Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av larsb »

Har insett att min z-axel till fräsen (thk kr33 linjär) med en vagn inte räcker för att köra på som jag vill. Köpte en ny kr33 med två vagnar istället enligt bilden.
image.jpg
den visade sig vara ganska hårt körd, med helt annan gång i mitten än på kanterna. Funderar på att se om jag kan stoppa in den befintliga axelns vagn och på så sätt få extra oompf med tre vagnar i linjären. :D

behöver hjälp:
1) går det att flytta en vagn utan att kulorna trillar ut från antingen sidorna eller kulskruvbanan
2) hur gör man bäst och hur svårt är det?
3) om man har tre vagnar varav två med drivning kan man ju förspänna två mot varandra, är det värt att pröva?
4) måste axeln mätas in efter demontering av kortsidor eller är den konstruerad så att allt hamnar rätt?
5) Kan man plocka isär utan att byta tätningar?

Många frågor, hoppas nån kan lite om detta! Annars skruvar jag i blindo och lägger upp en tråd om det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av Mr3D »

Jag har ingen erfarenhet av färdiga linjärsystem, så jag utgår ifrån att det funkar likt vanliga linjärlager. Så du får nog ta detta svaret med en liten nypa salt.

1. Som tumregel kommer kulorna ramla ur, men jag har sett vagnar där kulorna hålls fast med någon plastläpp så de inte ska trilla ur.

2. Är det inte bara att lägga de emot varann och skjuta över vagnarna?

3. Det är absolut värt att prova! Om inte annat får du högre belastningsupptagning.

4. Det vet jag inte, men om det inte finns nått som håller den på plats(läs: styrstift, justerskruv eller dyl.) så behöver du troligtvis det.

5. Sålänge tätningarna i sig är hela är det inga problem att återanvända de.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av H.O »

1) Kulorna kommer sannolikt att ramla ut - om du inte hindrar de från att göra det såklart. Fixa nått rör eller stång (papper, plast, metall, whatever) med ungefär samma ytterdiameter som skruvens "rotdiameter". När du skruvar ut skruven från muttern ersätter du skruven men din rundstång/rör som då håller kulorna på plats. Vad gäller själva vagnen så beror det på hur den är konstruerad. En del vagnar har små "läppar" som håller kulorna på plats, en del har kulkedja istället för lösa kulor. Annars får du försöka tillverka nått som håller kulorna på plats eller kanske skjuta över vagnen in i din andra KR33.


4) Nej. Jag köpte en 600mm lång KR33 för ett tag sedan. Den gick jättefint utom sista 50mm i enda änden där den kärvade lite. Jag tvingade ut den i ändläge och släppte lite på skruvarna som håller gaveln varpå gaveln rättade in sig efter kulskruven och den löper nu hur fint som helst längs hela längden. Så nej, den är inte stiftade och nej du behöver inte mäta in nått.
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av larsb »

Kanske 3d-printar en dummy-axel så kan man styra över vagnen först till den och sen till den nya linjären.

Var hittar man kuldiametern för skruvkulorna?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av larsb »

Kom hem från semestern och visade sig att jag inte har en alu-bit som passar till tre vagnars längd :(
Dåligt tålamod gör att jag kör på två till en början, brukar beställa metall i batcher från tyskland så det får vänta tills nästa.

Skulle vara bra med en kontakt i Sverige som säljer småbitar metall utan att råna, nån som har tips? :humm:
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av Rohan »

Var i Sverige finns du?
larsb
Inlägg: 104
Blev medlem: 23 oktober 2010, 12:10:57

Re: Extra vagn på en thk kr33 linjäraxel

Inlägg av larsb »

göteborg, så borde finnas nåt i närheten
Skriv svar