någon som kunde säga exakt hur det är. Jag har börjat löda lite ändå och jag känner att jag i alla fall gör framsteg med det. Mitt mål är väl att någon gång kunna beundra en hemmagjord modulärsynth 8)

Så, frågan är alltså: var och hur ska jag börja med elektronik? Några bra böcker? Nätsidor? Ev. kurser?

Jag är mycket tacksam för svar!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det beror ju lite på vad man är intresserad av men grunderna är bra att kunna oavsett vilket inresse man har. När jag började med elektronik för en sisådär 25 år sen så läste jag böckerna ur serien "Elektronik för Alla". Det finns tre böcker i serien och när du har läst dessa och gjort labb-övningarna kan du i princip det som man lär sig tom gymnasiet.
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Det finns en serie gratis e-böcker som heter Lessons In Electric Circuits som jag tror kan vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

t.o.m 8 böcker finns i serien on Elektronik för alla om jag inte minns fel.
sitter på jobbet nu så jag ser inte min bokhylla....

De böcker som inte finns att köpa längre kan du låna på biblioteket.
(som fjärrlån om ditt bibliotek inta har det).

Visst finns det e-böcker, men personligen gillar jag inte att stirra på en bildskärm när jag läser.

När man är klar med EFA böckerna så finns det några andra böcker som är bra att fortsätta med, men det kan vi ta när det blir dags.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

VCO: välkommen till forumet, du är medlem nummer 2000 :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det mesta kan man egentligen hitta på Google, så böcker känns inte så nödvändigt längre :)

Offtopic: Strombom: Nej det är han inte :) Wirre var medlem nummer 2000. Eller det beror väl lite på hur man räknar egentligen. Även om VCO har ID 2000 så stod räknaren på förstasidan på 2000 när Wirre var senaste medlemen. Antar att ID-räknaren ligger lite före på grund av borttagna medlemmar?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag är själv rätt färsk men kan rekommendera att du köper en eller flera protoboards, det är en platta med en massa hål där man sätter i komponenter och förbinder dem med sladdar. På det sättet kan man testa och greja utan att behöva löda. Själv började jag med lite CMOS kretsar och byggde räknare, lysdiodsblinkare och annat onödigt (men lärorikt). För att verkligen lära sig effektivt är det nog att rekommendera en kurs eller två på högskola, Själv läste jag mikroprocessorteknik på HGO i somras. Den behandlade visserligen inte mycket ren elektronik utan mer själva mikroprocessorn. Man får ju liksom inrikta sig på det man är intresserad av men jag tror ändå att mikrokontrollers är i rätt ände eftersom det är långt mycket lättare att slänga ihop en hejdundrans lysdiodblinkare med en liten mikroprocessor än att bygga den med diskreta komponenter.
VCO

Inlägg av VCO »

Kul att man fick så mycket hjälpsamma svar! Jag har börjat läsa EFA 1 och lite andra texter på nätet nu och det hela verkar lite knepigt, men det faller nog snart på plats. Jag har inte bråttom, så jag tar det lugnt och försöker lära mig det sakta och säkert så jag inte missar något. En sak jag har funderat på är vad jord är i en DC-krets. Alltså, hur kopplar man det och vad är det bra för? Nu känner jag mig sådär korkad igen, men är man ny så är man :P
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jord (även kallad nollan) är den potential som man använder som referens för alla andra spänningar i en krets. Skyddsjord är en ledare ansluten till den gemensamma nollan i en elektrisk anläggning som har till uppgift att leda bort felströmmen om en apparat skulle gå sönder (skyddar alltså apparaten från att bli farlig därav namnet).
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Välkommen VCO!
Jag rekomenderar att du testar byggsatser då du lär dig löda och följa ett schema, byggsatser finns billigt på http://www.kjell.com och mycket att välja bland.

//Stolleman
VCO

Inlägg av VCO »

Stolleman skrev:Välkommen VCO!
Jag rekomenderar att du testar byggsatser då du lär dig löda och följa ett schema, byggsatser finns billigt på http://www.kjell.com och mycket att välja bland.

//Stolleman
Jag har faktiskt lödit ett par byggsatser och jag blir bara bättre och bättre. Att följa schema är något jag tränar lite på nu. Jag hittade ett bra nybörjargitarreffektschema (långt ord..) som jag tänkte genomföra på ett litet kopplingsbräde snart. Jag har läst mycket nu och känner att jag behöver lära mig lite mer praktiskt.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Härligt att det går bra, när du har ett antal mindre byggsatser kan du ju sätta ihop dem till något större.
Det är nästan bara praktiskt som fungerar för mig då teori inte är min starka sida :(
Tekko

Inlägg av Tekko »

Stolleman, då ska du vara glad för jag suger på både det praktiska å teoretiska.
Skriv svar