svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av TomasL »

Varför krångla, skicka mot PF som alla andra gör, vilket är full acceptabelt av de allra flesta.
Vill kunden ha kredit, så kontrollera kunden.
Tänk dock på att alla kreditupplysningar är rätt gamla, och är egentligen inte värda nånting.
Ytterligare att tänka på.
Privatpersoner, enskilda firmor, KB och HB kan du jaga till "dödsdagar" även efter det, för att få betalt.
AB kan du jaga till en konkurs, och då får du ingenting.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av Mindmapper »

Du kommer förmodligen att sköta dig så bra att du får en trogen kundkrets som återkommer gång på gång. Att då kolla dom varje gång tror jag inte tillför något, annat än att pengar går till någon annan. Att ha möjlighet att betala direkt löser de flesta bekymmer, vad är det för fel på det. De som vill ha mot faktura får du kolla upp en gång och när de har kvalificerat sig och återkommer är de kända.

Kolla med din revisor eller bokföringsfirma om inte de kan utföra koll av de som vill ha mot faktura.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av TomasL »

Bankerna brukar tillhandahålla sådana tjänster till låga kostnader.
Via SEB har jag tillgång till UC, kostnadsfritt för sk "snabbupplysningar".
EN sak att tänka på, man får inte ta upplysningar hur som helst, det måste finnas en affärsrelation.



EDIT, MYCKET VIKTIGT, oavsett hur många upplysningar du tar och hur detaljerade dem är, så kan du aldrig vara säker på att få betalt.
Det enda sättet är att sälja fakturorna till ett factoring-bolag, vilket brukar bli rätt dyrt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, mitt varmaste tips, Undvik alla sk. faktureringsbolag och liknande verksamheter! Nästan alla är förbannat oseriösa och tveksamt om deras verksamhet ens borde vara laglig, och då syftar jag inte på motorcyckel klubbar och inhyra privatpoliser utan på dessa företags ideeer och arbets sätt, även om allt ser grönt ut, inga motorcyckelgäng eller liknande är inblandade, osv så kan man råka ordentligt illa ut i juridisk mening om något går snett.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av elf98 »

Jag driver ett litet företag som omsätter ~1Mkr/år.

Ungefär hälften av denna omsättning kommer via fakturor.

En enda gång har jag blivit "lurad". på 208kr...

Så här är mitt koncept:
Automatisk kreditkoll innan fakturaköp. Om det finns betalningsanmärkningar eller om kunden inte är 18år går det helt enkelt inte att handla mot faktura. Kortbetalning eller förskottsbetalning är det som gäller istället.

När fakturan har förfallit till betalning skickar jag en påminnelse via mail efter ett par dagar. Är det en känd kund skickar jag en påminnelse till via mail efter ca en vecka. Är det en ny kund skickar jag en skriftlig påminnelse och sätter på fina klistermärken från "Kredit-Inkasso" (http://www.kredit-inkasso.se/). Kredit-Inkasso kostar inte mig ett öre då jag är kund i Handelsbanken. Om det skulle bli så att jag tar ärenden till Kredit-Inkasso kommer det såklart att börja kosta.

Jag skickar gissningsvis ca 2-5 skriftliga påminnelser per år. En enda gång har jag tagit ett ärende till inkasso, och det var innan jag fick klistermärkena från Kredit-Inkasso.

Så om du har en seriös verksamhet och är noga med vilka du låter handla mot faktura så finns det inte någon anledning att anlita något externt företag.

Iofs så slippar man lite administration, men det blir oftast väldigt dyrt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av squiz3r »

Ni har nog rätt... Jag testar med att låta alla betala med faktura om de är över 18 år utan att ta nån upplysning på dem, så får vi se om det fungerar! Men person nummer får de ju faktiskt uppge ifall de vill ha det på faktura, men då vet jag ju inte om det är ett påhittat person nummer!?

elf98:
"Automatisk kreditkoll innan fakturaköp."
Hur gör du denna då?
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av elf98 »

Att inte ta en kreditkoll vid fakturaköp är dumt, det händer lite nu och då att det är dårar med 100tals betalningsanmärkningar som försöker handla mot faktura.

Jag har en automatisk koppling till http://www.creditsafe.se/ i min butik.

Tidigare körde jag manuellt mot www.upplysning.se.

Varje kreditkoll kostar några kronor styck, men det är det värt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av squiz3r »

elf98: Om det kostar några kronor styck så gör det inte mig så mycket, utan det är års/månads avgifter och startavgifter jag vill undvika eftersom jag kommer ha väldigt liten omsättning. Men jag ska kolla närmare på dina alternativ när jag får lite tid över! :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av jesse »

Det finns ju Paypal... men det kanske är dyrt? Annars finns det väl lösningar med kreditkortsbetalning i samband med beställningen. Det är ju ett av de vanligaste sätten att betala på idag, om man inte är registrerad som kund. Är det inte så att presonen i fråga får hem en lapp där det står att han blivit kollad om man gör en kontroll på betalningsanmärkningar? Jag har aldrig fått någon sådan lapp, förutom då jag beställt teleabbonemang, så det måste vara få företag som bryr sig att kolla det.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av elf98 »

Paypal är dyrt. Payson likaså.

Vill man börja med kortbetalningar mot den svenska marknaden och inte tror på en kortomsättning över ca 200-300kkr är Payson dock ett bra val.

Enkla kreditkontroller där man endast kontrollerar om det finns betalningsanmärkningar kan göras utan att det skickas någon info till personen som frågan gäller.

Om man gör en mer utförlig kontroll gällande inkomster och dylikt skickas information till den frågan gäller.

Ca hälften av mina kunder väljer att betala mot faktura - jag tror inte att alla dessa skulle välja förskott eller kort. Fler betalningsmöjligheter ger fler avslut helt enkelt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av jesse »

Jo, visst är det så. Jag har hittills bara kört med faktura också , men för mig är det en något annan situation, jag erbjuder skräddarsydda tjänster och har väldigt få speciella kunder som jag känner ganska väl.

Får alla dina kunder välja faktura om de vill? Hur betalar de annars?
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av elf98 »

Alla som vill kan försöka välja fakturabetalning. För att genomföra köpet måste de då ange person eller organisationsnummer. Om det finns betalningsanmärkningar eller om företaget är nystartat går det helt enkelt inte att genomföra köpet och kunden får meddelande om detta.

Förutom faktura erbjuder jag kortbetalning och förskottsbetalning.

ca 50% väljer faktura och ca 50% väljer kort. En försvinnande liten del väljer att förskottsbetala.

Postförskott är inte något jag erbjuder, det är dyrt och krångligt och innebär en mycket hög risk för min del.

Helst vill jag att folk betalar med svenska betalkort då det är det som kostar mig minst.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av PeterH »

Väcker liv i den här gamla tråden eftersom min fråga ligger på samma planhalva...

Är det någon som *faktiskt* har använt tjänsten "fakturaköp"? Vad kostade det för er? Lösningar som diskuterats i tråden tidigare gäller ju främst vid försäljning av varor, men om man som jag främst säljer tjänster blir det lite annorlunda. Man kan inte gärna ta betalt för tjänster via postförskott eller kortbetalning, så då är det faktura som gäller. Jag har ju hållit på ett tag nu och det går för det mesta bra, men till och från är det någon företagare som tycker att just min faktura inte är lika viktig som andra när kassan tryter. Det är vid dessa tillfällen jag är intresserad av att sälja min faktura för att slippa ringa och tjata och hålla koll på om dom betalat, plus att jag ju vill ha in mina pengar!

Så fråga är då; är det någon som *har* använt sig av fakturaförsäljning (factoring-bolag) och vad kostade det för er? Jag har kollat lite med min bank (HB) och det ser ut att bli riktigt dyrt att använda deras inkassoservice i alla fall, eventuellt går det ju att lägga kostnaden på kunden men har dom problem att hitta pengar till fakturan blir det väl inte lättare med avgifterna också :vissla: Jag tänker att om jag säljer fakturan så har i alla fall jag fått betalt (av factoring-bolaget) innan en hög med inkassokrav gör att firman konkar och då får ju ingen (förutom bankerna) betalt...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av tecno »

om jag säljer fakturan så har i alla fall jag fått betalt
Är inte helt 100:a men om de i sin tur inte får betalt så får du betala 'hela' kalaset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: svefactor - för att vara säker på att kunder betalar ??

Inlägg av TomasL »

Du kan inte riktigt lita på det där, inte helt ovanligt att du får betala tillbaka till factoringbolaget om din kund konkar.
Factoringbolagen tar inga risker alls, det enda du tjänar på det är att du får pengarna snabbare, och då är det billigare med en checkkredit.
Skriv svar