S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?
S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?
Hejhopp!
Min bror och hans kompis ville gärna ha s-video ut från sina Amigor. Tydligen finns det många på Internet som byggt
RGB -> S-video-konvertrar. Hittade lite scheman på Internet och köpte kretsar, kontakter med mera.
Den blir baserad på AD724. Utgår lite löst från det här schemat och databladet för kretsen (de är snudd på samma):
Som ni ser på schemat termineras RGB från Amigan i 75 Ohm. Men jag tänkte även lägga in en VGA-kontakt på kortet.
Den ska bli en ren pass trough. Men Skärmen lär ju också terminera och då blir det antagligen fel?
En tanke är att ha en NPN eller N-mosfet under 75-ohmarna och sen styra dem med en strömbrytare för att välja att
koppla in motstånden eller inte. Tror ni det fungerar eller kommer det påverka bilden?
MVH: Mikael
Min bror och hans kompis ville gärna ha s-video ut från sina Amigor. Tydligen finns det många på Internet som byggt
RGB -> S-video-konvertrar. Hittade lite scheman på Internet och köpte kretsar, kontakter med mera.
Den blir baserad på AD724. Utgår lite löst från det här schemat och databladet för kretsen (de är snudd på samma):
Som ni ser på schemat termineras RGB från Amigan i 75 Ohm. Men jag tänkte även lägga in en VGA-kontakt på kortet.
Den ska bli en ren pass trough. Men Skärmen lär ju också terminera och då blir det antagligen fel?
En tanke är att ha en NPN eller N-mosfet under 75-ohmarna och sen styra dem med en strömbrytare för att välja att
koppla in motstånden eller inte. Tror ni det fungerar eller kommer det påverka bilden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svideo ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?
En variant är väl att ha en blindplugg med terminatorer, att stoppa in i vga-uttaget?
Men du, ett sidospår: Vad ska s-video användas till? Det finns enstaka fall där s-video är den bästa signal man kan skicka in till bildvisaren, men nästan alltid kan man köra något bättre. "Alla" tv-apparater som har en scart-kontakt har också RGB-ingång direkt. Om en skärm/projektor som klarar både tv-signaler och datorsignaler har en vga-ingång så kan det vara värt att prova att köra även amigans tv-lägen in på den vga-kontakten.
Likaså ifall det finns komponentvideoingång så kan det vara värt att göra en RGB->YUV-konverteraren. Om det är en amiga som redan har en monokrom kompositutgång, t.ex. A500 och A2000, så har du dessutom redan Y-signalen färdig och behöver "bara" skapa U+V (Pr/Pb, R-Y , B-Y, kärt barn har många namn).
Det finns för övrigt beskrivningar på nätet för hur man moddar A520-rf-modulatorn för att få s-videougång, men då tror jag att det inte går något vidare att också ha VGA-utgången eftersom kretsen i A520 i princip bygger på för klen terminering för att få rätt signalstyra, om jag minns rätt.
Men du, ett sidospår: Vad ska s-video användas till? Det finns enstaka fall där s-video är den bästa signal man kan skicka in till bildvisaren, men nästan alltid kan man köra något bättre. "Alla" tv-apparater som har en scart-kontakt har också RGB-ingång direkt. Om en skärm/projektor som klarar både tv-signaler och datorsignaler har en vga-ingång så kan det vara värt att prova att köra även amigans tv-lägen in på den vga-kontakten.
Likaså ifall det finns komponentvideoingång så kan det vara värt att göra en RGB->YUV-konverteraren. Om det är en amiga som redan har en monokrom kompositutgång, t.ex. A500 och A2000, så har du dessutom redan Y-signalen färdig och behöver "bara" skapa U+V (Pr/Pb, R-Y , B-Y, kärt barn har många namn).
Det finns för övrigt beskrivningar på nätet för hur man moddar A520-rf-modulatorn för att få s-videougång, men då tror jag att det inte går något vidare att också ha VGA-utgången eftersom kretsen i A520 i princip bygger på för klen terminering för att få rätt signalstyra, om jag minns rätt.
Re: S-video ut från Amiga. Styra terminering med mosfet?
Instämmer, varför vill man ha S-Video när det finns RGB?
Jag vet att man borde vara på frågan och inte ifrågasätta syftet osv, men i just detta fallet undrar jag verkligen
Jag vet att man borde vara på frågan och inte ifrågasätta syftet osv, men i just detta fallet undrar jag verkligen

Hmm, ja det där med RGB/Scart är ju förstås bättre.
Men det var min bror som pratade om det och han är inte tappad bakom en vagn.
Frågade honom och han ska ha det till en Dell-skärm som inte har scart
utan bara s-video in. Den klarar inte PAL in på VGA-ingången.
Samma för hans kompis tydligen.
Jag hade nog samma "problem" med min projektor för länge sen, den har VGA-in
och s-video in. Så jag körde s-video för det mesta.
Men det var min bror som pratade om det och han är inte tappad bakom en vagn.
Frågade honom och han ska ha det till en Dell-skärm som inte har scart
utan bara s-video in. Den klarar inte PAL in på VGA-ingången.
Samma för hans kompis tydligen.
Jag hade nog samma "problem" med min projektor för länge sen, den har VGA-in
och s-video in. Så jag körde s-video för det mesta.
Aha, synd att skärmen inte ville ha 15kHz på VGA-ingången...
Jag kollade på den här sidan med s-video-modd-tips för A520 och på bilderna ser det ut som om det är spänningsdelare på RGB-signalerna. De "övre" motstånden (R8, R10, R12) verkar vara 220 ohm men det är svårt att se vad de "nedre" motstånden har för värde. Om de är på max 220 ohm så borde det gå att ta bort / ändra spänningsdelaren och hänga på en VGA/RGB-bypassutgång på en A520. Fast det kanske inte är nån idé i det här fallet?
Jag kollade på den här sidan med s-video-modd-tips för A520 och på bilderna ser det ut som om det är spänningsdelare på RGB-signalerna. De "övre" motstånden (R8, R10, R12) verkar vara 220 ohm men det är svårt att se vad de "nedre" motstånden har för värde. Om de är på max 220 ohm så borde det gå att ta bort / ändra spänningsdelaren och hänga på en VGA/RGB-bypassutgång på en A520. Fast det kanske inte är nån idé i det här fallet?
Vi började med att modifiera en A520, följde instruktionerna noga, men uppenbarligen blev något fel iaf.
Roligare att bygga själv med modern krets än försöka genomföra någon annans ändringar.
Hittade följande bild på en VGA-splitter och lånar principen, men med diskreta PNP-trissor till prototypen.
http://www.freeinfosociety.com/electron ... hp?id=2187
Ska man tro texten under får jag försöka hitta en sån krets...
Roligare att bygga själv med modern krets än försöka genomföra någon annans ändringar.
Hittade följande bild på en VGA-splitter och lånar principen, men med diskreta PNP-trissor till prototypen.
Ska man tro texten under får jag försöka hitta en sån krets...
Lite fräckt förslag.. modifiera skärmen istället?
Vad är det för skärm förresten?
Vad är det för skärm förresten?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Man kan ju alltid dubbla syncen från 15kHz till 30 och tjoffa in på VGA-kontakten... Kanske inte helt flimmerfri bild, men något lär synas iaf. 

Jag tror inte att IC'n är någon "nyckel" till kretsen...adent skrev:Hittade följande bild på en VGA-splitter och lånar principen, men med diskreta PNP-trissor till prototypen.
Ska man tro texten under får jag försöka hitta en sån krets...l
Men den där har ju den stora nackdelen att den har 0 ohm utgångsimpedans. Det kommer fungera men du tappar 75-ohm-termineringen av reflexer och annat elände som kommer tillbaka in på utgången, så eventuella missanpassningar av signalen dubbleras.
Nej, men eftersom det verkar vara rätt bestämt att det är en skärm med ingångar för s-video och VGA som ska drivas så är det väl bara att låta skärmen vara terminering av datorns RGB-utgångar och ifall skärmen inte används trycka i en termineringsplugg i utgången...
Gjorde en prototyp. Terminerar med 75ohm på kortet, RGB-signalen går sedan genom 100nF-kondingar in i AD724:an. Dessutom går den till basen på 3 PNP-trissor Enligt principen i länken för VGA-spillern ovan.
Verkar fungera prima! Får fin bild på både VGA-skärmen och TV:en (dock inte samtidigt eftersom de vill ha olika frekvenser).
Så nu ska jag CAD:a upp ett snyggare och kompaktare kort och beställa kretskort!
Verkar fungera prima! Får fin bild på både VGA-skärmen och TV:en (dock inte samtidigt eftersom de vill ha olika frekvenser).
Så nu ska jag CAD:a upp ett snyggare och kompaktare kort och beställa kretskort!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trevligt!
Utan att faktiskt veta så antar jag att det kanske är bättre att ha vga-kontakten baktill istället för på sidan - fast det beror väl på hur man i övrigt tänkt använda portarna på amigan och hur man tänkt möblera.

Utan att faktiskt veta så antar jag att det kanske är bättre att ha vga-kontakten baktill istället för på sidan - fast det beror väl på hur man i övrigt tänkt använda portarna på amigan och hur man tänkt möblera.
Spännande att det fungerar! Vad skulle en hel sådan produkt kosta om man vill stödja en "lokal" tillverkare? 
Vart fick du för övrigt tag på 23 pin kontakten?

Vart fick du för övrigt tag på 23 pin kontakten?
Jag skulle egentligen göra två, en åt min bror och en åt hans kompis, men eftersom man får 10 kretskort från iteadstudio när man beställer så tänkte jag att jag gör 10 stycken.
Dock fick jag bara tag i åtta 23-poliga dsub:ar på ebay, fick betala med en arm och en fot...
Fast det tar ett tag innan jag CAD:at klart det slutgiltiga kortet och beställt och fått och lött.
Jag återkommer!
Dock fick jag bara tag i åtta 23-poliga dsub:ar på ebay, fick betala med en arm och en fot...
Fast det tar ett tag innan jag CAD:at klart det slutgiltiga kortet och beställt och fått och lött.
Jag återkommer!
Spännande! Jo de där 23 poliga är nåt så otroligt svårt att få tag på. När man sedan kom på att de används på Amiga så förstod man varför de var så svåra att få tag på
Skulle ha tag på det tidigare för ett annat projekt 
Hur som helst, om du själv blir nöjd med resultatet så skulle det kanske vara skoj att köpa en sådan modul av dig om det skulle bli aktuellt/intressant
Lite beroende på pris och tillfälle förstås, men vill gärna veta om det skulle hända! 

Hur som helst, om du själv blir nöjd med resultatet så skulle det kanske vara skoj att köpa en sådan modul av dig om det skulle bli aktuellt/intressant

Det har väl sagts tidigare, kanske till och med i den här tråden, kanske till och med av mig (
), men det går ju att såga bort två poler från en 25-polig d-sub. Det blir mekaniskt faktiskt rätt okej när man sågar på en hona. Rätt sågat och filat ger en kontakt som har i stort sett samma hållfasthet som rätt sorts kontakt, och det blir ingen risk att man sätter i kontakten fel. En nackdel är givetvis att låsskruvarna inte passar, men de passar ju ändå inte när kontakten kretskortsmonterats som på bilden.
Det blir däremot sämre med en hane, så om man sågar/klipper till en kontakt för att passa i floppyuttaget så bör man tänka sig för på vilken sida man sågar så att en felistoppad kontakt inte gör dumheter med +5V/+12V.
Just ja, en viktig grej:
H/V-synkuttagen är rejält känsliga eftersom de både är in- och utgångar. Jag avråder å det bestämdaste från varje lösning som INTE är enkelt fastskruvbar i dsub-uttaget på Amigan. Om man av någon anledning råkar ut för att h/v-synk har kontakt men signaljord lossat (iofs rätt osannolikt med rätt kontakter) så är det risk att man bränner en av customchip-kretsarna. Ytmonterat fastlött på A1200 = svårt att laga själv om det ens går att finna som reservdel. Händer det på t.ex. en A2000 så kan man offra en A500.

Det blir däremot sämre med en hane, så om man sågar/klipper till en kontakt för att passa i floppyuttaget så bör man tänka sig för på vilken sida man sågar så att en felistoppad kontakt inte gör dumheter med +5V/+12V.
Just ja, en viktig grej:
H/V-synkuttagen är rejält känsliga eftersom de både är in- och utgångar. Jag avråder å det bestämdaste från varje lösning som INTE är enkelt fastskruvbar i dsub-uttaget på Amigan. Om man av någon anledning råkar ut för att h/v-synk har kontakt men signaljord lossat (iofs rätt osannolikt med rätt kontakter) så är det risk att man bränner en av customchip-kretsarna. Ytmonterat fastlött på A1200 = svårt att laga själv om det ens går att finna som reservdel. Händer det på t.ex. en A2000 så kan man offra en A500.