555 som off-timer ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

555 som off-timer ?

Inlägg av FormerMazda »

Jo, jag har googlat.
Och labbat i eminenta Crocodile Clips 2.0. :D
Det närmsta jag kom till var att utgången triggades av en puls och föll efter en tid. Men om man höll triggern så hölls utgången, då föll den inte..

Min tanke var att bygga en enkel krets som när den får spänning aktiverar en utgång, efter en viss tid spänningssatt så vill jag att utgången faller.
Detta är tänkt som styrning av belysning till packutrymmen i min Spyder.
Så när man öppnar en lucka sluter en mikrobrytare och släpper fram spänning. Skulle man glömma eller av annan anledning vilja ha luckan öppen så vill jag att lyset ska släcka sig själv efter typ en minut eller tre.

Tänker mig följande kedja:
+12v --- mikrobrytare --- 555magi --- belysning --- 0v

Borde väl gå?
kirlu2

Re: 555 som off-timer ?

Inlägg av kirlu2 »

jag hade nog testat att göra som du gör nu, fast med en kondensator på kanske 10uF mellan ingången på 555:an och mikrobrytaren. Har ingen aning om detta fungerar men det finns nog en chans... :roll:
Ett pullup motstånd på 1M krävs nog också på ingången.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Du har svaret i din fråga, "utgången triggades av en puls".
Gör en puls av signalen från mikrobrytaren genom att koppla signalen genom en kondensator som kirlu2 skriver men med en resistor före och en efter till jord, då får du en puls. 10uf och 10K kan vara lämpliga värden at prova med.

Lycka till!
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

555 triggas i monostabilt läge med en negativ puls, så det är nog pullup-motstånd som krävs efter kondingen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Koppla ihop 2 och 6 där sätter du en kondensator till minus och ett motstånd till plus.
Lämna 5 och 7 oanslutna, 3 är utgång som får driva en NPN transistor som driver lampan.
4 och 8 till plus och 1 som är minus.

Om nu lampan sitter i plåten så får man vända på det hela:

Koppla ihop 2 och 6 där sätter du en kondensator till plus och ett motstånd till minus.
Lämna 5 och 7 oanslutna, 3 är utgång som får driva en PNP transistor som driver lampan.
4 och 8 till plus och 1 som är minus.

Sätt lite drosslar och kondensatorer på drivspänningen. Använd en 7555 som drar lite ström.

Protte

Edit
Microbrytaren kopplar ju in ström till hela kopplingen så stänger man luckan så slocknar det direkt.
Senast redigerad av prototypen 15 augusti 2014, 23:21:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kirlu och ropa
Det är lite svårt att få till triggningen inte ska tjuvtrigga, dessutom kommer kretsen att dra ström om det bara är triggerpuls som kommer från microbrytaren.

Protte
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för hjälpen!

Och bägge kopplingarna fungerar i simulering iallafall.
Så nu återstår väl att klämma upp det på labbdäck med lite verkliga spänningar och laster.
Och kanske fundera på vilken koppling som är bäst lämpad. Gillar prottes (den högra) då den är en enkel med få komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Måste nog säga det att den högra verkar klart bättre i flera avseenden. :tumupp:
opampen

Inlägg av opampen »

Om du använder kopplingen i data bladet sid. 5 "monostabile"ska det fungera. Sen får du räkna ut vilken storlek C och Ra ska vara beroende på hur lång tid lampan ska var tänd.

Från Ut, pin3 kopplar du en effekt transistor som går till lampan. Det behövs inte något pullup motstånd om du kopplar enligt fig 5. Du kan också använda ett relä (via en mindre trissa) och sedan koppla lampan via reläet.

Mellan trigger pin. 2 måste det vara ett motstånd på ca. 100 k Ohm till + och en konding på ca.1-100 nF till GND för 555 inte ska triggas av transienter (spänningsspikar).

555:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 55C_EN.pdf
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<Mellan trigger pin. 2 måste det vara ett motstånd på ca. 100 k Ohm till + och en konding på ca.1-100 nF till GND för 555 inte ska triggas av transienter (spänningsspikar).>>

det problemet undviker man med min koppling

Protte
Skriv svar