RF 433, 868 eller 915 MHz? Moteino.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daniel_i_malmö

RF 433, 868 eller 915 MHz? Moteino.

Inlägg av daniel_i_malmö »

Hej
Tänkte ta mitt arduino-pysslande till nästa nivå och börja kommunicera trådlöst mellan arduinokompatibla enheter och Raspberry Pi.

Har tittat på flera olika lösningar. Jag tittade på JeeNode, sedan var jag länge inne på någon XBee-lösning. Nu tror jag mig ha bestämt mig för Moteino, en arduinokompatibel enhet med inbyggd RFM69 transceiver.

Det som talar för XBee är att det är så etablerat och väldokumenterat (tex

Moteinos fördelar gentemot XBee upplever jag är att Moteino är en enkel enhet, och betydligt billigare. Moteino är ett enmans hobby-projekt men jag upplever det som väl underhållet med hårdvaru- och mjukvaruuppdateringar. Hårdvaran är nu på R4. Det är öppen mjuk- och hårdvara.

Nu till frågorna:
Moteino med RFM69 finns i några olika konfigurationer: 433, 868 och 915 MHz.
När det gäller 868 och 915MHz är det samma hårdvara så valet står i praktiken mellan 433 och 868/915MHz.

Vilket bör jag välja? Vad är fördelar och nackdelar med de olika frekvenserna?
Är dessa frekvenser lagliga i Sverige? Har för mig att jag läst att 915 inte är laglig i Europa?

Dessutom:
I planen ingår att styra några Nexa-strömbrytare på 433MHz. RFM69 stödjer både FSK och OOK men Moteinos mjukvara i nuläget endast OOK (http://lowpowerlab.com/forum/index.php/topic,332.0.html). Nexa använder FSK, så Moteino (433MHz) kan inte styra Nexa i nuläget. Kanske är det enklast att på Moteinon helt enkelt koppla en extra 433-sändare som är dedikerad till att styra Nexa-enheterna och låta RFM69 vara dedikerad till kommunikation mellan Moteinos? Skulle det fungera?
Om jag däremot ska styra Nexa med Moteinos inbyggda sändare är frekvensvalet givet: 433MHz.

Vid eventuella svar håll gärna i tankarna att jag är nybörjare när det gäller elektronik. :)

Tack på förhand för synpunkter!
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Re: RF 433, 868 eller 915 MHz? Moteino.

Inlägg av Mathias@Åland »

Det stämmer att 915 MHz ej får användas i EU.
868 MHz har varit ett band med relativt lite störningar, men numera med 4G på 800 MHz-bandet så lär väl risken för störningar ha blivit större.
433 MHz är vad de flesta trådlösa konsumentprylar använder (samt 2.4 GHz), så skall man kommunicera med andra prylar så är detta ett lämpligt band, men samtidigt är risken för störningar ganska stor.

Förresten, kör inte Nexa med OOK?
daniel_i_malmö

Re: RF 433, 868 eller 915 MHz? Moteino.

Inlägg av daniel_i_malmö »

Tack för svaret!

Hmm, nu när jag googlar verkar det som du har rätt om Nexa och OOK? Vet inte varför jag fick för mig annorlunda.
Skriv svar