danken skrev:
Hej
Jag har inget kopplat på J3:11 där emot J3:10. Och vid "CE knapp tryckning" kommer en strömstöt på J3:10 och ett relä till bromsen på X-axel servon blinkar till. sedan detta fel meddelande NOEDSTOPP PLC.
/danken
Sorry, my bad! Min nödstoppsslinga går också ut på J3:10, kikade fel igår.
På min maskin så får jag ihållande 24V ut på J3:10, och sålänge allt är som det ska vid drift så går denna slinga in på J4:4. Trycker jag in nödstoppet så får jag felkoden "externt noedstopp" (nödstoppet bryter 24V som kommer från J3:10; alltså fortfarande 24v på J3:10, men inte på J4:4). Bifogar det aktuella bladet från min maskin, så du kan se hur det är kopplat på min.
Jag tror att även du borde ha konstant 24V ut på J3:10 och in på J4:4 efter att du kvitterat strömavbrottet. Känns som att det kan vara nån kortslutning i nödstoppskretsen kanske? Har för mig att utgångarna på PL100 löser 1,2A. Men om du har kortslutning så kanske det blir så att PLC:n känner av överbelastningen och stänger allt med felkoden "noedstopp plc"?
Får du samma fel om du kopplar ur alla utgångar på PL100-kortet (J1, J2, J3)? Då menar jag även nödstoppsutgången. Om jag gör så, och kvitterar strömavbrottet, så får jag felkoden "styrspänning till relät saknas". Alltså olika felkoder om kretsen bryts under drift eller om den bryts direkt vid uppstart.
Ingen aning om det hjälper, men kan vara värt att prova för att se om det blir någon skillnad.
Tack för tipsen!
Jag ska mäta det imorgon. Fantastiskt bra med schemat.
/danken
Senast redigerad av danken 6 april 2014, 21:04:59, redigerad totalt 1 gång.
danken skrev:Hej
Genom att ändra i PLC programeringen på ett par ställen fick jag fräsen att vänta på referenskörningen dvs. cyckel start- cykel stopp osv. den har släppt sevrvo bromsen i X-axeln men inget händer??
/danken
Hur vet du att bromsen (troligen broms Z-axeln) släppt när inget händer ?. Kanske inget händer just för att den inte släppt
Genom att ändra i PLC har du då fått styrningen att ge klartecken för referenskörning trots att alla villkor för att starta referenskörning inte är uppfyllda
Kolla värdet på MP59 som styr i vilken ordning axlarna referenskörs. Värde 12-17 innebär att Z-axeln väljs som första axel vid referenskörning. Att Z-axeln körs först är rätt naturligt på denna typ av maskin för att få ner bordet så att det man har på bordet inte orsakar kollision när man referenskör dom andra axlarna
Om inte bromsen för Z-axeln släppt så finns det förhoppningsvis något som hindrar att motorn drar igång och något förstörs. Och då står du ju i scenariot att inget händer trots att du kommit förbi larmet
Du kan ju pröva göra samma ändringar i PLC efter att först ha ändrat MP59 till t.ex. 6 som innebär axelordning Y, X, Z, IV. Stämmer min teori så kan du då köra Y och X men sen blir det stopp vid Z
Långt ifrån någon expert men det skulle ju förklara en hel del
Hej och tack för alla tips!
Det är bromsen i x-axeln som släpper (jag kan vrida remskiva då) . Och endast denna. Observera att jag då har manipulerat med PLC-prog. Konstigt nog är MP59 satt att ta Z-axeln först.
Jag har testat det du nämner, att ta en annan axelföljd. Men ingen skillnad.
/danken
OK. Låter lite onödigt med broms på annat än Z-axeln, men någon tanke lär väl ligga bakom. Eller så var broms standard på alla Indramat motorer av den typen. Prispressen var väl inte lika hård mitten på 80-talet
Hur som helst konstigt att det är bromsen på X-axeln som släpper när MP59 säger att Z-axeln är första axel att referensköras. Antingen borde ju alla släppas eller så bara Z-axelns
Är det verkligt broms på den? Är det inte servot som ligger och håller? Fått höra att det är därför gamla maskiner tjuter för att motorerna ligger och oscillerar lite.
Hej
Jag är hundra procent säker på att det är bromsar på servomotorerna. Det "klonkar" till i servot och det går då att vrida den förhand (när jag lurar den). När fräsen är avstängd och huvud strömmen är avstängd ligger alla bromsar på. Jag testade att flytta x-axel kabeln till y-servot och då släppte bromsen på denna. Jag håller med allt är väldigt konstigt.
Jag tror inte riktigt på att ändra i PLC-programeringen igentligen, det är fruktansvärt snårigt och man vet inte riktigt vad man gör men det var ett sätt för att försöka lokalisera var problemet ligger. Nödstopp PLC kommer så tidigt så det är svårt att mäta vad som händer igentligen. Snart har man väl nött ut vredet till huvudbrytaren.
/danken
Jo! det var en sak till. Är det normalt att fjärde-axeln är inkopplad till PLC-kortet. Vad jag vet har aldrig någon fjärde-axel använts på fräsen tidigare. Den är givetvis bortkopplad MP men det matar in ström i dessa ingångar på kortet.
/danken
Jag håller till i Hälsingland Bollnäs. Jag håller med om att pl100b verkar vara rökt. Men inte helt säker än. Jag ska bygla och mäta lite mer imorgon så får vi se. tack!
danken skrev:
Hej
Jag har inget kopplat på J3:11 där emot J3:10. Och vid "CE knapp tryckning" kommer en strömstöt på J3:10 och ett relä till bromsen på X-axel servon blinkar till. sedan detta fel meddelande NOEDSTOPP PLC.
/danken
Sorry, my bad! Min nödstoppsslinga går också ut på J3:10, kikade fel igår.
På min maskin så får jag ihållande 24V ut på J3:10, och sålänge allt är som det ska vid drift så går denna slinga in på J4:4. Trycker jag in nödstoppet så får jag felkoden "externt noedstopp" (nödstoppet bryter 24V som kommer från J3:10; alltså fortfarande 24v på J3:10, men inte på J4:4). Bifogar det aktuella bladet från min maskin, så du kan se hur det är kopplat på min.
Jag tror att även du borde ha konstant 24V ut på J3:10 och in på J4:4 efter att du kvitterat strömavbrottet. Känns som att det kan vara nån kortslutning i nödstoppskretsen kanske? Har för mig att utgångarna på PL100 löser 1,2A. Men om du har kortslutning så kanske det blir så att PLC:n känner av överbelastningen och stänger allt med felkoden "noedstopp plc"?
Får du samma fel om du kopplar ur alla utgångar på PL100-kortet (J1, J2, J3)? Då menar jag även nödstoppsutgången. Om jag gör så, och kvitterar strömavbrottet, så får jag felkoden "styrspänning till relät saknas". Alltså olika felkoder om kretsen bryts under drift eller om den bryts direkt vid uppstart.
Ingen aning om det hjälper, men kan vara värt att prova för att se om det blir någon skillnad.
Tack för tipsen!
Jag ska mäta det imorgon. Fantastiskt bra med schemat.
/danken
Hej igen
Jag kopplade ur alla utgångar på J1, J2 samt J3. "styrspänning till relä saknas" dyker då upp. När jag lägger till J3:10 så kommer "nödstopp PLC". När jag mäter av ingående 24v matningen till kortet 24.23V 2.38mA ??
Jag kollade statusen på nödstoppsnockarna och de är hela och fina inga kabelbrott. Nödstopps slingan som går från J3:10 till J4:4 förbi nödstoppsnkappen är hel och OK.
/ danken
När du skriver att du får en spänningsstöt på J3:10 vid CE-tryckning, så anar jag att du inte har 24V på den utgången när du har "Nödstopp PLC"? Lite sent nu kanske, men när du hade tagit bort J1, J2 och J3 och fick "styrspänning till relät saknas", hade du då 24V på J3:10?
Jag vet inte hur systemet reagerar, men det hade varit lite intressant att köra med J1, J2 och J3 urkopplade, och ta en extern 24V in på nödstoppsslingans ingång (J4:4). Alltså lägga 24V på den pinnen när du har felkoden "styrspänning......".
Jag har inte testat detta själv, och har ingen aning om vad som händer... Men om man säkrar upp kabeln man lägger där, så borde det inte göra någon skada tycker jag...
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en grej?
Det finns ingen kabel på E20 ingång till PL 100 B på maskinen och det har aldrig funnits och enligt elschema ska det inte. Men enligt PLC programmeringen så finns E20 med? I sekvensen med M2815 och några rader över finns E20. Hur ser det ut på era maskiner och PLC rader?
/danken