Digital använde det lite i sin marknadsföring. Den här delades ut på någon mässa:

Här kan man läsa om bussens utveckling skrivet av en av dom som var med:
http://www.ieeeghn.org/wiki/index.php/F ... NIBUS_Ride
Är det inte så att RL diskar har servo info insprängt på varje spår mellan sektorerna så att det egentligen inte borde behövas kalibrering? Andra diskpackar t ex CDC 80 Mbyte etc med flera huvuden hade ju en speciell servoyta. Byter man datahuvud där så måste man nog fram med oscillioscopet och kalibrera.anders_bzn skrev:
Läsarmen sitter i mitten bak under sen silvriga lådan. När jag lyfte på den och rörde läsarmen fram och tillbaka så gnisslade det illa, jag misstänker att den helt enkelt går trögt. Jag tror att jag måste skruva isär en del och rengöra, men antar också att disken måste kalibreras om då. Fortsättning följer om detta!
Jag hoppas den bara har blivit flyttad av någon. Inte till återvinningen då, det vore oändligt tråkigt. Det får inte hända en sådan maskin.pbgp skrev:Angående den PDP-7 vi pratat om tidigare i tråden så har jag lite tråkiga nyheter.
Jag har inte velat säga något innan jag visste säkert men kommunikationen har varit lite långsam så nu säger jag ändå. DanG's kontakt säger att PDP-7:an är mystiskt borta!?! Jag har försöka verifiera det med Tore, en annan norrman, som varit inblandad i den här PDP-7:ans historia men inte fått något tydligt svar. Vad jag däremot är ganska säker på är att det handlar om den PDP-7 som stod i Oslo, nummer 115: http://www.soemtron.org/pdp7no115systeminfo.html
Jag hoppas innerligt att det handlar om ett missförstånd och att den bara flyttats eller att någon helt enkelt tagit hem den. En förlust annars, den var/är väldigt fin och en av fyra bevarade...
Jädra typiskt, jag pratade om detta med BQT så sent som förra veckan.. men nu är minnet nästan blankt.MattisLind skrev:Är det inte så att RL diskar har servo info insprängt på varje spår mellan sektorerna så att det egentligen inte borde behövas kalibrering? Andra diskpackar t ex CDC 80 Mbyte etc med flera huvuden hade ju en speciell servoyta. Byter man datahuvud där så måste man nog fram med oscillioscopet och kalibrera.anders_bzn skrev:
Läsarmen sitter i mitten bak under sen silvriga lådan. När jag lyfte på den och rörde läsarmen fram och tillbaka så gnisslade det illa, jag misstänker att den helt enkelt går trögt. Jag tror att jag måste skruva isär en del och rengöra, men antar också att disken måste kalibreras om då. Fortsättning följer om detta!
Tittade snabbt i RL01/RL02 technical manual. På sid 3-14 står: "3.7 Head alignment. This procedure will ensure that the two heads are with each other to cut down the servo tracking time when switching heads". Så det är mer en fråga om prestanda. Men å andra sidan finns också "3-6 Positioner radial alignment". Men det har med positionen gentemot sektorsensorn i navet. Inte positioneringen på disken. Fast plockar man ner det i smådetaljer så får man nog behöva fixa en hel del saker.pbgp skrev:
Jädra typiskt, jag pratade om detta med BQT så sent som förra veckan.. men nu är minnet nästan blankt.
Den här PDP-7:an har väl Tore hållit på att restaurera, eller? Den kan han inta bara tappa bort så där...pbgp skrev:Angående den PDP-7 vi pratat om tidigare i tråden så har jag lite tråkiga nyheter.
Jag har inte velat säga något innan jag visste säkert men kommunikationen har varit lite långsam så nu säger jag ändå. DanG's kontakt säger att PDP-7:an är mystiskt borta!?! Jag har försöka verifiera det med Tore, en annan norrman, som varit inblandad i den här PDP-7:ans historia men inte fått något tydligt svar. Vad jag däremot är ganska säker på är att det handlar om den PDP-7 som stod i Oslo, nummer 115: http://www.soemtron.org/pdp7no115systeminfo.html
Jag hoppas innerligt att det handlar om ett missförstånd och att den bara flyttats eller att någon helt enkelt tagit hem den. En förlust annars, den var/är väldigt fin och en av fyra bevarade...
Kod: Markera allt
// RL01 Boot loader
Start address 1 in field 0
6600
7201
4027
1004
4027
6615
7002
7012
6615