Mjukvara för realtids ljudbildsförskjutning

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Mjukvara för realtids ljudbildsförskjutning

Inlägg av Eelector »

Ursäkta den kryptiska rubriken :)

Jag funderar på att bygga mig en multimediadator i bilen och har fått några frågor i huvudet som måste få ett svar.

Dyrare huvudenheter har något som kallas för tidskompensering, med vilket man kan kompensera för högtalares position i bilen. Normalt träffar ljudet föraren i ordningen vänster högtalare, höger högtalare, subbas, eftersom de sitter olika långt borta. Detta kan man komma runt med tidsförskjutning av ljudet. Tyvärr är det endast dyrare huvudenheter som har denna funktion, men rimligtvis borde det finnas mjukvara som kan repoducera detta med en dators ljudkort?

Finns det något liknande program? Gärna då som DirectShow-plugin eller liknande så det kan användas av alla program i windows.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kanske kan http://matrix-mixer.sourceforge.net/ vara något. Har tyvärr inte provat själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Matrix-Mixern är bra till såna här saker.

Annars kan man helt enkelt sätta små delaykretsar vid respektive högtalare och justera tills man är nöjd. Används flitigt på större nattklubbar/discon. Då slipper man ha jättehög volym vid baren och får dessutom bättre ljud på dansgolvet som bonus.

Intressant ämne!
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tack för tipset om matrix mixer!

Jag hittade en del om "DRC" digital room correction. Mycket intressant.

http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Jag måste bara frånga; tycker du att du hör delay tiden på ljudet i en bil?
Det tar ca 0.0029 sek förljudet att färdas en meter och våran uppfattning av delayer (?) är ca 4ms.
Däremot kan jag tänka mig att det bildas riktigt skumma fasningar i en bil ibland.

Mvh
/Hampus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

cosmox:
Man upplever inte att ljudet fördröjs när det gäller så här korta delay. Örat uppfattar istället ljud som kommer lite senare som att de är svagare. (Psykoakustik..)

Däremot kan vilka delaytider som helst ställa till det så att olika högtalare motarbetar varandra. Speciellt bas kan låta väldigt grumlig om den fördröjs även korta tider. Det är bl.a detta som man vill komma runt. Att kompensera detta med delayer är en vanlig lösning där alla ska höra ljudet lika bra.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ja, det hörs en väldigt tydlig skillnad med/utan tidskomp, speciellt i basen som Jimmy säger.

(och jag är generellt mycket skeptisk mot audiofil-tokigheter)
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Två öron+hjärnan är extremt duktiga på att känna av delayer. Annars skulle man inte ha en riktingsuppfattning från ljudkällor.

Eelector: Tänker du mäta dig fram till optimalt ljud, i så fall hur?
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Vad gäller delay på basen så tänkte jag pröva mig fram med olika värden.

Ang. DRC så verkar det bygga på att man placerar ut en mikrofon vid lyssningspositionen, och låter högtalarna spela ett komplett frekvenssvep. (20-20kHz). Programvaran registrerar skillnaden mellan inspelat ljud och hur det borde låta och skapar ett filter för att korrigera.
Har inte provat något av detta, men det verkar intressant.
Skriv svar