Konstigt problem...
Konstigt problem...
Jag skapar en ny tråd eftersom det mesta har ändrat sig sedan den förra tråden.
Nu kan jag starta min ATMega8 (hade problem med kristallen förut, vilket jag fortfarande antagligen har)... För att starta den måsta jag sätta in strömmen, mata 5V på reset, och sedan, detta är lite skumt, mäta med en ohm metare över XTAL1 och VCC... vad sjutton kan detta bero på?? när jag sedan ska läsa, eller programmera den så stängs den av igen...
Finns det någon som har stött på detta förut?
Jag funderar på att åka in och köpa en resonator föra att se om det funkar med en sån istället, men jag har inte tid att göra det på ett tag, tills vidare tror ni att det gör att lösa utan det??
Som det ser ut nu har jag kopplar in en 16MHz kristall med 2 kondingar på 27pF enligt databladet, och jag vet inte vad mina fusebits står på (det va anledningen till att jag kopplade på en extern kristall)
Nu kan jag starta min ATMega8 (hade problem med kristallen förut, vilket jag fortfarande antagligen har)... För att starta den måsta jag sätta in strömmen, mata 5V på reset, och sedan, detta är lite skumt, mäta med en ohm metare över XTAL1 och VCC... vad sjutton kan detta bero på?? när jag sedan ska läsa, eller programmera den så stängs den av igen...
Finns det någon som har stött på detta förut?
Jag funderar på att åka in och köpa en resonator föra att se om det funkar med en sån istället, men jag har inte tid att göra det på ett tag, tills vidare tror ni att det gör att lösa utan det??
Som det ser ut nu har jag kopplar in en 16MHz kristall med 2 kondingar på 27pF enligt databladet, och jag vet inte vad mina fusebits står på (det va anledningen till att jag kopplade på en extern kristall)
-
- Kontakt:
För att vara på den säkra sidan så köp en kristalloscillator istället för en ny kristall eller resonator.

Kopplar du in den på kristall/klock/oscillator-ingången på en processor så spelar det inte någon större roll hur fusebittarna står. Den drivs sdå av den externa klockan vare sig den vill eller inte.
Jag har en på 3.xxxx- MHz tagen från ett urgammalt graffakort som jag kopplar in när en processor skiter sig. Genom att köra på en så låg frekvens vet jag att den kommer att fungera även på äldre 4 MHz processorer.

Kopplar du in den på kristall/klock/oscillator-ingången på en processor så spelar det inte någon större roll hur fusebittarna står. Den drivs sdå av den externa klockan vare sig den vill eller inte.
Jag har en på 3.xxxx- MHz tagen från ett urgammalt graffakort som jag kopplar in när en processor skiter sig. Genom att köra på en så låg frekvens vet jag att den kommer att fungera även på äldre 4 MHz processorer.
smart... då ska jag in och fixa en sån när jag får tid.... tackar så mycket
EDIT: hmm jag har kommit fram till vad problemet är
när jag skulle progga fuse bitarna till 0100 glömde jag sätta första bitten till 0 (den är ju 1 som default) så jag satte egentligen 0101 vilket betyder external rc oscillator på <= 0,9 MHz..... ibland blir man sur på sig själv!! men jag ska in och köpa den som mateng tipsade om, kan ju vara bra att ha eftersom jag känner mig själv 
EDIT: hmm jag har kommit fram till vad problemet är

jooo, det borde gå, minns jag inte fel finns det tom i datablad till vissa AVR, så jag rekomenderar dig att titta lite i dem.
kankse så behövs en buffer (kan använda dig av "vilken" 74- eller 40-krets som helst (jaaa, antingen buffer, inv. men även AND, OR osv... borde gå bra.
Enkel osc. går att göra med 2 inv. och RC-nät, om nu inte DB. kan ge dig ngt bra tips
kankse så behövs en buffer (kan använda dig av "vilken" 74- eller 40-krets som helst (jaaa, antingen buffer, inv. men även AND, OR osv... borde gå bra.
Enkel osc. går att göra med 2 inv. och RC-nät, om nu inte DB. kan ge dig ngt bra tips
I de DB. jag tittat på (gällande AVR) går det utmärkt (naturligtvis ska matn.spänningen på osc-kretsen vara lika stor som den till AVRen) (se ex. om man vill köra fler AVRer på samma klocka, då rekomenderas man använda buffrar.
Ooops, kollade upp 2313's DB. där kallar de bufferten för "HC buffer", är det ngn speciell sort kanske?
Ooops, kollade upp 2313's DB. där kallar de bufferten för "HC buffer", är det ngn speciell sort kanske?
Taget från DB till ATmega8:
"To drive the device from an external clock source, XTAL1 should be driven as shown in
Figure 13. To run the device on an external clock, the CKSEL Fuses must be programmed
to 0000."
Med andra ord så ska den endast drivas med en extern klocka om CKSEL är 0000.
Så vad CKSEL är satt till är av stor betydelse...
"To drive the device from an external clock source, XTAL1 should be driven as shown in
Figure 13. To run the device on an external clock, the CKSEL Fuses must be programmed
to 0000."
Med andra ord så ska den endast drivas med en extern klocka om CKSEL är 0000.
Så vad CKSEL är satt till är av stor betydelse...
-
- Kontakt:
För programmering/flashing av Mega8'an skulle jag vilja påstå att det spelar ingen större roll hur clockfusarna står inställda. Inte ens om dom råkar stå i exernal (eller internal) RC så ogillar den att bli klockad externt.
Utdrag från ATMega8 doxen sidan 232 rörande seriell programmering:
Utdrag från ATMega8 doxen sidan 232 rörande seriell programmering:
Figure 112. Serial Programming and Verify(1)
Notes: 1. If the device is clocked by the Internal Oscillator, it is no need to connect a clock source to the XTAL1 pin.