Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perra_e

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av perra_e »

Jag kom på det jag med i morse men tack för påpekandet!

När jag var klar såg jag även att jag borde rotera idc-kontakterna 180 grader för att slippa vrida anslutningskablarna till mina andra kort.
Jag skall även kika på att lägga pull-upp resistorerna för i2c till 5V då jag tänkte mata i/o kretsen med 5V. LPC13xx skall fungera med 5V pull-up enligt vad jag har läst.
Hmm, man kanske skulle göra en jumper för att välja spänning på pull-up eller kanske gå ner till 3.3V på I/O kretsen i stället eller en jumper här med. Men jag har ett servokort med Atmega88 som går på 5V som jag eventuellt skall styra. Får kolla om det funkar med 3.3V där.
Många beslut att ta :shock:
När man försöker vara lite generell blir man ju aldig klar!!!
Det är rätt bra att lägga ifrån sig en design några dagar och gå tillbaka innan man skickar en beställning för tillverkning :D

---Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag lag till lite avkopplingskondensatorer och valmöjlighet på spänning för I2C och IO-krets och vänt på IDC-kontakterna.
Det börjar bli trångt men nu tror jag att jag har fått med allt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Äntligen får jag göra ett inlägg här! :D Tyvärr funkar kortet inte, får sätta mig och felsöka ... woohoo

Det är en hörlursförstärkare, ECC82 och IRF510 är de mest signifikanta komponenterna. Utgick ifrån en färdig design och har modifierat den, även lagt till en mjukstart.
20140204_212030.jpg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är emot mina principer att beställa ett riktigt PCB för såhär enkla saker, men jag försökte göra på verokort först,
och det blev för brett, det fick inte plats sidledes, så jag caddade det här och trängde ihop det så mycket jag kunde, man ser
ju tex att lödöarna till sockeln är lite avhuggna :) ..sen försvann lite text men men det gör mindre.
DSC_1544rhs.JPG
Framsida, baksida och monterat, saknar dock ett 27C256, jag var övertygad om att jag hade hemma men det var fel (eller så hittar jag dom inte),
så nu har jag beställt.. jag hade inte heller nån 0805 röd LED, så det fick bli en vit :P
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

zekkexavior skrev:Äntligen får jag göra ett inlägg här! :D Tyvärr funkar kortet inte, får sätta mig och felsöka ... woohoo
20140204_212030.jpg
Använder du reläerna som ingångsmux för RCA-kontakterna eller har de annan funktion?

@Glenn: "All makt åt Tengil, vår befriare" - den elaka snubben i bröderna Lejonhjärta alltså?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

zekkexavior skrev:Äntligen får jag göra ett inlägg här! :D Tyvärr funkar kortet inte, får sätta mig och felsöka ... woohoo

Det är en hörlursförstärkare, ECC82 och IRF510 är de mest signifikanta komponenterna. Utgick ifrån en färdig design och har modifierat den, även lagt till en mjukstart.
20140204_212030.jpg
:)
Kul att se ett ECC82, jag ska använda ett sånt till en induktionsradio.
Har ingen sockel dock. :(
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hanzibal skrev: @Glenn: "All makt åt Tengil, vår befriare" - den elaka snubben i bröderna Lejonhjärta alltså?
Ja, fast exakt den frasen används ju som lösen av dom goda :)

..Jag har faktiskt lyckats få komma på jobbintervju med den en gång :)
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

hanzibal skrev:Använder du reläerna som ingångsmux för RCA-kontakterna eller har de annan funktion?
De är till mjukstarten, reläna slår på efter inställbar tid så man slipper popljud ifrån röret :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Senaste kortet blev en prototyp till RGB->Svideo-adapter (och VGA och composite ut).

Läs mer här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=70217
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hemslabbat kort för fuktkvotsstyrning av torkskåp. En kraft del med reläer och spänningsmatning, en del med CPU och anslutning för display / SD-kort / Adruino loader / knappsats, och så delen för knappsatsen.

Skriver ut två OH filmer som jag lägger på varandra. Brukar fungera bra men denna gång "snålade" jag och skrev ut layouten i två ex på samma OH film med den ena roterade ett halvt varv. Trodde det skulle gå bra för att minska risken att få flammigheten i täckningen på samma ställe. Det fungerade men det visade sig att filmen sträckte på sig olika i övre och undre delen så det blev svårt att linjera dem perfekt. Det syns i övre högra delen av kortet att det inte etsade genom helt bra.
Det gick dock att rensa med en brytbladskniv men nu har jag lärt mig att skriva ut filmer med mönstret på samma ställe på båda filmerna.
Dryer_PCB_1_0.jpg
Använder 16mil ledning och 10mil thermal isolation och 12mil clearance.
Resultatet blir att ledningarna blir lite smalare, lika så thermals men clearance blir lite större.
Tror det sitter i min printern som bara klarar 600 DPI vilket är 1.7mil, från Eagel exporterar jag 2400 DPI
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har du testat ritfilm från Matton? De har en som tål laser och jag tycker den ger tillräcklig svärta, med bara en.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Från prototyp till färdigt kort. Blir 8 exemplar :)

Läs mer: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=70217
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

adent Snyggt kort!
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Mycket snyggt kort. Kan tipsa om Biltemas diamantfilar (vanliga små handfilar i 3pack) för att snygga till efter panel-tabs, om man är lite pedantisk :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Funkar även bra med aningen grovt sandpaper lagt på ett plant bord om man verkligen vill ha det superplant, brukar själv annars köra med en fintandig fil men den slits av detta vilket visserligen tar lite tid innan det märks och har inte märkt något än så länge. En diamantfil hade mer ellrr mindre hållit för evigt.
Skriv svar