NiMH i minusgrader
NiMH i minusgrader
Hur klarar de sig (vanliga AA dvs)? Att man får ut mindre kapacitet förstår jag men tar de skada också?
Re: NiMH i minusgrader
kyla brukar inte skada NiMh, men som alla batterikemier (och alla andra kemier också för den delen) så trögas reaktionshastigheten ned och du får mindre användbar kapacitet innan spänningen går under de normala gränserna
Re: NiMH i minusgrader
Det är som Xxargs säger.
Man skall dock inte ladda batterier som är -20 grader
Man skall dock inte ladda batterier som är -20 grader
Re: NiMH i minusgrader
Jag har laddat i -40°, med delta-peak avkänning, och det blev inte någon större skillnad mot rumstemperatur, förutom att runt 30% mindre energi lagrades i cellen. Har inte gjort några långtidstester, så vet inte om laddning/cykling i låg temperatur påverkar livslängden. Batterier brukar få längre livslängd vid förvaring i låg temperatur.
Re: NiMH i minusgrader
När det går under -20 °C så får man väl vara glad om man lyckas pilla utan vantar övh..
Re: NiMH i minusgrader
Tja, jag ställde allt i en kall frys över natten, och satte sedan igång laddning och loggning utifrån.
Re: NiMH i minusgrader
Offtopic men jag tycker det inte är tillräckligt värde att starta en ny tråd om det - såg att Biltema nu har LSD-batterier, 2300 mAh AA, 70% kvar efter ett år och ska klara 500 laddningar. Två st för 6.99e. Det är väl lite långsökt när man får ett fyrpack Recyko eller Eneloop för runt 10e plus frakt, som ska hålla 85-90% efter ett år och klarar 1000 laddningar!
Re: NiMH i minusgrader
Skall man ha batterier som håller länge i lager så finns det egentligen bara ett val - Sanyo eneloop och som andrahandsval GP recyko - skippa resten och det inkluderar Varta.
Det verkar finnas två typer av 'långtidhållbara' NiMh och Varta samt biltemas mfl. dito verkar vara av samma 'familj' (dvs. samma tillverkare och legeringar i batteriet) medans eneloop sticker ut rejält åt det bättre hållet med mycket bra hållbarhet över tiden och excellent jämnhet mellan cellerna, med GP Recyko inte långt efter (förmodligen har dom samma legering i metallhydriden). Till detta upplever jag att enloop och recyko håller något högre polspänning under urladdning än vad vanliga NiMh-batterier ger - vilket är en fördel på batteridriven elektronik som är kinkig på batterispänning och gärna stänger av sig i förtid och långt innan batterierna är urladdad när man kör med NiMh.
Biltemas batterier och Vartas batterier verkar vara ganska lika (samma tillverkare?) och deras långtidhållbarhet når inte upp till förväntningarna, på ca 4 månader - förvisso väldigt varm sista månad i bilen (satt i en minikompressor med 8 Batterier instoppad i handsfacket i bilen) så fanns uppskattningsvis 50% kvar i dom 4 biltema batterier medans Recyko i andra halvan var över 70, kanske 80% laddning kvar (hade kört lite med kompressorn och blåst upp ett däck) , detta bedömt av hur mycket det behövde laddas med en Volta craft IPC-1 och 700 mA laddning tills det var färdigladdad - hur eller hur var de inte ens i närheten att vara lika när det gäller laddningsmängd mellan biltemas och recyko trots att de var exakt lika använda förbrukningsmässigt och lagrats lika länge
Nästa gång jag köper NiMh så bli det Sanyos vita eneloop
Det verkar finnas två typer av 'långtidhållbara' NiMh och Varta samt biltemas mfl. dito verkar vara av samma 'familj' (dvs. samma tillverkare och legeringar i batteriet) medans eneloop sticker ut rejält åt det bättre hållet med mycket bra hållbarhet över tiden och excellent jämnhet mellan cellerna, med GP Recyko inte långt efter (förmodligen har dom samma legering i metallhydriden). Till detta upplever jag att enloop och recyko håller något högre polspänning under urladdning än vad vanliga NiMh-batterier ger - vilket är en fördel på batteridriven elektronik som är kinkig på batterispänning och gärna stänger av sig i förtid och långt innan batterierna är urladdad när man kör med NiMh.
Biltemas batterier och Vartas batterier verkar vara ganska lika (samma tillverkare?) och deras långtidhållbarhet når inte upp till förväntningarna, på ca 4 månader - förvisso väldigt varm sista månad i bilen (satt i en minikompressor med 8 Batterier instoppad i handsfacket i bilen) så fanns uppskattningsvis 50% kvar i dom 4 biltema batterier medans Recyko i andra halvan var över 70, kanske 80% laddning kvar (hade kört lite med kompressorn och blåst upp ett däck) , detta bedömt av hur mycket det behövde laddas med en Volta craft IPC-1 och 700 mA laddning tills det var färdigladdad - hur eller hur var de inte ens i närheten att vara lika när det gäller laddningsmängd mellan biltemas och recyko trots att de var exakt lika använda förbrukningsmässigt och lagrats lika länge
Nästa gång jag köper NiMh så bli det Sanyos vita eneloop
Re: NiMH i minusgrader
Jo, har en uppsättning Recyko nu, enda som funkar bra i batterigrepp och blixt, men prövar antagligen Eneloop som nästa så jag vet vilka som är äldre.
Re: NiMH i minusgrader
trippel 'A' var fortfarande vita och det kanske är annan etikett på dubbel-A i en ny serie - själv tycker jag Sanyo skall hålla sig kvar med dom vita med blå text - ingen risk att man tar fel...
jo just det de vita finns kvar http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... oop-p32431 för bara 90:-
Med dom priserna så finns det ingen anledning alls att välja något annat än Sanyo eneloop då tex. biltemas inte är billigare men jag upplever dessa sämre än eneloop både i förvaring och jämnhet mellan cellerna
bra produkter skall stödjas och det gör man bäst genom att köpa dessa
jo just det de vita finns kvar http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... oop-p32431 för bara 90:-
Med dom priserna så finns det ingen anledning alls att välja något annat än Sanyo eneloop då tex. biltemas inte är billigare men jag upplever dessa sämre än eneloop både i förvaring och jämnhet mellan cellerna
bra produkter skall stödjas och det gör man bäst genom att köpa dessa