Tja.
Har ett slutsteg som dessvärre fick erfara att jordningen var ganska kass.
Steget lyser för fel och drar man ur lågnivån så "dör" steget. Lysdioden indikerar fel med lågnivån inkopplad. Har öppnar upp det men ser inga tecken på vare sig trasiga komponenter eller annat. Nu är delar av kretskortet täckt med någon svart smörja som skydd.
Finns det något hopp om att kanske få igång steget igen?
Någon själ i Jönköpingsområdet som kanske vill ta sig en liten snabb titt och se om det är räddningsbart ur ekonomisk synpunkt.
Ersättning utgår i form av pengar eller diverse el komponenter.
Trasigt slutsteg?
-
-=Fullmoon=-
-
-=Fullmoon=-
-
-=Fullmoon=-
Re: Trasigt slutsteg?
Steget kostar runt 1000kr i handel så är inget direkt dyrt steg. Dock lite surt om man räknar antalet timmar jag fick nytta av det
Sen blev det liggande. hehe.
Det kanske bara är att kasta förvisso. evt går väl högtalaren att återanvända om det skulle vara så.
Bilderna är ganska så högupplösta så jag hoppas det går tyda lite iaf. Om man nu bortser från det svarta kletet..
baksida
ovansida
Knappar
Det kanske bara är att kasta förvisso. evt går väl högtalaren att återanvända om det skulle vara så.
Bilderna är ganska så högupplösta så jag hoppas det går tyda lite iaf. Om man nu bortser från det svarta kletet..
baksida
ovansida
Knappar
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Krafthalvledarna, ev. glapp lödning eller avbränd bana på kortet är vad jag skulle undersöka först och främst som trolig orsak till felet.
Kan ej se något uppenbart galet, men har inte stirrat mig blind heller... Risken finns ju att någon bana på kortet har brunnit av under "kletet", men borde synas på ytan i så fall kan man tycka?
Får jag komma med en gissning så har en eller de båda MOSFET's, som syns till vänster och vars tre ben är utmärkta med S D G gått sönder.
Ta fram en multimeter och mät efter kortslutning mellan dess anslutningar.
Dessa kostar runt en tia eller två per styck och båda bör bytas även om det visar sig att bara en gått sönder.
Är de hela så fortsätt mäta de två dubbeldioderna ovanför, samt de två stora slutstegstransistorerna på andra sidan av kortet.
Kan ej se något uppenbart galet, men har inte stirrat mig blind heller... Risken finns ju att någon bana på kortet har brunnit av under "kletet", men borde synas på ytan i så fall kan man tycka?
Får jag komma med en gissning så har en eller de båda MOSFET's, som syns till vänster och vars tre ben är utmärkta med S D G gått sönder.
Ta fram en multimeter och mät efter kortslutning mellan dess anslutningar.
Dessa kostar runt en tia eller två per styck och båda bör bytas även om det visar sig att bara en gått sönder.
Är de hela så fortsätt mäta de två dubbeldioderna ovanför, samt de två stora slutstegstransistorerna på andra sidan av kortet.
Bilderna fujnkar inte, får bara upp "kan inte visas då den innehåller fel"