Hur räta ut en liten rotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Hur räta ut en liten rotor?

Inlägg av X-IL »

Jag har (eller någon innan mig) lyckats få ett litet kast på motorn i Unimaten. Jag har inte mätt upp det ännu, men tänkte göra det ikväll, det kan nog handla om en tiondel på utgående axel (ca 30mm). Jag tror inte att det spelar roll, men nu har jag hittat det och stör mig på det.

Vad finns det för metoder som inte innefattar värme?
Hittade till exempel denna rigg(bläddra ner lite): http://www.redrc.net/2007/06/
Hittade även en del på Youtube där de rätar RC-helikopteraxlar, dessa har ju dock ingen rotorklump, men iden skulle väl ändå fungera, att sätta en skruv som man kan ansätta mot axelns high spot och sen rotera, kontrollera och upprepa, se t ex här:

Min gissning är att böjen sitter utanför lagret och alltså bara sista 30mm, vilket gör det lite klurigt att få till det bra mellan block till exempel. Motorn är alltså mer eller mindre en symaskinsmotor (U90 kallas modellen och ser ut så här: http://unimat.homestead.com/motu-90.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur räta ut en liten rotor?

Inlägg av tecno »

Försök att rigga upp nåt liknande som den på tuben för att verifiera att det är fel på utstickande
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det får bli nåt sånt kanske, ska kolla om jag har nåt lager liggande att sätta upp det i. Skall även mäta felet för att bekräfta att det är nåt att bry sig om.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

26/100mm :tumner:

Och det var inte en U90 utan en klon, tyvärr hade de snålat på muttrar att hålla statorpaketet med, så när jag spräckte den första gången följde statorn med "fel" ände, vilket resulterade i att clips till kolhållare åkte av mm. Nu har jag fått ihop den och sett att den fungerar och fortfarande snurrar åt rätt håll, samt satt muttrar till statorn. Sen kom jag på ett hyfsat skonsamt sätt att få av höljet från statorn i framänden (sitter som attan), jag satte helt enkelt i en skruv i ett av monteringshålen och drog försiktigt av det med en draghammare.

En annan överraskning var att det var kullagrat, men bakre lagret lät inte helt bra så det blir bra att byta dem ändå.

Förhoppningsvis går det att massera kastet relativt enkelt, och ja, kastet verkar ligga utanför främre lagret.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Pyssel blir det tydligen, hoppas du kan räta ut axeln.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Funderar på att bygga upprätningsfixturen på plats på motorn och byta lagren efter uppriktningen. I min värld borde jag kunna ta ett vinkeljärn, borra fästhål för motorns fästskruvar, genomgående för axeln och sen på den stående delen borra och gänga ett hål för skruv att trycka med?

Är det helt oförståeligt eller bara dumt, eller mot all förmodan en bra idé?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Går säker bra bara du ser till att 'vinkeljärnet' är tillräckligt stumt
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

ImageUploadedByTapatalk1396465299.701028.jpg
En snabb rigg jag svängde ihop ikväll, innan jag gick in från garaget hade jag minskat kastet med 22 hundradelar, eller 85% till ett kast på 4 hundradelar. Det får nog faktiskt duga. Får kontrollera senare när jag bytt lagren så att jag inte råkat stuka den igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Va bra att det är på G åt rätt håll :tumupp:
Skriv svar