Tydlig IC märkning.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tydlig IC märkning.
Sorterade lite och upptäckte denna. Heter tydligen både CD och MM men som MM blir det 145. Bra ekvivalentservice!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tydlig IC märkning.
Märkningen med "CD" var väl RCA som hade på CMOS 4000-serien,
"MM" är (var) National Semiconductor numera uppköpt av Texas, gamla loggan syns på kretsen.
"MM" är (var) National Semiconductor numera uppköpt av Texas, gamla loggan syns på kretsen.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK, varför lägger dom till ettan, det trodde jag var en helt annan familj/teknik?
Från början var det ju just RCA som "uppfann" 4000-serien, och Texas som "uppfann" 7400-serien. Konkurrenterna lär väl både ha försökt sig på egna serier och även tillverkat kompatibla kretsar, för att senare endast hålla sig till 4000-serien och 7400-serien.
Jämför för övrigt med HC- och HCT-varianterna av 4000-serien, som brukar heta 74HC4000 / 74HCT4000 om jag inte minns fel.
Man kan väl också jämföra när en standard omfattar (delar av) en annan standard. Om jag inte minns fel så är benämningen SS ISO xxxx för de ISO-standarder som tagits in som en del av svensk standard (SS). Motsvarande finns för femtioelva andra länder.
Det här med kompatibla kretsar med snarlika men inte identiska namn finns även bland analoga kretsar. TDA3501 & co fanns även tillverkade i Östtyskland (DDR) och hette då A3501 o.s.v.. (Min rätt begränsade men ej helt försumbara erfarenhet är att dessa östtyska kretsar faktiskt går sönder till skillnad från västvärldens kretsar. Därför kan man med fördel ta TDA-kretsarna från en slutkörd väst-TV för att laga en östtysk TV
Jämför för övrigt med HC- och HCT-varianterna av 4000-serien, som brukar heta 74HC4000 / 74HCT4000 om jag inte minns fel.
Man kan väl också jämföra när en standard omfattar (delar av) en annan standard. Om jag inte minns fel så är benämningen SS ISO xxxx för de ISO-standarder som tagits in som en del av svensk standard (SS). Motsvarande finns för femtioelva andra länder.
Det här med kompatibla kretsar med snarlika men inte identiska namn finns även bland analoga kretsar. TDA3501 & co fanns även tillverkade i Östtyskland (DDR) och hette då A3501 o.s.v.. (Min rätt begränsade men ej helt försumbara erfarenhet är att dessa östtyska kretsar faktiskt går sönder till skillnad från västvärldens kretsar. Därför kan man med fördel ta TDA-kretsarna från en slutkörd väst-TV för att laga en östtysk TV

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK tack båda två då förstår jag. Tror att jag har lite såna där DDR Axxx kretsar. Op, transistorarrayer och lite krafs, FM åxå.
- prototypen
Jag har det på att Motorolakretsar har MC1 som prefix, rätta om jag har fel.
Alla mina Motorola ligger nu hos anders_bez, han med PDP8.
Protte
Alla mina Motorola ligger nu hos anders_bez, han med PDP8.
Protte
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Japp protte så är det tydligen. Här är en sådan men Motorola vill inte skylta med konkurrenternas prefix 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.