Edit: Nu kopplar jag. Trollning på gång.

Vad får du det ifrån?Den kräver mellan 3.6 och 16 volt och ger ut mellan 1.8 och 5.5 volt
Jag kollade i databladet så klart.TomasL skrev:Vad får du det ifrån?Den kräver mellan 3.6 och 16 volt och ger ut mellan 1.8 och 5.5 volt
Den du länkar till har en maxspänning på 16V och en utspänning på 5V.
Lägsta tillåtna inspänning är 5,3V, dock tycker jag att onogrannheten är väldigt stor, +/- 10%
Fullt tillräckligt för att bränna upp diverse kretsar om man har otur.
Ja. LCD:n har bakgrundsbelysning. Men det är ju också inkopplat en högtalare från en dator och två stora tjocka lysdioder.Icecap skrev:Jag antar att LCD'n har bakgrundsbelysning, en ganska rejäl sådan också. I annat fall är 240mA alldeles för jävla mycket!
Och sedan kommer Al's typ in som vanligt. Ingen kontroll eller uträkningar...
En linjär regulator från 9V till 5V, 240mA. Detta ger en avsatt effekt i regulatorn på minst 0,96W som ska kylas bort. Med en ytmonterat komponent är detta inte alldeles enkelt.
Sedan var det verkningsgraden... runt 55%.
En 73-132-30 kan det samma - men kan enkelt kylas, billig är den också. verkningsgraden är dock lika usel.
10-345-13 ger samma funktionalitet, dock med en verkningsgrad på ~88%.
TomasL skrev:Själv använder jag WPMDL1300331BD från WE , detta är en 3,3V switchad regulator, men den finns i en 5V version också.
Helt komplett erfordra bara konding på in och ut.
http://katalog.we-online.de/en/pm/MagIC ... 62#vs_ct:1
Jag ska titta på den. Men jag är fortfarande inne på den där spänningsregulatorn som ger 0.3A och 5 volt.Lasp skrev:Du är rolig du Al_Bundy.
Problemet mer er är att ni ger mig flera olika förslag. När jag följer ett av förslagen så blir resten tokig. Jag är mycket tacksam för förslagen, men jag kan ju bara göra en sak i taget...jag är ju en manElectricNooB skrev:Troll eller ej, denna tråd börjar (heh) spåra ur. Har du frågor om en specifik komponent så starta en tråd om det. Denna tråd har besvarats och vidare diskution bör gälla det som står i trådstarten.
TomasL skrev:Nej den har inte spårat ur, eftersom den var urspårad redan från början
ajje skrev:Urspårad? Alla nappar ju precis som han vill
Vill du ha en bild på mitt projekt som bevis för icke-trollning?danei skrev:ajje verkar i alla fall ha fattat var trolling handlar om. Det är inte troll som vill ha mat.
Usenet?ajje skrev:Jodå, jag körde tillräckligt mycket usenet i början av nittiotalet för att veta vad uttrycket kommer från.
Den kommer inte förbruka 0.3A hela tiden. Men tänk när alla komponenter körs i min apparat som jag har byggt. POFF då är man uppe i ca 0.3A. Om jag ska vara dumsnål så väljer jag precis att ge lika mycket sen den drar vid "tomgångskörning". Om du förstår vad jag menar?EinarEnfas skrev:Alltså, du tror att du kommer förbruka ca 0.3A och du väljer en regulator som pallar upp till 0.3A... Varför vill du inte ha några marginaler? Minst sagt udda resonemang...
Edit: Nu kopplar jag. Trollning på gång.
Ja tack.Al_Bundy skrev:Vill du ha en bild på mitt projekt ... ?