Köra en eller två aircon, mest ekonomiskt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josasp

Köra en eller två aircon, mest ekonomiskt?

Inlägg av Josasp »

Tjena!

Jag har en lägenhet på ca 50kvm varav sovrum ca 10kvm och badrum ca 5kvm.
Har två aicon, en i huvud/vardagsrummet och en i sovrummet.

För det mesta går den i sovrummet med sovrumsdörren stängd, men ibland vill jag kyla hela lägenheten.
Jag siktar på ~24°, utomhus är ~30° eller mer.

Så till min frågeställning:
Är det mer ekonomiskt att låta den vardagrummet gå själv, eller köra båda samtidigt?
Tanken är då med öppen sovrumsdörr, men kan stänga den med om det lönar sig.
Målet är att kyla båda rummen samtidigt, vill jag bara kyla ett så är det självklart ;)

Här är datan på båda aircon enheterna:
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Köra en eller två aircon, mest ekonomiskt?

Inlägg av mrfrenzy »

Kör båda samtidigt. Annars måste du ha 20c i ena rummet för att hålla 24c i det andra vilket förbrukar mer energi.

Hade du haft invertermaskiner hade det varit ännu mera lönsamt eftersom deras verkningsgrad ökar vid lägre belastning men det ser ut som on/off på ditt foto.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Detta gäller alltså även om jag "accepterar" högre temperatur i sovrummet?
Termostaten sitter på varje enhet, men klart den i vardagsrummet kommer nog få jobbar hårdare ändå om sovrummet stjäl kylan.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Finns inget "jobba hårdare". On/off-maskiner har en effekt, punkt. Däremot får den gå längre, men du förbrukar samma effekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sedan minskar effektbehovet om luften inte cirkuleras med utomhusluften samt om det finns bra isolering. Om man är beredd att lägga lite tid och pengar på det hela. Lite svårare i lägenhet förstås.
Josasp

Inlägg av Josasp »

PaNiC skrev:Finns inget "jobba hårdare". On/off-maskiner har en effekt, punkt. Däremot får den gå längre, men du förbrukar samma effekt.
Naturligvis, men jag menar jobba längre arbetspass - hårdare.

Har inte så bra koll på det här, har inte direkt jobbat med de.
Men man har ju lite bättre koll än de flesta i alla fall.

Tänkte mig att det var mer ekonomiskt med båda från början, fastän jag brukar ha sovrummet stängt och aircon av där på dagarna.
-Vilket får mig till en ny tanke, kan det vara så att det lönar sig att ha sovrummet öppet och båda aircon på?

Alltså, att det lönar sig att köra vardagsrum+sovrum mer än vardagsrum + (stängt & av) sovrum.
Pga, planlösningen:

Badrum, direkt till vänster. Sovrum till vänster, vardagsrum rakt fram. Taget från ytterdörren.
Bild
blueint skrev:Sedan minskar effektbehovet om luften inte cirkuleras med utomhusluften samt om det finns bra isolering. Om man är beredd att lägga lite tid och pengar på det hela. Lite svårare i lägenhet förstås.
Småpengar i det stora hela när elräkningen ligger runt 400kr/mån och man hyr.
Jag har ändå lägre räkning än de flesta då man är mer medveten än andra om kyla/effekt/pengar.

Lägenheten är mycket seröst byggd av en svenskdriven firma här nere (http://eps.co.th) som gör allting seriöst och så nära "svensk-standard" som det går här nere.
Så även om det inte är super-isolerat, pga klimatet; så har man i vilket fall tagit det i åtanke vid byggnationen, till skillnad från de flesta thai-byggena som läcker kyla som såll.

Vädrar aldrig det minsta när det är "kallt" i vardagsrummet, öppnar och stänger dörren snabbt både in/ut samt till balkongen.
Många jag känner typ "skiter blanka fan i kylan" och går typ ut och röker på balkongen med öppna dörrar, samtidigt som kompressorn svettas som fan.
Det brukar i vilket fall visa sig på deras elräkningar med ;)

Kopplade ur kyl-frysen nu, har ju ingenting mer än någon öl och lite is i den ändå.
Kall öl och is kan jag köpa 5m från hissen ändå, så kylen behövs ju egentligen inte ;)
Den står ju bara och värmer upp och konsumerar ström för det mesta. :P

Kylen kommer nog inte märkas ändå, nu är det sommar och aircon kommer att få gå för det mesta.
Men vem vet, de kommer till veckan och ska serva/fylla gas i dom, tycker den i sovrummet börjat bli klen.
Skriv svar