MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Jag har ju halvt om halvt lovat att göra en byggtråd så då får jag väl stå för det :D

Jag började med att ladda hem senaste versionen av programvaran från http://www.poscope.com/PoKeys55
Fick avinstallera den gamla versionen innan den nya blev rätt installerad. Det skall installeras en pokey.dll i mach3-biblioteket automatiskt, och det gjorde det inte utan avinstallation.

Har sedan lekt lite med inställningarna i gränssnittet från Mach3 och det riktigt smidigt. Här är några bilder på hur man gör inställningarna.

Första bilden är hur man mappar de olika pinnarna på Pokeys till antingen LED, Button eller IO i Mach 3. Allt från standard Mach 3 verkar finnas att välja från i dropdownlistor.

Andra bilden visar hur man kan knyta analoga ingångar till DRO i Mach 3. På varje ingång kan man sätta en faktor för att skala upp det uppmätta anaolog värdet så att man får ett lämpligt värde i sin DRO.

På sista bilden ser man hur man kan knyta en MPG till valfri DRO i Mach3. Här har jag valt MPG1. Med den vald så funkar det rätt av. Det enda som jag inte har fått till och som har mindre betydelse är att det går åt fyra snäpp på ratten för att få en puls. Vet inte om det är standard eller ej med ett sådant beteende men det går ju "fyra steg på en cykel" när man har "quadrature output".

Nästa steg blir att testa lite med en LCD.
--Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Ingen framgång med LCD så här långt. Har testat två olika 16 x 2 LCD'er. En fick jag skräptecken på en och den andra var helt död. Det är riktigt gamla displayer. Skall testa en 20 x 4 i morgon kanske. Funkar inte den får jag se om jag orkar mäta på vad som händer.

--Per
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Har funderat lite mer på om man skall göra en Pendant eller en mer fast monterad panel och just nu lutar det å en kombo.

Jag tänker mig en enkel pendant typ denna
MPG12A.jpg

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=353

Den skulle man kunna koppla med en vanlig nätverkskabel med 8 ledare till en panel med mer funktioner.
Jag tror jag klarar mig bra med funktioner för joggning med den handburna delen och resten av funktionerna fast monterat i en panel. Det blir lätt en klumpig handenhet annars.

Anslutningarna skulle i så fall vara:
1. Jord
2. +5V
3. MPG A
4. MPG B
5. Vridomkopplare 1 (10 pos med spänningsdelare till analog ingång på Pokeys)
6. Vriodmkopplare 2
7. Nödstopp (som drar relä i nödstoppslingan)
8. Knapp för Pause/Continue + Continue efter verktygsbyte.

Sedan kan man göra en panel med resten man behöver för att slippa jobba med musen i programmet i möjligaste mån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Nu var LCD-n igång. Fick inte den alternativa kopplingen i Pokeys att funka men med den primära kopplingen hoppade det igång.
2014-04-02 18.31.29.jpg
Det är väldigt enkelt att mata ut vad man vill till LCD'n
Antingen kan man koppla värden från DRO i Mach3 med egna rubriker eller också kan man styra helt och håller själv vilket jag gjort här med denna enkla kod i ett macro.

Kod: Markera allt

SetUserLabel(100,"Testar1              ")
SetUserLabel(101,"Testar 2            ")
SetUserLabel(102,"Testar  3           ")
SetUserLabel(103,"Testar   4          ")
Config av variabler i Mach3 som skall visas automatiskt utan extra programmering.
Skärmklipp.JPG
Då var det bara att bestämma sig då hur man skall göra.
Stor pendant med alla funktioner eller tvådelad med en väggfast del och en smidig MPG :shock: :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Har funderat färdigt nu.

I och med att det funkar bra med displayen vill jag ha den i pendanten.
Är riktigt bra att kunna se vart man är om man matar manuellt. Se hur djupt man borrar t.ex.
Därför kommer konfigurationen att se ut så här.

Display:
Två rader med koordinater
En rad med info typ vald axel + jogmode. Kanske verktyg vid verktygsbyte. Mer???
En rad med softmenu.

Omklopplare:
1. 10pos för val av axel + Feed och Spindle override
2. 10pos för val av jogmode (step x1, step x10, step x100, Velocity....)
3. Rotray encoder med tryckknapp för softmenu. Tanken är att scrolla mellan funktioner med vredet och verkställa med tryckknappen.

Knappar:
1. Nödstopp
2. Start/Pause. Fortsätt om verktygsbyte.
3. Stopp. Starta om program om maskinen redan stoppad.

Nästa steg blir att cadda upp en låda. Tänkte skriva ut den i 3D-printern så jag skall försöka få in allt på max 20 cm på längden för att slippa skarva delar.

--Per
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Det blir trångt om utrymmet men det ser ut som att man kan trycka ihop det så att man klara sig inom ramen för skrivaren.
Får labba lite till med placeringen av komponenterna innan jag bestämmer mig.
pendant.JPG
pendant2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av tecno »

Du har glömt 'död-mans-hand' knappen, placering förslagsvis på vä sida som man aktiverar med tummen.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Tackar för tipset!

Det är nog rätt vettigt att ha även på en liten hobbymaskin.
Har inte tänkt på att det finns en sådan knapp på de bilder jag sett från andra byggen eller på någon Pendant från eBay men när jag kikar på lite bilder nu så verkar det finnas på de lite mer seriösa Pendanterna.

Hur fungerar normalt sett denna knappen?
Spontant så disablar man alla funktioner via Pendanten om man inte har den intryckt men i övrigt fungerar maskinen normalt.

--Per
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av tecno »

Precis så fungerar det, intryckt knapp så är det hela aktivt.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Nu har jag kommit lite längre. Helgen gick åt till att skriva ut lådan. 4 timmar för överdelen och 7 för underdelen! Tur att det inte blev ett haveri i utskriften någon stans :D

Fästena till Pokeys kortet kom lite för nära överdelen av lådan, annars hamnade allt där det skulle.
Det är riktigt tight. Det är inte mycket luft mellan delarna och utskrifen är absolut max vad som går in i skrivaren. Det fattas t.o.m en mm i överkanten!

skall försöka få till resten av sladdarna och se om jag kan få liv i den nu i kväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Det blev även för tight med USB-sladden så det fick bli lite dubbelhäftande tejp i stället. sitter som berget! :)
Kommer även att lägga en tunn plastskiva över kortet om det mot förmodan skulle släppa så att man slipper kortslutning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av Mr3D »

Fyfasen vad fint det blir! Keep up the good work. :D
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Tackar!

Har kommit igång med programmeringen i kväll.
Har fixat displayen och val av axel så här långt. Funkar klockrent förutom ett jäkligt mystisk fenomen.
Alla axlar utom Y-Axeln fungerar som den skall. Väljer jag Y-axeln så byter Mach3 axel när jag joggar!!!
Detta är ingen rolig bugg.

Nu är det sängdax. Får se hur katten jag skall felsöka detta.

--Per
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av Mr3D »

En grej funderade jag på, hur mjuk är joggningen när du joggar en axel? Jag har hört när andra köpt MPGs och kopplat de via pokeys då hackar axeln fram.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: MPG med Pokeys 55 för Mach3, Byggtråd

Inlägg av perra_e »

Har inte kört live med fräsen ännu utan bara i GUI't, men där ser jag att Mach3 matar på med den hastighet jag ställt in. Så om jag drar ett varv på ratten med 1mm matning per steg så rullar siffrorna på i inställd hastighet till den önskade positionen. Om jag får ordning på problemet med y-axeln skall jag koppla in pendanten i fräsen och se hur den beter sig.

Ovanstående är i multistep mode. Det finns ju single step och velocity mode också. I single step kan du nog få det fenomenet som du beskriver då man alltid mater ett steg och väntar sedan på ny impuls från MPG'n. Har testa lite med velocity mode men inte fått någon riktig ordning på det ännu, men teoretiskt kan det funka rätt bra att hastigheten på joggningen beror på hur fort man vevar. Skall testa mer med det länge fram.

--Per
Skriv svar