T: Löda QFN-16 IC på adapter kort
- Magnus_K
- EF Sponsor
T: Löda QFN-16 IC på adapter kort
Hej hej,
Skulle behöva hjälp att löda 1 eller 2 QFN-16 på adapterkort.
IC:n är INA3221 (datablad) och kortet är från eBay och ser ut så här.
Om möjlighet finns så bevittnas gärna processen av uppdragsgivaren. Med andra ord, om det är någon i Uppsala/Gävle-regionen som kan ta sig an detta och inte har något emot en nyfiken rookie hängades över axeln så uppskattas detta mycket! Nybakat utlovas.
Hur som helst, hör gärna av dig via PM/tråden om intresse finns så kanske vi kan komma överens!
Skulle behöva hjälp att löda 1 eller 2 QFN-16 på adapterkort.
IC:n är INA3221 (datablad) och kortet är från eBay och ser ut så här.
Om möjlighet finns så bevittnas gärna processen av uppdragsgivaren. Med andra ord, om det är någon i Uppsala/Gävle-regionen som kan ta sig an detta och inte har något emot en nyfiken rookie hängades över axeln så uppskattas detta mycket! Nybakat utlovas.
Hur som helst, hör gärna av dig via PM/tråden om intresse finns så kanske vi kan komma överens!
Re: T: Löda QFN-16 IC på adapter kort
Har du provat själv? 
Jag har inte lött någon QFN-kapsel, men är det inte ungefär samma tillvägagångssätt som med "vanliga" SOT-kapslade IC-kretsar?
Dvs. på med flussmedel på paddarna, lägg dit komponenten och rikta in den, värm med lödspetsen på en pad vid en hörn-pinne och dutta dit med lite tenn, och sen typ motsvarande hörn när man kollat att den sitter rakt, och sen fixa resten av paddarna?
Just att dessa kapslar som har metallyta som syns från sidorna underlättar väl en hel del vid handlödning jämfört med BGA-kapslar som man i princip måste löda i lödugn.

Jag har inte lött någon QFN-kapsel, men är det inte ungefär samma tillvägagångssätt som med "vanliga" SOT-kapslade IC-kretsar?
Dvs. på med flussmedel på paddarna, lägg dit komponenten och rikta in den, värm med lödspetsen på en pad vid en hörn-pinne och dutta dit med lite tenn, och sen typ motsvarande hörn när man kollat att den sitter rakt, och sen fixa resten av paddarna?
Just att dessa kapslar som har metallyta som syns från sidorna underlättar väl en hel del vid handlödning jämfört med BGA-kapslar som man i princip måste löda i lödugn.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Om det bara hade varit pinnarna så hade jag nog tagit en stadig sup och sen provat själv men det är nog thermal pad:en som ställer till det, och som göra att det nog måste göras i ugn (se bilder nedan).
Det var lite den processen jag var nyfiken på.
Sen måste ju givetvis inte jag vara med. Om någon som helst i vårat avlånga land är villig att ta sig an det så skickar jag givetvis!
Men tack för tipsen Zkronk. Det kommer jag försöka om jag inte hittar någon.
Det var lite den processen jag var nyfiken på.
Sen måste ju givetvis inte jag vara med. Om någon som helst i vårat avlånga land är villig att ta sig an det så skickar jag givetvis!
Men tack för tipsen Zkronk. Det kommer jag försöka om jag inte hittar någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har lött qfn32 med varmluft. Resultatet blev bra och det var inga svårigheter.
Den löder du för hand utan större problem. Thermal pad:en har ju 4 hål just för att du ska kunna löda den från undersidan av kortet. Lite övning kanske behövs men du behöver inte någon ugn.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är du villig att åka en bit till mig så får du gärna hänga över axlarna hos mig medans varmluftaren surrar.
Jag ska uppåt Skutskär till om ca två veckor, tar nog ändå med lödutrustning...
Annars är ett tips lodpasta och spisplatta.
http://acgg.se/
MVH: Mikael
Annars är ett tips lodpasta och spisplatta.
http://acgg.se/
MVH: Mikael
- Magnus_K
- EF Sponsor
@hyperion: Hur går man till väga med dessa hål? Hur vet man att man har täckt hela thermalpadden med lod?
@tecno: Får tacka det allra ödmjukaste för inbjudan. Kollade på kartan och det blir drygt 40 mil T/R vilket är lite magstarkt. Om det inte anses som otacksamt så skulle jag hemskt gärna vilja passa på det ett tag för att se om det går att lösas lite mer lokalt.
@adent: Vi kan väl höras när det börjar dra ihop sig? Jag får IC:na på tisdag men korten eBay:ade jag för en vecka sen. Förhoppningsvis hinner dom komma annars vet du att alltid är välkommen in på en kopp ändå!
@tecno: Får tacka det allra ödmjukaste för inbjudan. Kollade på kartan och det blir drygt 40 mil T/R vilket är lite magstarkt. Om det inte anses som otacksamt så skulle jag hemskt gärna vilja passa på det ett tag för att se om det går att lösas lite mer lokalt.
@adent: Vi kan väl höras när det börjar dra ihop sig? Jag får IC:na på tisdag men korten eBay:ade jag för en vecka sen. Förhoppningsvis hinner dom komma annars vet du att alltid är välkommen in på en kopp ändå!
> Hur vet man att man har täckt hela thermalpadden med lod?
Det är ju inte direkt någon effekt komponent, så det är sannolikt
inte speciellt kritiskt. Om man "känner" att det har dragit ner en del
lödtenn genom minst en av genomföringarna så är det sannolikt OK.
Det står inget i databladet heller om att det är kritiskt.
Det är ju inte direkt någon effekt komponent, så det är sannolikt
inte speciellt kritiskt. Om man "känner" att det har dragit ner en del
lödtenn genom minst en av genomföringarna så är det sannolikt OK.
Det står inget i databladet heller om att det är kritiskt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Magnus_K skrev:@hyperion: Hur går man till väga med dessa hål? Hur vet man att man har täckt hela thermalpadden med lod?
Inte alls, kniper det så vet du var jag finns om du behöver hjälp.