Söker väldigt liten pekskärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker väldigt liten pekskärm

Inlägg av tecno »

En 7" platta i alla rummen för styr ändamål, kostar ju bara nån hundralapp där borta att ta hem = enklare och billigare + att du kan ha lika utseende på alla.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Det är svårt att integrera en 7" på ett snyggt sätt i väggen, oftast blir den ju "utanpå" och laddningen till dom sitter oftast på sidan så det blir inte så jätte snyggt.

Tanken med den här är ju att den kommer att smälta in precis på samma sätt som en vanlig strömbrytare.
Kan man köpa en 7" för några hundra så borde man kunna få tag på det jag söker för en liknande peng :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det kan du tyvärr inte, en 2 1/2 QVGA ligger på runt 500SEK, typ. Beroende på volymer osv.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Det anade jag och det spelar egentligen inte så stor roll, men om man ser att den färdiga klockan med en lagom skärm kostar 1000kr så känns det ju grundpriset för hårdvaran är betydligt lägre, man skulle behöva få in en fot hos någon mobiltillverkare helt enkelt :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, om du köper någon miljon skärmar eller så, så blir det troligen ett par kronor styck eller så.

Problemet är att dessa små skärmar, nästan helt utan undantag är kundspecade OEM, och går inte köpa, överhuvudtaget.
Möjligtvis att de dyker upp som överskott/surplus.
Det finns ett fåtal tillverkare som kan leverera dessa som standard, men då handlar det fortfarande om vissa mini-volymer, samt att de i stort sett enbart säljer till företag via representanter.
Ett av de få ställen du kan hitta små displayer, där du som konsument kan handla är crystalfontz.com, men då handlar det om priser uppemot tusenlappen, typ.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Så för detta projekt så är det kanske så att man helt enkelt måste köpa tex den där klockan för att sedan försöka modifiera den så att det passar.
Problemet här är att jag antar att dessa klockor dyker upp och försvinner lika fort så det är inte lätt att få tag i exakt lika dana om tex ett år.
Så då behöver man ju köpa på sig ett antal direkt så att man har så man klarar sig.

Antar att det är av den här anledningen som man inte ser så många projekt liknande detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, samt att du förmodligen inte lyckas få displayen att funka, då den troligen är helintegrerad med övrig elektronik.
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Men i mitt fall så behöver jag inte skala bort så mycket av den befintliga hårdvaran på klockan, jag behöver egentligen bara få loss så pass mycket så att det blir möjligt för mig att montera dit den i en annan adapter som passar för mitt ändamål. tex kameran är ju ingen dålig funktion (om larmet går så kan man skicka till den att den ska börja filma eller ta kort.)
Bara att jag får till en touch-skärm med Android i botten så är möjligheterna oändliga :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lycka till är väl allt man kan säga egentligen, personligen tror jag att du är inne på en i princip omöjlig uppgift med "klockan"
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Jag förstår vad du menar, inte ofta det går bra att bygga om den här typen av enheter.
Jag måste fundera lite mer på detta innan jag bestämmer mig om jag ska försöka eller inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Elfa har lösa pekfolier som man kan komplettera en befintlig display med, i så fall behöver du bara få tag på en lämplig vanlig display, vilket är enklare.
Till exempel 75-514-10
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Sen så behöver man ju hitta lämplig liten hårdvara som man kopplar skärmen till. Verkar inte vara så lätt det heller tycker jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror på vad du menar med hårdvara, de flesta skärmar stöder SPI eller paralellbus, för pek-sidan finns det kompletta drivkrestsar, Microchip har en AR102x för detta till exempel
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

En hårvara som tex kör android ger mig fördelen att jag kan programmera skärmen att visa precis det jag vill och med hjälp av WiFi så kan jag enkelt kommunicera med min server som hanterar resten av mitt hus och då enkelt integrera detta i mitt nuvarande system.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet för dig är väl att trycka in hårdaran i en dosa.
Det innebär att du behöver designa din egen hårdvara med någon form av Hi-end Arm-prolle, speciellt om du envisas med android.
Skriv svar