Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Vile
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 oktober 2011, 15:37:52
Ort: Köpenhamn

Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Vile »

Vilka program använder du när du ritar diagram / ​​PCB eller göra presentationer, rita nätverksdiagram, eller på annat sätt.

Känner ni till till exempel. dessa program:

http://www.techrepublic.com/blog/data-c ... ese-tools/#.

Tips mottages tack
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Icecap »

Med "diagram" mener du nok "schema" da dette jo er et svensk forum.

Men det er jo forskellige funktioner som behøves. Schema (diagram) og PCB (mönsterkort) plejer jo at behøve et program/type af program, presentationer og den slags er jo oftest en helt anden slags program da funktionerne er meget forskellige.

Og det findes tråde om hvilke elektronik-CAD folk anvender så at gentage det hele her virker ikke så fornuftigt.

Den link du angiver leder jo til hvad jeg vil kalde administrative diagrammer og de har jo ikke noget med elektronik-CAD at gøre.
Vile
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 oktober 2011, 15:37:52
Ort: Köpenhamn

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Vile »

Nej, det stämmer.

Men om nu du står och måste skaffa ett program som ska användas, till exempel. att rita nätverksdiagram etc. för allmän information, kan man hitta något som också kan användas för att rita elscheman med.

Jag tittar lite på:

http://www.edrawsoft.com/Engineering.php

Men kanske ska du bara välja ett program som är specifika för den aktuella ändamålet, och sedan använda en dedikerad elektriska CAD-program för krets teckning ..?


(Hør, her sidder jeg og gør mig utrolig umage for at skrive på svensk, fordi dette jo er et svensk forum, og så får jeg svar på dansk??)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Nerre »

Min erfarenhet är just det att olika program är olika bra för olika saker.

En del program försöker "kunna allt", men oftast blir de då inte riktigt bra på nåt (eftersom det blir för mycket funktioner).

Rena vektor-ritprogram är bra för att rita generella grejer (powerpoint-presentationer och liknande).

För att rita nätverks-scheman och sånt är det nog bra med program där förbindelselinjerna kan kopplas till objekt och "följer med" när man flyttar på sakerna. Jag vet inte vad funktionen heter, kan det vara "rubberband connections" eller nåt sånt? Jag har använt ett program som heter SmartDraw förut som var rätt bra på sånt.

För elektriska scheman så är nog program som är specifikt gjorda för det den vettigaste lösningen. Program som SmartDraw kan användas för sånt, men man tappar väldigt mycket funktionalitet. Ska man bara rita en principbild så funkar det, men vill man göra mer komplexa grejer så blir det snabbt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Lennart Aspenryd »

jag använde Visio under många år, mångsidigt digert bibliotek.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av TomasL »

Också Visio, samt Edwin, Inventor, AutoCad, Corel Draw/Photopaint och Powerpoint. Helt beroende på vad som skall ritas.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Icecap »

Vile: jeg kan skrive på svensk også om det hjælper ;-) At man bor i Sverige betyder ikke altid at man er svensk...

Men ja, som de andre skriver: der findes ikke et eneste program som kan det hele - eller jo, det gør der: Microsoft Paint (eller lignende).
Men vælger du den vej har du et helvede frem for dig!

Et gratis elektronik-CAD er KiCad, har ikke brugt det så jeg ved ikke hvor knoldet der er at bruge men det skal fungere efter hvad jeg ved.
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av cobree »

Kolla in ett program som heter Dia tycker den funkar..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av TomasL »

Frågan är, vad vill du rita, det finns inga program som gör allt. Till detta kommer naturligtvis, hur seriöst är det och vad vill du betala
Om du skall rita elektronik/kretskort så är ett EDA-system i princip ett krav.

Personligen så anser jag att VISIO är ett av de i särklass bästa verktygen som finns, eftersom det (i alla fall i teorin) inte finns några begränsningar på vad man kan göra.
Började använda det nån gång tidigt 90-tal.
I dag använder jag det främst till att rita PID-diagram, göra flödes/tryckfalls-beräkningar och automatisk rördimensionering (baserat på tryckfall och flöden) samt beräkna injusteringsvärden för ventiler mm. Och jo, jag har skrivit pluginnerna för detta själv.
VISIO är så himla "customiserbart" så du kan göra vad du vill, i princip, bara fantasin begränsar hur mycket du vill automatisera och/eller beräkna.
Du kan göra mekaniska rörelse simuleringar, rita nätverk helautomatiskt (dvs låta visio skanna nätverket och skapa kartan), kompilera flödesscheman till körbar kod i vilket språk du känner för, tja, jag kan hålla på i en oändlighet, naturligtvis kostar det, dock är prislappen rätt låg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av 4kTRB »

Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: naturligtvis kostar det, dock är prislappen rätt låg.
Har de sänkt den numera? När vi letade program till jobbet för en massa år sen ville MS ha 10 000 per licens. Det var då vi skaffade SmartDraw som kostade 350 spänn per licens (vi skulle ha ett dussin licenser eftersom att rita blockscheman i MS Paint eller Powerpoint var inte så himla praktiskt).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av TomasL »

Har väl aldrig kostat mer än typ 5k eller nått sånt, dock väl investerade pengar.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av Nerre »

Det var möjligen så att det var biblioteken som kostade en massa extra.

Och huruvida pengarna är väl investerade beror ju på hur mycket det används.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilka program använder du när du ritar diagram ......

Inlägg av TomasL »

Förmodligen var det en massa 3dje-parts bibliotek.
Skriv svar