Sökbara PDF-dokument

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

Bra!

Kan de köras som nån slags tjänst som drar igång direkt vid boot (eller efter inloggning) innan man hunnit starta några applikationer, och/eller kan man köra något "synka allt och stäng sen av datorn"-läge när man ska stänga av den?

(Sånt som webbläsare, mailklient å sånt är ju oftast igång "hela tiden" och blir svårsynkade)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Kan de köras som nån slags tjänst som drar igång direkt vid boot (eller efter inloggning) innan man hunnit starta några applikationer, och/eller kan man köra något "synka allt och stäng sen av datorn"-läge när man ska stänga av den?
iFolder, som jag kört i 10 år eller mera fungerar som en klient. Startas vid inloggning och synkar då valda kataloger mellan maskin och server. Fungerar även för arbetsgrupper med konflikthantering etc.

Filr är litet mera ambitiös. Den är eg en frontend mot valt filsystem, NSS, NTFS etc och där kan man hantera filer via ett webbgränssnitt, det är basnivån. Eller oxå kopplar man upp sig via WebDAV. Man kan även installera klienten och då få synk av valda kataloger. Det coola är att det som styr behörigheter är samma som i nätverket.

Sedan har du lull-lull som rendering på olika enheter, Linux, Windows,IOS, Android etc.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

Aha, det låter ju klart trevligt.

Jag nästan skäms för att erkänna att jag installerade MS "Synctoy 2.1" på "primära windowsburken i stugan". Det är inte alls bra jämfört med en "riktig" lösning eftersom man i princip måste välja ett tillfälle då man stänger alla öppna grejer och sen köra programmet, men det är å andra sidan första gången jag haft någon slags semiautomatiserad backup över huvud taget.

... sen synkas det över till en server som det inte tas backup på. (Dock har jag en "pajar snart"-disk (d.v.s. som häver ur sig drivor av smart-fel) med serverns innehåll som det såg ut för snart ett år sen...). Vid nästa större fixa-dona-meka-tillfälle (som förhoppningsvis infaller halvsnart) så borde jag sikta på nån serverlösning med raid eller spegling, eller eventuellt två maskiner med ungefär lika mycket disk och backup från ena till andra maskinen. Backupmaskinen kan då gå igång lite då och då endast för att köra backupen, och sen sova igen...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av jesse »

Jag började använda Dropbox för ett par år sedan. Det har verkligen löst alla mina sådana problem!

Jag t.ex. en dator på kontoret och två i verkstaden. Alla tre delar samma dropbox-mappar. Det fungerar bra oavsett om man har bra eller dålig uppkoppling. Det enda man måste kolla (om man har dålig/långsam internetanslutning) är att man aldrig fortsätter jobba på ett projekt på en annan dator förrän alla filer i den mappen är synkroniserade. (Vilket vanligtvis går på en minut när man startat datorn).

Om jag skaffar en ny dator eller byter ut en (eller lånar en tillfälligt) installerar jag Dropbox, loggar in och efter 10 minuter har jag allt på hårddisken.

Jag antar att t.ex. Google Drive fungerar ungefär på samma sätt.

Men till frågan: Jag är också intresserad av att kunna söka i pdf-er men har inte hittar något som fungerar. Det bästa vore ju en smart sökfunktion som sorterar resultat efter relevans ,t.ex. om ordet förekommer i en rubrik så prioriteras det före en där det bara finns i brödtexten.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Men till frågan: Jag är också intresserad av att kunna söka i pdf-er men har inte hittar något som fungerar. Det bästa vore ju en smart sökfunktion som sorterar resultat efter relevans ,t.ex. om ordet förekommer i en rubrik så prioriteras det före en där det bara finns i brödtexten.
Finns i Filr, dvs sökning. Den baserar sig på Lucene.

Dropbox och liknande tjänster är perfekt för privatpersoner, men mera tveksamma för företag och helt omöjliga för offentlig förvaltning, tyvärr.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev:Bra!

Kan de köras som nån slags tjänst som drar igång direkt vid boot (eller efter inloggning) innan man hunnit starta några applikationer, och/eller kan man köra något "synka allt och stäng sen av datorn"-läge när man ska stänga av den?

(Sånt som webbläsare, mailklient å sånt är ju oftast igång "hela tiden" och blir svårsynkade)
Det är vad Microsofts online-konton för Windows 8 gör, Ubuntu One om du föredrar Linux.

Kräver någorlunda modern hårdvara och OS versioner men Skydrive/Onedrive är väldigt smidigt och väl fungerande i Windows.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av swesysmgr »

jesse skrev:Men till frågan: Jag är också intresserad av att kunna söka i pdf-er men har inte hittar något som fungerar. Det bästa vore ju en smart sökfunktion som sorterar resultat efter relevans ,t.ex. om ordet förekommer i en rubrik så prioriteras det före en där det bara finns i brödtexten.
Windows inbyggda sökfunktion indexerar innehållet i PDF-filer om du säger åt den att göra det.

Gå in i indexing options -> Advanced -> File types och slå på "Index properties and file contents" för .pdf
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av swesysmgr »

AndersG skrev:Dropbox och liknande tjänster är perfekt för privatpersoner, men mera tveksamma för företag och helt omöjliga för offentlig förvaltning, tyvärr.
PUL-hindren är numera rensade för skolelever t.ex., Göteborgs stad skall tjonga över alla elevkonton och deras data till Google apps.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Det är vad Microsofts online-konton för Windows 8 gör, Ubuntu One om du föredrar Linux.
Men filr är cross-platform.
totte55
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2009, 17:49:21
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av totte55 »

Många förslag men inget vettigt.
Det optimala är att document som lägges i en mapp automatiskt blir OCR:ande ( om det behövs) och därefter sökbara.
Koppling till orginaldocumentet ska även finnas.

Leta upp de spridda filerna går nog att lösa på några kvällar.

Fler förslag ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Det optimala är att document som lägges i en mapp automatiskt blir OCR:ande ( om det behövs) och därefter sökbara.
Den typen av lösningar finns det ju från de stora dokumentdrakarna. Prata med Xerox, Kyocera etc.
Skriv svar