Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Har under ett antal år letat efter en hanterbar fräs att ha i garaget. Eftersom jag inte fick tag på ett eget garage förrän förra sommaren, har det väl aldrig varit högprio att köpa något, utan man har kunnat sitta och vänta på att rätt objekt dyker upp.
Varit inne på allt från Optimum BF20, SIEG-modeller, konvertera Arboga/Strandspelarborrmaskiner till fräsar. Även Värnamo, Abene osv gicks igenom, men garagen i tätort brukar inte riktigt tillåta den storleken på maskiner.

För något år sedan dök det upp en Zetterlund på blocket till vrakpris som jag tyvärr missade. Har hållit lite koll på maskinen sedan dess, och för ett par veckor sedan dök det upp en igen. Inte till vrakpris, men till ett helt OK pris i alla fall. Hämtade upp den igår, så tråden är tämligen färsk. Maskinen ligger fortfarande på släpet, men första intrycket avslöjade att maskinen inte gått särskilt många timmar.

Den har inte använts på drygt 10 år, så planen är att demontera den, smörja upp den och sen återmontera den med kulskruvar istället. Sen blir det CNC-konvertering är tanken. Ska läsa på lite trådar här med folk som gjort det, men jag antar att det lär dyka upp lite frågor när jag kommer så långt.

Finns det någon som sitter inne på en manual till att börja med kanske? Hade nog underlättat en del när man ska börja plocka ner den...

Har visserligen tillgång till svarv, men tänkte även rita upp X- och Y-skruvarna och beställa dessa färdiga (om det är ekonomiskt försvarbart...). Någon som har personliga erfarenheter av enstyckstillverkade e-baykinsakulskruvar och kan rekommendera en säljare?

En bild blev det igår när jag hämtade den... Var alldeles för uppspelt för att komma ihåg att dokumentera... :oops:


Inköpslista för konverteringen:

Stegmotorer: Nema 23, 3Nm. Växlade 2:1 på X- och Y-axel med kuggrem.
http://www.ebay.de/itm/331469669081?ssP ... Track=true
Styrning X-, Y-, Z-axel:
3x http://www.geckodrive.com/geckodrive-st ... g210x.html
Nätagg 70V:
2x http://www.aliexpress.com/item/350W-Swi ... 97238.html
1 för X och Z, samt 1 för Y och blivande fjärde axel.

HTD-remhjul X- och Y-axel
20tänder: http://www.ebay.com/itm/2pcs-pack-GT2-T ... 1479140793
40tänder: http://www.ebay.com/itm/like/2614791407 ... rmvSB=true

HTD rem
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=264

Nätagg 24/5V:
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=126
Utgångskort:
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=411
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Anders K 8 februari 2015, 22:18:35, redigerad totalt 5 gånger.
tompi
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 maj 2012, 22:00:50

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av tompi »

Tjo!

Min kompis mått-beställde kulskruvar med ändbearbetning från jbcnc för ett tag sen. Jag kommer inte ihåg exakt mått men jag har för mig att det va två stycken 30mm skruvar 3000mm långa med muttrar och en 30mm, 1500mm lång med mutter. Jag har för mig det blev ca 5000pix. dom såg bra ut. Sjukt billigt tyckte jag.

Den fräsen som du missade på blocket, va det den söder om Stockholm för 7000pix?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

7000 pengar? :shock: Nä, den som jag tyckte var fyndpris på var i Helsingborgstrakten för 11000:-. Jag tyckte det var billigt...

Någon som vill scanna sin manual så är jag som sagt tacksam!
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Agwan »

Jag trodde VF600-maskinerna brukade gå för 20k. Väldigt fin maskin. Skulle gärna ha en hemma, men har en på jobbet så det funkar ju också.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Undertiden jag följt dem på blocket, industritorget osv har de gått för allt mellan 22 och 28kkr. En har jag sett ute för 12kkr, men den var också blåmålad och skicket motsvarade kanske priset. Ingen aning.

Har du en sådan här på jobbet menar du? Det är inte så att du råkar ha en manual liggandes där?
_DSC5157.jpg
_DSC5159.jpg
_DSC5160.jpg
_DSC5167.jpg
Maskinen har inte varit startad på (minst) 10 år, så jag tänkte riva den och smörja upp den innan uppstart. Är lite osäker på de olika vreden som finns på den. Bland annat "Direkt Växel" och "Ett annat vred". Pinolen verkar också ha satt sig för när man sänker spaken händer ingenting.
_DSC5179.jpg
_DSC5180.jpg
Började plocka ner maskinen igår;
Motor och remkåpa var inte några större problem att skruva av. Men till remhjulet på spindelaxeln känns det som att det behövs en avdragare vilket såklart jag inte hade liggandes...
_DSC5169.jpg
_DSC5177.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Agwan »

Vad fin den ser ut!

Pinolen har nog inte satt sig. Det finns en liten spak uppe till vänster som ser ut att vara till något helt annat än vad den är till. Med den ställer du mellan att du vevar pinolen och använder spaken för att driva den. Använd tillsammans med manöverprylen mitt i pinolspaken.

Men var försiktig när du ställer på spaken till vänster där, det skall enligt rykten finnas ett bakelitkugghjul eller nått där inne som kan bli förstört om man vrider på hårt. Men det är bara ett rykte jag hört.

Har inte sett någon manual här.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av swapper »

Är det ISO30 så finns det BT30 verktyg nya på ebay som jag spanat på.
Inte så farligt dyra, chuckar m.m.
Du får troligen byta dragstång då den behöver vara längre i BT30 mot ISO30.

Hittar du inte så hojta.
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Jag köpte en VF600 för ett tag sedan och har rivit isär hela huvudet i beståndsdelar... (och satt ihop det igen). Jag kommer tyvärr behöva riva isär det igen för jag tror att jag satte ett kugghjul fel och kan nu inte få i lågväxeln... Dokumentera noga hur det ser ut innan för det gick uppenbarligen att montera fel...

Du säger att du behöver en avdragare till remskivan... Det stämmer men om jag kommer ihåg rätt så måste du först skruva loss hakmuttern som sitter i toppen av remskivan... (har jag för mig). Jag låste spindeln nere vid konan med en svetstång och tog bort hakmuttern med ett hemmagjort verktyg.


Ang. problemet med pinolen så trodde jag också att det var fel på min... det är inte helt självklart hur det funkar så ha lite is i magen....

Jag har för övrigt också tänkt min att CNC-konvertera min maskin men det kommer dröja innan projektet drar igång. Skall bli intressant att följa det här!

Jag har en manual som jag inte tror är komplett men kan fota och posta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av JimmyAndersson »

Apropå avdragaren; vad är remskivorna gjorda av?
Det ser ut som man får ta det lite försiktigt med dem, om de sitter fast.

Riktigt kul projekt för övrigt. Det skulle kunna bli sommaren stora följetong här på forumet. :)
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Agwan skrev:Vad fin den ser ut!
Pinolen har nog inte satt sig. Det finns en liten spak uppe till vänster som ser ut att vara till något helt annat än vad den är till. Med den ställer du mellan att du vevar pinolen och använder spaken för att driva den. Använd tillsammans med manöverprylen mitt i pinolspaken.
Tack!
Ja, än så länge känns det som ett riktigt fynd!
Det där med pinolen får testas. Är inte riktigt säker på vilken spak du menar, men jag konstaterade imorse att pinolen i alla fall inte satt sig. Man kan trycka på delen som sticker upp ovanför remhjulet så åker hela spindeln ner. Sen fjädrar den upp igen när man släpper trycket.


Ja, man får vara lite försiktig med remhjulet. Det är i aluminium och verkar dessutom sitta stenhårt. Biltemaavdragaren orkade inte riktigt leverera...
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Kammlake skrev:Du säger att du behöver en avdragare till remskivan... Det stämmer men om jag kommer ihåg rätt så måste du först skruva loss hakmuttern som sitter i toppen av remskivan... (har jag för mig). Jag låste spindeln nere vid konan med en svetstång och tog bort hakmuttern med ett hemmagjort verktyg.

Jag har för övrigt också tänkt min att CNC-konvertera min maskin men det kommer dröja innan projektet drar igång. Skall bli intressant att följa det här!

Jag har en manual som jag inte tror är komplett men kan fota och posta.
Aha, kan ju vara därför avdragaren inte orkar. Rättare sagt, jag vågade inte ta i för hårt eftersom remhjulen är i aluminium...
Var ute och tittade på det hela och konstaterade att du har rätt. Man ser knappt att det är en mutter pga allt intorkat fett.

Kul med fler som tänker CNC. Jag tror det är en riktigt bra maskin att konvertera. Den är riktigt styv och har knappast problem med flex och vibrationer om man vill mata på lite. Spontant tycker jag bordet är lite litet i X-led men Y-led på 200mm är ju riktigt trevligt.

Manual? Ja, tack! Väldigt gärna! Har du scanner hade det ju varit ännu bättre... :vissla:
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

JimmyAndersson skrev:Riktigt kul projekt för övrigt. Det skulle kunna bli sommaren stora följetong här på forumet. :)
Äsch, nu blir jag ju generad... :lol:


Anledningen till köpet av fräs är mitt bilbygge som jag håller på med. Bygger hjulupphängningar från blankt papper pga ett djupt intresse av fordonsdynamik. Har en kompis som ordnar laserskuren plåt åt mig, men under det senaste året har det dykt upp en hel del detaljer som hade varit bra att ha en fräs för. Har visserligen tillgång till en fin fräs på jobbet, men det tar sån attans tid att stå och handjaga allt. Började rita fler och fler bitar som behövde en styrd maskin och när jag hade tillräckligt många bitar så mååååååååste man ju bara ha en fräs också. :lol:
Ett skapat behov med andra ord för att övertala mig själv. :wink:
awes
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 december 2012, 05:13:16

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av awes »

Kul.
Polaren har en VF600 och när man såg min RF-30 konvertering så blev han så sugen så han satte igång att konvertera den.

Jag har sökt på info om andra som konverterat VF600 men inte hittat nåt, så det skall bli intressant att jämföra konverteringar.

Ang kulskruvar
Polarn köpte från JB för han tyckte prisskillnaden var för liten att ta från Kina. Han har tillgång till en verkstad så han planerar att göra ändbearbetningen själv
Jag köpte från Kina (solarjean) och fick dom ändbearbetade efter ritning, $195 inkl frakt. Sedan vart det 200sek i moms och tull.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Är han klar med sin konvertering hade det varit väldigt intressant att se bilder på den. Framför allt hur han gjorde med Z-axeln. Har bara tittat som hastigast och inte lagt så mycket tanke på det, men där finns ingen självklar infästning för en stegmotor utan att det blir ganska klumpigt.

Jag kommer köra remdrift till stegmotorerna pga platsbrist där fräsen kommer stå. Varje centimeter är viktig, och därför vill jag inte ha saker som sticker ut från den i onödan.
EDIT: Remdrift är X- och Y-axeln alltså...

Får kolla lite på JB-sidan också. vet att där finns servomotorer som jag egentligen hade velat ha till konverteringen. Om det nu inte vore för priset...
egentligen har jag också tillgång till att kunna göra ändbearbetningarna själv. Det var av ren lathet som jag helst inte vill tillverka för mycket prylar till den själv. Försöker samtidigt hålla full fart med bilprojektet och fritiden har bara ett visst antal timmar i veckan. Lutar ändå åt kinaskruv som är färdigbearbetad i ändarna.
Senast redigerad av Anders K 12 mars 2014, 13:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Kammlake skrev:om jag kommer ihåg rätt så måste du först skruva loss hakmuttern som sitter i toppen av remskivan...
Helt rätt!

Var ute och filade fram en nyckel på lunchen eftersom jag inte kunde bärga mig.
IMG_5235.jpg
När väl muttern var loss (vilket var väldigt enkelt - satt med lägre moment än jag trodde) krävdes knappt någon kraft öht att ta loss remskivan.
IMG_5236.jpg
Och pinolen var ju enkel att koppla in, bara man fattade att man skulle;
Agwan skrev:Det finns en liten spak uppe till vänster som ser ut att vara till något helt annat än vad den är till. Med den ställer du mellan att du vevar pinolen och använder spaken för att driva den. Använd tillsammans med manöverprylen mitt i pinolspaken.
:lol:

Nice!
Blir till att fortsätta lite ikväll
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar