Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jag har märkt att vår skrivare hoppar över vissa små ste när man stegar 0.1 mm i pronterface så räknar den upp positionen men motorerna är stilla...
Är det helt enkelt en fråga om upplösning och är det något som går att fixa?
Vi kör ramps med marlin firmware.
Haha, kolla beskrivningkonig7070 skrev:http://e3d-online.com/RepRap-Spares-Mec ... TFE-Tubing
"Price is per 100mm aka 10cm, 0.1m, around 4 Inches for those from the USA, Myanmar and Liberia. 0.219 Cubits for those from Ancient Egypt."
Jag köpte min slag från reprapworld http://reprapworld.com/?products_detail ... =1616_1653
3dagars leverans
0.42eur / 10cm om du köper mer än 1meter
3dagars leverans
0.42eur / 10cm om du köper mer än 1meter
Detta problem liknar som jag hadde för ett tag sedan. Gick över till repetier, men det fungerade inte fullt upp.Nickeh skrev:Jag har märkt att vår skrivare hoppar över vissa små ste när man stegar 0.1 mm i pronterface så räknar den upp positionen men motorerna är stilla...
Det löste för mig i allafall till slut när jag tömde/reseta/formatera Mega 2560 och instalerade repetier efter det. (trodde i början att när man ominstalerade programmet så tömdes den gmala automatiskt men så var inte fallet, något gamalt var fortfande kvar)
Edit:
Och ni inte har tittat i historien på denna forumet så fins det en bra sida för repetier..
http://www.repetier.com/firmware/v091/
Det går betydligt bättre med nya hotenden! Inte fått riktigt rätt på strömmen till extrudermotorn, kan vara att drivaren överhettar.
Men nu har ett nytt problem dykt upp. Oavsett hur jag gör så kör den i bädden? Har ökat Z probe offset flera millimeter, som alltid löste problemet förr, men inte nu. Även ändrat z home position. Vad mer kan jag kolla på? 1-2mm fattas, men jag har ändrat mer än så.
Men nu har ett nytt problem dykt upp. Oavsett hur jag gör så kör den i bädden? Har ökat Z probe offset flera millimeter, som alltid löste problemet förr, men inte nu. Även ändrat z home position. Vad mer kan jag kolla på? 1-2mm fattas, men jag har ändrat mer än så.
Det borde vara MANUAL_Z_HOME_POS som du får minska lika mycket som det skiljer i längd mellan de två hotendarna. Gäller Marlin.
Alltså, det här är utan tvekan den mest frustrerande pryl jag någonsin skådat. Alltid nya fel. Nu flödar det helt plötsligt för lite plast på första lagret, andra gånger verkar den ignorera justeringarna gjorda med G29, och resten av tiden fastnar ingen plast på underlaget, som har funkat jättebra tills nyss. Z-proben trillar isär också. Det går inte så bra detta.
Påbörjat min magnetkonvertering, kom precis på att jag behöver 6 cylindrar till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spännande med fler magnetlösningar! Vilka magneter kör du med?
Vi måste nog uppgradera så fort skrivaren är i form att printa nya delar igen.
Håller också på att experimentera med magnetkopplingar.
Det lär funka att limma en skruv direkt mot en kula med JB-weld*, ( *Köps lämpligen från England)
men för att få det starkare, och då jag har en Gnistapparat, så gör jag först ett hål för skruven.
Det lär funka att limma en skruv direkt mot en kula med JB-weld*, ( *Köps lämpligen från England)
men för att få det starkare, och då jag har en Gnistapparat, så gör jag först ett hål för skruven.
Köpte magneterna på robotdigg, 8mm diameter och ~10mm höga, stålkulorna är 10mm diameter.Nickeh skrev:Spännande med fler magnetlösningar! Vilka magneter kör du med?
Lutar åt att jag kommer löda fast mina stålkulor på skruvhuvet.
Jag limmade fast 10mm stålkulor på m5 skruv. Satte en magnet under som på bilden medans limmet torkade så att kulan centrerade i skruvskallen.
Liten presentation av vårt bygge:
Vi har utgått från RichRap, http://richrap.blogspot.se/, men i slutändan är det väldigt få delar som är samma
Det är en delta skrivare med chassi i metall, vi valde att använda magnetleder då de universalleder vi beställde från robotdigg hade väldigt begränsad vinkel. Just nu använder vi fiskelina enligt richrap, däremot är vi inte så nöjda med resultatet. De slackar om man skruvar upp hastigheten, och tenderar att linda upp sig ojämt på spolen. Så vi skall så snart vi kan byta till remdrift.
Skrivvolymen har radie 100 mm (just nu begränsat till 80 mm pga. för svaga magneter i delta armarna) och höjd 200 mm.
Jag har sammanställt en BOM, inte super detaljerat men en liten fingervisning, vi har haft turen att kunna få mycket gratis och återanvända spillbitar från andra byggprojekt så vi har kommit undan rätt billigt. Målet var att klara sig under 3000kr och än så länge har vi hållit oss på rätt sida av gränsen.
Om någon är intresserad av CAD filer så finns hela skrivaren uppritad i Creo Parametric. Kan exportera om det skulle finnas intresse av att öppna i något annat program.
Nog med prat bilder säger mer (ursäktar dålig bildkvalié):
Vi har utgått från RichRap, http://richrap.blogspot.se/, men i slutändan är det väldigt få delar som är samma

Det är en delta skrivare med chassi i metall, vi valde att använda magnetleder då de universalleder vi beställde från robotdigg hade väldigt begränsad vinkel. Just nu använder vi fiskelina enligt richrap, däremot är vi inte så nöjda med resultatet. De slackar om man skruvar upp hastigheten, och tenderar att linda upp sig ojämt på spolen. Så vi skall så snart vi kan byta till remdrift.
Skrivvolymen har radie 100 mm (just nu begränsat till 80 mm pga. för svaga magneter i delta armarna) och höjd 200 mm.
Jag har sammanställt en BOM, inte super detaljerat men en liten fingervisning, vi har haft turen att kunna få mycket gratis och återanvända spillbitar från andra byggprojekt så vi har kommit undan rätt billigt. Målet var att klara sig under 3000kr och än så länge har vi hållit oss på rätt sida av gränsen.
Om någon är intresserad av CAD filer så finns hela skrivaren uppritad i Creo Parametric. Kan exportera om det skulle finnas intresse av att öppna i något annat program.
Nog med prat bilder säger mer (ursäktar dålig bildkvalié):