Håller på och reparerar en plasma och det verkar som att denna lilla jävel är orsaken..
Har försökt googla på numret men får inte upp något konkret alls..
Vad är det här för något? Vad kan jag ersätta den med?
Förstår jag det rätt är det en varistor? Och om det stämmer så skulle jag i princip bara kunna plocka bort den och bygla kretsen?
Beror på hur den är kopplad - varistor för överspänningar om det är paralellkopplad över tex. inkommande matningsspänning. de brukar vara brända och bitar kan saknas om de har gått sönder
Ligger det i serie med en tåt så kan det vara PTC-motstånd och agerar 'säkring' och stryper strömmen till nästan noll, om grejorna efter drar för mycket ström för att något inte fungerar som det skall. dessa brukar gå under benämningen polyswitch som återställer sig när utrustningen har varit strömlös ett tag.
Det kan också vara en NTC som agerar ströminrusningsskydd när när 230V kabeln ansluts eller huvudbrytaren slås på, har systemet varit använt länge så brukar man se en lätt mörkfärgning kring anslutningshålen för komponenten då den håller 80 - 120 grader C temperatur under drift och det åldrar kretskortet fortare kring hålen än resten av kortet. Den kan ha relativt hög resistans när dom är kalla.
Alla dom här kan se ungefär lika ut rent utseendemässigt - polyswitchen brukar dock vara doppad i gul epoxy, men säkrast är att läsa av beteckningarna och försöka jaga fram dom mha. Internet och google
Att det är en varistor tror jag är ganska säkert. Mönsterkortet är ju gjort med gnistgap o det hörn och varistorn är då en komponent som hör hemma där.
Men bygla den? Jag kan förstå att du inte vet hur en varistor fungerar!
Det är i grunden ett motstånd med mycket högt motstånd upp till en viss spänning där den börjar leda. Lite som en zenerdiod fast polaritetsoberoende.
Så att bygla det är det sista man ska göra om man misstänker att det är trasigt.
Nä jag satt med multimetern och mätte resistans, och denna hade ingen alls jämfört med andra likadana varistorer på kortet.
Det är dessutom genom denna varistor som AC-in passerar, syns ev på bilden jag skickade.
Tvn har ljud, men ingen bild. Panelen lyser inte ens upp, vilket får mig att tro att det har med strömförsörjningen att göra snarare än att det är något fel på videokretsen.
Hände efter Stockholms åskoväder häromdagen.
Senast redigerad av Narii 4 augusti 2014, 12:57:33, redigerad totalt 1 gång.
Varistor ska inte mäta någon resistans, det BÖR vara helt avbrott med de ca 3 volt som multimetrar mäter med.
Har du ljud så inte är det kortis i varistorn iaf.
Bild på resten av kortet!
Har den inget motstånd så är det absolut trasig. Den ska ha en hög resistans. Byglar du så får du ju också en väldigt låg resistans. Det går ju att ta bort den, men du har du inte kvar skyddet, så gör bara det i felsöknings syfte i så fall.
Det är en varistor. Det ÄR som protte säger att den inte ska mäta någon resistans.
Varistorn sitter inte i serie utan parallellt med inkommande 230VAC. Den andra till gnistgap.
Problemet du har sitter inte i dem.
Du har däremot en NTC termistor efter drosslarna som sitter i serie
med matningsspänningen. Har pos.NT801s.
Den ska mäta ca 20Ω
.....dock tror jag inte att felet sitter i det området eftersom du har ljud men ingen bild.
Det tyder iallafall på att delar av nätdelen går igång.
Jag hade börjat att mäta upp alla spänningar ut från nätdelen.
Vad VS och VA ska hålla står på baksidan av panelen. Resten står direkt printat på
kortet vid kontakterna. Det finns även en ruta med spänningar längst upp
till vänster på nätdelen.
Det är en plasma inte LCD.
Plasma har ingen backlight.
Plasma tv med felet "ljud men ingen bild", är
det vanligaste felet Ysus modulen. Ofta är
grundorsaken att övre/nedre Y-buffer modulerna går in
i kortslutning, och drar med sig Ysus modulen.