Antenn/TV-Problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo

Antenn/TV-Problem

Inlägg av frejo »

Tja

Skulle hjälpa en polare igår att koppla in en digitalbox till ett flertal tv-apparater men det gick mindre bra.

Så här ser det ut:
Bild

TV-signalen kommer från taket och går direkt till de 2 första tv-apparaterna (två ringar motsvarar ett uttag).
Till den 3:e går den via en digitalbox och sen som videosignal till en rf-modulator som skickar ut signalen i vanlig antennkabel till tredje tv:n.

Det vi vill göra är att mata in signalen från rf-modulatorn i systemet (den gröna kopplingen. Modulatorn har varit inkopplad tidigare så alla apparaterna är inställda för frekvensen från den.

Det vi provade som vi tycket borde fungera var att mata signalen från rf-modulatorn tillbaka till "radiouttaget" då det blev rätt kombination av hona-hane koppling, sen bryggade vi över i dosan mellan tv-uttag och radio-uttag. Notera att det inte finns något annat anslutet i radiouttaget.

Borde inte detta fungera?
Senast redigerad av frejo 9 februari 2006, 09:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kanske inte har vaknat riktigt, men TV nr1 och nr2 blir ju inte inkopplade till digitalboxen?

Sedan undrar jag varför RF-modulatorns utgång kopplas tillbaka in i digitalboxen?

Jag skulle nog koppla TV-antennen direkt till digitalboxen. Digitalboxen till RF-modulatorn. Från RF-modulatorn till alla tre tv-apparater. Har inte hunnit labba med digital-tv ännu, men det borde fungera.
frejo

Inlägg av frejo »

ja enklast blir ju att koppla inkommande antenn direkt till boxen men då måste det göras lite ingrepp i kabeldragningen som vi helst slipper...

lite förtydligande, tv-antennen går in i boxen, från boxen går det videosignal till rf-modulatorn, rf-modulatorn skickar ut rf-modulerad signal till tv 1, denna signal vill jag även mata tillbaka in i nätet via det oanvända radiouttaget och en brygga så att den rf-modulerade signalen hamnar tillsammans med rf-signalen från antennen och på så sätt når tv 1 och 2.

men visst, den rf-modulerade signalen blir ju ihopkopplad med boxen när den matas tillbaka till nätet, men det bör ju inte påverka då boxen bara ska avkoda den digitala sändningen från antennen.

(ritade lite pilar på bilden för att förtydliga)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då förstår jag. Hm, jo det borde fungera.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag tror inte att du kan blanda "takantennens" RF-signal med den modulerade signalen.. De skiljer sig åt på något sätt och kommer störa varandra.

Du är säkert medveten om att du bara kommer kunna se på en "Digitalkanal" åt gången på alla TV´s.. fram till avstägningen av de analoga kommer du kunna se 1, 2,4:an oberoende av boxen.

Någon som är mer fackmässig kan väl förklara mer ingående/rätt.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Har för mig att det sitter ett lågpas filter till Radiouttaget. Kan i så fall bli lite svår att få ut signalen. Koppling skulle förmodligen funka förutsatt att signalnivåerna i RF:en till TV apparaterna är vättig, om de skiljer sig för mycket så finns ju risken att eventuell förförstärkaren i tunern blir mättad när den höjer förstärkningen för att ta emot den svagare signalen.
frejo

Inlägg av frejo »

rf-modulatorn ska funka ihop med de analog tv-kanalerna. Den har tidigare suttit inkopplad i nätet och matat ut signalen från en dator, så frekvenserna är olika och verkar kunna fungera ihop. Har dock inte koll på vad som skiljde den tidigare kopplingen mot den nuvarande förutom att datorn har blivit ersatt av en digitalbox.

De_Ville:
Att det blir samma bild på alla gör inget då det är studentpuben det gäller och alla apparaterna ska visa samma bild.

BER:
Kan inte se något filter vid radiouttaget, bryggningen är iofs helt oskärmad men det rör sig bara om 2-3cm brygga.

Får bara hoppas att vi får ordning på det innan OS :S
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Något som ni skulle kunna prova är att ha en egen "bordsantenn" till boxen.. så inte den ligger å jäklas med nån konstig impedans på "antenn nätet" Å sen strunta i bryggningen via radio uttaget utan "mata IN" rf-modulerade signalen där ni idag tar antenn signal till boxen..

Enda uppslaget jag har just nu.. hoppas att det går att fatta vad som står.. är väldigt trött i huvudet nu..

Förslag 2

Mata in box signal till datorn på nåt sätt å sen därifrån på det sättet som har funkat förut..

EDIT:
Jag förutsätter att ni inte har sk centralantenn.. En sådan går nästan aldrig att använda till en box som skall ta det marksända nätet.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Okay... trodde det var i en villa, finns det någon splitter ? Men har det fungerat tidigare så borde det ju inte finnas en sådan. Antennutagen i mindre system kopplas i slinga, vet ej om signalen spärras uppåt i slingan men man kan ju alltid prova att sätta modulatorn i ett annat uttag. Jo fitret jag minns var bara ett motstånd eller så, tror kabeln stod för den capacitiva delen. Ska bli skoj att höra vad felet var, förmodligen inget avancerat alls.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har inte lusläst alla inlägg. Men RF modulatorn måste sitta nära antennen, innan den förgrenar sig.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

De flesta tv-uttag har hög dämpning i bakriktningen, därav funkar det
inte att skicka signaler baklänges.. Sedan att koppla in dig via radiouttaget och mixtra rekomenderar jag dig inte,
eftersom du inte har någon aning hur uttaget funkar, (det är en svart låda)
Det finns speciellta uttag som man kan skicka signal baklänges, men sådana sitter det garanterat inte hos er.

Du måste koppla in RF signalen från modulatorn 'före' första uttaget.
Och detta ska göras med en splitter/fördelare.

Enligt den ritning du visar så är det ett stjärnnät ni har, därför måste
det sitta en splitter/fördelare mellan antenn och uttagen, och har du tur finns det någon ingång ledig, eller så har du ritat fel.. ?!
Skriv svar