Välja en högre eller ett lägre märkeffekt på ett motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clayman

Välja en högre eller ett lägre märkeffekt på ett motstånd?

Inlägg av Clayman »

Jag ska bygga upp en krets på kopplingsplatta utifrån en referenskrets som använder ytmonterade kretsar.

Motstånden på kretsen har för det mesta 1/16W i märkeffekt men detta verkar inte gå att få då jag vill köra hålmonterat nu för att testa. Bör jag använda mig av 1/10W eller 1/20W? Kretsen har upp till ca 1A på sina ställen.
xxargs

Re: Välja en högre eller ett lägre märkeffekt på ett motstån

Inlägg av xxargs »

När det gäller hålmonterat så finns det knappast mindre än 1/8W - 1/10W och om man skall 'runda av' så skall man inte runda mot en lägre värde i effekttålighet men man kan alltid växa mot ett motstånd med högre effekttålighet (1/10 Watt i ditt fall) om man har plats.

dock måste man ibland hålla reda på om det räcker med metallfilmsmotstånd (har dålig pulstålighet), massamotstånd (tål höga pulser iom. stor massa som kan absorbera värmen vid en puls men brusar) eller trådlindat (som istället kan vara induktivt om det inte är bifilärt lindat)

du får beräkna effektutvecklingen beroende på motstånd och ström genom motståndet och dimensionera effekttåligheten på motståndet med marginal gentemot den faktiskt utvecklade effekten - går man med effektutveckligen nära motståndens effekttålighet så kan det arbeta väldigt varmt och med förkortad livslängd som följd och det blir ännu värre om du har flera effektmotstånd i närheten av varandra då man räknar med att en del av effekten kyls genom anlutningsbenen och något så när kyld kretskort.

- oftast är det platsbrist som gör att man vill använda så små motstånd som möjligt och så länge effektutvecklingen ligger 1/10 och lägre än märkeffekten så är det bara att gödsla på med dessa , men ligger man nära motståndens märkeffekt så måste man ta hänsyn till omkringliggande komponenter värmeutveckling och hur dessa kyls då som tidigare nämnt så avgår väldigt mycket av värmen via benen eller genom lödningen på ytm-inlödningen till kretskort.
Senast redigerad av xxargs 7 juli 2014, 17:38:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Jag tror att båda funkar, men kör på 1/10W om du vill vara på den säkra sidan. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

P=UI, R=U/I => P=RI^2

Så vet man hur mycket effekt som utvecklas i motståndet. 1A behöver inte bli mycket effekt om man har tillräckligt låg resistans.
Clayman

Inlägg av Clayman »

TAck för svaren, då kör jag på 1/10 W för att vara på säkra sidan. Detta är ju ändå inte den slutgiltiga kretsen utan den blir med ytmonterade kretsar sen ändå.

Enda jag inte riktigt hittar bland mina resistorer är en "anti-surge" resistor, hur viktigt tror ni det är att det är just en Anti-surge?

Resistorn i sig är en 33Ohm som sitter i mitt ingångsfilter till min matningsspänning 80-260Vac.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det låter som om det motståndet bör vara ett massamotstånd (just för att tåla impulser). Men det kan ju också vara så att det behövs en viss spänningshållfasthet där (så det inte blir överslag över motståndet).
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Skulle tro att det är ett NTC-motstånd, det har högt motstånd när det är kallt, och när det blir varmare så leder det bättre. Används för att reducera inrusningsströmmar.
Clayman

Inlägg av Clayman »

Ett sånt här är det som sitter där just nu.

http://se.mouser.com/ProductDetail/Pana ... 4K5g%3d%3d

Och frågan är om det bara är att ersätta med en sån här eller om jag bör leta mer specifikt efter ett anti-surge.

http://se.mouser.com/ProductDetail/Xico ... 8nuT6bI%3d
Skriv svar