Sökes: Bugg/Issue tracker

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av TomasL »

Någon som har förslag på ett vettigt Bugg/Issue tracking programvara.
Det enda jag känner till är Bugzilla. en fördel om det snurrar på windows servermiljö, men Linux är Ok också.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av perra_e »

Vi kör JIRA på jobbet och det är vi riktigt nöjda med.
Kostar bara symboliska 10USD för 10 användare

https://www.atlassian.com/software/jira

--Per
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av Nerre »

Det finns väldigt många, frågan är vad du behöver för funktioner? Behöver du t.ex. kunna skräddarsy ett flöde? Är mail-integrering viktigt (t.ex. att kunna "submitta" issues via mail)? Behöver du koppla användarkonton mot annat system?

Många grejer idag är så enormt fokuserade på att hantera buggar i mjukvara så det t.ex. är obligatoriska fält för koppling till källkodsversion eller release och såna saker.

Jag minns tyvärr inte namnen på alla jag tittat på, men jag har håll på en del med trac. Den har t.ex. fördelen att du kan skräddarsy flöden helt, lägga till egna fält, egna statusar, egna åtgärder etc och styra vilka åtgärder som kan göras från vilken status. Om jag inte minns helt fel så kan man där också ha olika användarnivåer och reglera vilka användare som får göra vilka åtgärder.

Trac har också inbyggd wiki och projekthantering (den senare har jag inte använt dock).

Jag testade lite med trac som ett artikelhanteringssystem för tidningsproduktion, där använde jag issue tracker-delen för att följa status på artiklarna och sen hade varje artikel en egen wiki-sida (formattering med wiki-kod och versionshistorik var trevliga funktioner).

En nackdel med den version av trac jag körde var att den inte kunde koppla mot annan användardatabas (jag hade bilder låg i Gallery och hade ju helst velat kunna lägga upp konto EN gång per användare). Men jag tror det var på G och det här var nog ett par år sen så det kanske funkar bättre idag.

Men har man inte behovet av wiki-delen och projekthanteringen så är trac kanske inte rätt grej (men å andra sidan kan man ju bara dölja de funktionerna).
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av Kulla »

Trac är opensource, jag gillar Redmine också, men nu för tiden jag kör Gitlab på min server och funkar bra för mig, men kanske det är lite overkill för det du behöver
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av AlterEgo »

jag har använt Eventum en del. Inte så sexigt kanske, men det får jobbet gjort på ett bra sätt. Funkar på Windowsserver också.

http://eventum.wikinet.org/wiki/Main_Page
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av TomasL »

Laddade ned demon på JIRA, verkar mycket intressant onekligen.
hahlblom
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2010, 21:37:53

Re: Sökes: Bugg/Issue tracker

Inlägg av hahlblom »

Annan gratis lösning: http://www.mantisbt.org/
Skriv svar