Sökbara PDF-dokument

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
totte55
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2009, 17:49:21
Ort: Aneby
Kontakt:

Sökbara PDF-dokument

Inlägg av totte55 »

Hej.

Någon så känner till nån programvara för att organisera spridda PDF-filer på datorn?

Bakgrund:
Jag driver en lite firma som jobbar med elektronikutveckling och det hanteras därmed mycket document
Skulle vilja scanna in alla möjliga dokument, följesedlar, fakturor, kvitton, datablad, bruksanvisninga. etc..
Dessa dokument ska med lätthet sedan kunna hittas genom att lokalt " Googla ".



Förslag , ideér? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av tecno »

Enklast är väl att skapa en huvud mapp för PDF:er och sedan ha undergrupper. Förstår inte vitsen att sprida filer överallt för att sedan ha verktyg för att leta upp dessa.

Men du kan ju alltid söka bland filer med .pdf och från den sökningen städa upp i oredan ;)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av Nerre »

Scannar du dokument blir det oftast en bild i PDF:en, du behöver ha OCR-program för att göra om det till text.

Sen handlar det väl bara om att ha nån form av sökintexering, Windows har ju en inbyggd funktion om det bara ska göras på en dator. Ska det ligga på ett nätverk så får man nog leta efter andra lösningar.
totte55
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2009, 17:49:21
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av totte55 »

De som har jobbat med dator så länge som jag fattar varför det finns spridda filer.
När man köper en ny så lägger man över de "gamla" data i en egen mapp.
Det blir många mappar genom åren.

Vidare så ska givetvis PDF:erna OCR:as annars så går det ju inte att söka på innehållet.
Paperport har nått som påminner om det jag vill ha med det verkar väldigt stökigt att jobba med.

Xerox har nått till sina scanners " E-doc" allt som scannas hamnar på servern och sedan automatiskt OCR och sökfunktion

Fler bra förslag? :tumupp:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av Nerre »

Jag googlade lite och hittade nåt Open Source (eftersom det är vad JAG gillar:) som heter regain och är baserat på nåt som heter Lucence.

http://regain.sourceforge.net/index.php

http://lucene.apache.org/core/

Nackdelen är väl att det är skrivet i java, men den verkar ha rätt bra prestanda ändå.


Det svåraste med såna där lösningar är väl dock att gradera sökträffarna. Det verkar som regain bara tittar på frekvensen av sökorden (och det tror jag många gör). Googles stora styrka är ju deras viktning av sökträffarna.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av Skogen »

Scanna in dokument till sökbara pdf, ladda hem en demo av Adobe Acrobat X och prova i 30 dagar.
Jag tycker det fungerar förträffligt och vill man sedan köpa det är det inte så vansinnigt dyrt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

De som har jobbat med dator så länge som jag fattar varför det finns spridda filer.
När man köper en ny så lägger man över de "gamla" data i en egen mapp.
Det blir många mappar genom åren.
Lagra dem på en server, Linux och kör sedan Lucene/Solr som sökverktyg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

... sen byter man server och får en "gamla servern"-mapp :wink:

Jag försöker hålla nån slags ordning på de flesta av mina filer (och för den delen mina fysiska saker också) men det blir alltid några enstaka filer (och prylar) "över" som inte passar in, och därför hamnar i en "jox 42"-mapp (eller "diverse"-låda)...

Jag tror för övrigt att tricket delvis är att vara flexibel i hur man kategoriserar sina filer/grejer, och vara beredd att utöka vad en viss kategori kan/får tillåta. (Ett exempel på sorterering av fysiska prylar: Jag har en låda märkt "mät" som både innehåller tumstockar och multimetrar, det gav en lagom nyttjandegrad av lådans utrymme. Det är en en utdragslåda i en "bautabyrå" (f.d. butiksdisk), så det går inte gärna att ändra dess storlek).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

sen byter man server och får en "gamla servern"-mapp
Men det är just det man INTE gör. Vi har haft samma huvudstruktur på nätet de senaste 20 åren eller mera...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

Är "vi" = ett företag, en hel familj eller liknande?

Finns det inte typ "Anders blandade diversefiler" som nån mapp, eller åtminstone motsvarande för dina kollegor / familjemedlemmar?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Företag... Och naturligtvis finns det mera eller mindre ostrukturerade mappar, men poängen är att om man lagrar det mesta på nätet så slipper man böket då man byter dator.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

Ja, det är förstås en bra poäng. Fast en del filer bor nog ändå lokalt antar jag, och de riskerar att hamna i "gamla datorn"-mappar på servern ;)

En sammanslagning mellan två företag torde också kunna leda till sådant som att de som från dag ett behöver köra i båda f.d. bolagens nät har konton på båda f.d. företagens servrar, och när de till slut slås samman så är väl risken att de personerna får "från företag a" och "från företag b"-mappar att korsbefrukta på egen hand. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Visst, lokala filer finns alltid och jag brukar backa dem till en USB disk före byte, men allt viktigt ligger på nätet. Sådant viktigt som är lokalt, som programutveckling backas upp mot versionshanteringssystemet. Annat viktigt speglas med iFolder (i framtiden Filr)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av MiaM »

Åh!

Funkar iFolder/Filr bra för automagisk synkning? Typ hur funkar det med filer som ofta/ibland är öppna där man inte vill synka dem förrän de stängts?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sökbara PDF-dokument

Inlägg av AndersG »

Ja, de synkar först då de stängs.
Skriv svar