Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

Just nu har jag inget bok att läsa och jag skulle verkligen vilja läsa lite grunder om dessa vakuumrör.

De önskemål jag har är:

BOK - Föredrar detta mycket mer än att läsa på datorn. Inte heller intresserad att skriva ut hundratals lösblad.

PÅ SVENSKA - Av två anledningar. Dels pga att i stort sett all dokumentation/kommunikation på jobbet är på engelska samt alla datablad man numera läser, så lite svensk litteratur skulle helt enkelt uppskattas.
Den andra anledningen, och kanske största, är att även få läsa dom svenska uttrycken inom ämnet. Ska man kunna ställa en bra formulerad fråga så tycker jag det hjälper mycket om man kan "språket".

"LÅG" NIVÅ - Jag är (som ni kanske vet) inte jättebra på elektronik men är hungrig på mer. Boken behöver alltså hålla en ganska så grundlig nivå.

ER REKOMMENDATION - Bäst vore det om någon av er har läst denna bok och kan rekommendera den. I allra bästa fall är ni stolt ägare och kan tänka er låna/hyra ut den ett tag.

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av psynoise »

Jag tror det kan vara svårt att hitta en nyare bok om just rör på svenska. Dock borde det inte spela någon roll då knappast något har ändrats inom analog teknik de senaste 50 åren.

Många av mina första kunskaper inom elektronik tog jag från min fars kurslitteratur för sjökapten. Boken Modern radioteknik av Matz Jenssen, Einar Kulvik och Wilhelm Ramm av svenska upplagan tog upp en del om rör. Om jag minns rätt var det väldigt grundläggande och rakt på sak vilket är bra om du vill komma igång snabbt. Tyvärr för din del har jag redan sålt boken för ynka 40 kr här på forumet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av hcb »

De är visserligen inriktade på just radioteknik, men "Radiobyggboken" I--III av John Schröder tillhör standardverken på svenska. Schröder har också skrivit mycket annat läsvärt, men titlarna har jag inte i minnet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

Tack för tipsen psynoise och hcb!

Jag tror precis lika, psynoise. Säkert svårt att hitta en nutida skriven bok om ämnet men det spelar absolut ingen roll. Kanske t.o.m roligare att läsa en äldre bok för att få lite mer känsla. :wink:

Som ni skriver så är det nog svårt kanske att få tag i en bok som handlar om just rör utan mer om ett ämne som radio, förstärkare eller annan elektronik där rören var nästa obligatoriska i förr.

Modern radioteknik och Radiobyggboken I--III ska jag verkligen hålla utkik efter.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av YD1150 »

Elektronrörsförstärkare.jpg
Tryckt 1966, inte ny med andra ord. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av hcb »

Bra tips från YD1150!

Radiobyggboken I--III finns i magasinet på stadsbiblioteket i Uppsala. Jag lånade dem för ett tag sedan och trodde att jag hade skannat in dem, men jag kunde inte hitta dem igår kväll.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av psynoise »

Gunnar Markesjö har tillfört väldigt mycket inom transistorer också. Han var en av dem som skickades till staterna för att hämta kunskap. Väl hemma i Sverige skapades Transistorgruppen som samlade kunskap.

Självbiografi:

http://www.tekniskamuseet.se/download/1 ... %C3%B6.pdf

EDIT:

Fel av mig ovan, Erik Löfgren var på studioresa i USA, övertalade Jim Gibson att starta Transistorgruppen vid KTH där sedan Gunnar Markesjö tog över 1956.
Senast redigerad av psynoise 10 augusti 2014, 14:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

Den där YD1150! Den verkar intressant. Tack för tipset!
Sätter upp den på min lilla lista inför nästa biblioteksbesök.

Själv har jag hittat en annan som jag skrivit upp; Rörförstärkare av Jean Hiragas (översatt till svenska). Några erfarenheter om denna?

Visste att jag kände igen namnet Gunnar Markesjö från någon stans. Det måste ha varit när jag läste på om transistorer för någon månad sedan.
Ska läsa pdf:en du länkade också psynoise. Tackar för det.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av superx »

Jag har också Markesjös bok och den är bra! De mest grundläggande delarna är rätt snabbt avklarade har jag för mig, men den börjar ändå från grunden som jag minns det.

Bifogar en bild på de fantastiskt snygga 3D-graferna (fotograferade handbyggda skapelser). Väldigt snygg typografi och grafik i boken överlag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

Inte riktigt vad man förväntar sig se i en bok från -66! Nej den där måste jag ha i min hand snart.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

Har gjort en liten sammanställning samt lagt till den nedersta boken. Den verka ha ganska goda recensioner från läsare.
Samtliga böcker är alltså på svenska. Antingen original eller översatta.

Modern radioteknik - Matz Jenssen, Einar Kulvik och Wilhelm Ramm (1968)
Radiobyggboken I--III - John Schröder
Elektronrörsförstärkare - Gunnar Markesjö (1969)
Rörförstärkare - Jean Hiragas [översättning av Anders Edenholm] (1986)
Radiorör och deras användning - J. Deketh [översättning av E. Löfgren (1949)
Elektronikens grunder II - John Schröder (1971)

Verkar också finnas lite "Tekno's"-böcker om ämnet men inte hunnit sätta mig in i alla än.

EDIT: Och ja, om någon äger någon av dessa och kan tänkas hyra/låna ut så uppskattas det MYCKET!

EDIT2: Uppdaterat listan
Senast redigerad av Magnus_K 12 augusti 2014, 14:41:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av psynoise »

Om du har lust får du gärna fylla på listan under Wikin med svensk litteratur

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur

Direkt under Kretselektronik bör vara passande

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... elektronik
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan är det så att det finns utrikisk litteratur som är himla bra. Nu var det ett tag sedan jag såg Bruce Rozenblits bok Beginners guide to TUBE AUDIO DESIGN där Bruce på ett mycket intuitivt sätt förklarar hur rör och rörförstärkare fungerar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av YD1150 »

Liten påfyllning av rör-böcker.
Boken nedan är två delar, hittade dem på två separata loppisar. Hade lite tur då.
Årgång 1968.
2014-08-12 08-25-41_0032.jpg
Ett smakprov:
2014-08-12 08-27-45_0033.jpg
2014-08-12 08-30-41_0034.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av superx »

Oj, den ska jag också hålla utkik efter! Som sagt, väldigt snygga och välgjorda när det gäller grafik och layout.
Skriv svar