Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, huruvida datorn kan boota från en USB-sticka eller inte beror först och främst på datorns BIOS. Om BIOS inte stödjer USB-boot så kan ingen distribution i världen lösa det från själva USB-stickan.

Har du tittat på om det finns nya BIOS till datorn?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av tecno »

Lite konstigt då att det i Bios finns valmöjligheter typ USB HDD - USB CDROM, men jag har inte letat efter nytt bios till Kontron CP303
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Nerre »

En USB-sticka är varken USB-HD eller USB-CDROM.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det BIOS som jag kör denna LinuxMint 17 på förstår att USB-HDD skall tas från stickan.
Den är satt som första Boot Device också så det är bara att sätta i vald sticka så körs just den Linux distro.
Det behöver ju inte vara svårt väl?
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Nerre »

Jag har i alla fall haft datorer som inte kunnat boota från USB-sticka, men däremot IDE-HD ansluten via USB-docka. Så min slutsats är att det är olika protokoll som används.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Då kanske man skall vara lite ödmjuk i frågeställningen.
Jag bootade tom om ett antal gånger liksom detta med Fat32 resp NTFS.
Det är bara Idi... som är säkra på sin sak!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av tecno »

Lasp skrev:Det BIOS som jag kör denna LinuxMint 17 på förstår att USB-HDD skall tas från stickan.
Den är satt som första Boot Device också så det är bara att sätta i vald sticka så körs just den Linux distro.
Det behöver ju inte vara svårt väl?

Precis så har jag förstått att det är 'USB HDD skall tas från stickan' men det kan ju som sagt vara nåt i min lilla Kontron som inte vill vara med, Bios eller hårdvarufel. Ska labba lite mer med detta och verifiera att USB fungerar korrekt under Linux till att börja med, sen får jag se om jag går vidare med detta.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Nerre »

Här finns en bloggpost som, även om den inte beskriver skillnaderna så detaljerat, är ganska tydlig med att det är skillnad mellan en USB-sticka och en USB-HD.

http://linux.koolsolutions.com/2009/01/ ... umb-drive/
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Micke_s »

Du kanske kan använda dig av ett sandisk med U3 där man har bytt ut ISO filen som ska användas. U3 gör att en del presenteras som usb-cd och en del som usb minne.

http://usb.smithtech.us/projects/sandiskinst.php
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av maDa »

Eftersom du ignorera mitt svar så säger jag det igen.

Installera upp hårddisken separat på en annan dator, sen flytta tillbaks.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av tecno »

Varför då, gick ju bra att installera via CDROM som det alltid gör bara att i mitt fall vart det en massa extra med att fixa separat PSU till CDROM:en.


Att ge sig på att demontera CompactPCI kortstacken för att lösgöra 2.5" HDD är på tok för mycket jobb samt att jiddra med dito kablage i en annan maskin som man INTE har tillgänglig heller.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Mr Andersson »

Den största skillnaden i det här fallet mellan USB-HDD och USB-stickor är att vid enumerering så har (de flesta) usb-stickor en 1:a i biten som markerar enheten som 'removable' medans en hdd har en 0:a, och en del gamla bios vill inte boota från 'removable devices'. En annan lite random restriktion är att windows vägrar skapa mer än en partition på en enhet som är "borttagningsbar" (hur översätter man removable bäst?) fast det egentligen inte finns några fysiska hinder. Linux t.ex. har inga såna problem. :)

En del usb-stickor går att flasha om så att man ta bort removable-biten men nu löste det ju sig iaf så kanske inte så mycket att bekymra sig över :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilken Linux dist till USB sticka för P3/512MByte

Inlägg av Henry »

Vissa (alla?) BIOS vill att bootbara USB skall vara som en floppy och således formateras som en bootbar sådan, vet dock ej hur det är med nya BIOS som den jag sitter på då jag inte haft anledning att testa men tvivlar väl starkt på att det är krav på sådana grejer numera.

Har varit med om det på min gamla XP dator där en ren USB sticka formaterad till FAT32 och inget mer inte kändes igen alls men formaterad med ett program från HP som formaterade den just till en floppy så fungerade det galant att installera XP. Gick ungefär lika snabbt som om jag använt en CD, vilket överraskade mig lite.
Skriv svar