Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Part6final.png
Då är detaljen färdig ritad, nu ska bara de andra delarna ritas och sedan monteras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Cano skrev:Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.

Tog ett tag innan jag fick in detta men den vägen ska man ju kunna fixa detta också, kul med olika sätt att attackera problemet :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av SeniorLemuren »

Cano skrev:Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.
:tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Har lite problem med Frame Generator.

Kan inte välja sketch-linjer av någon outgrundlig anledning, när jag skall sätta in en ny medlem.

Kör Inventor DS-Pro 2012
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Never mind, kom på lösningen, sketcherna måste ligga i en egen IPT.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan man på något smidigt sätt rotera ett objekt?

Problemet är att jag just nu har undersidan av min del på XY-planet, jag vill vända den upp och ned och få ovansidan mot XY-planet istället...
Anledningen är att när jag ska skriva ut delen så måste den vara på andra hållet, och slicern är inte smart nog att vända på biten.

Edit: Löste det! Insåg att det fanns fler alternativ att välja på i "Move Bodies", bland annat rotate. :)
Så nu håller skrivaren på för fullt.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Tecno:
Så här hade jag ritat din mojäng (om jag hade haft dina mått)... http://youtu.be/CPzvquQIXiU Jag undviker att göra hål med Extrude om jag inte måste vilket ni får en variant av i klippet.

Klas-Kenny:
Högerklicka på objektet och välj 3D Grips --> Commit and Move
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Finns det något sätt att beräkna luftflöde hos en fläkt i Inventor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Tror ärligt talat att det inte går att beräkna luftflödet, då det är för många okända faktorer som stör.
Möjligtvis i ALGOL Multiphysics(Autodesk Simulation) eller liknande program.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Klas-Kenny »

Ritar på ett litet chassi, men har ett problem.

Chassit består av två delar, en över och en underdel enl. bild på Assembly:
Case.JPG
Som man (kanske) ser så på överdelen sitter fyra utstickande cylindriska bitar med hål i, tanken är att de ska skruvas i.
Men tack vare vinkeln är det lite klurigt att räkna ut exakt var motstående hål i underdelen ska vara.

Finns det något smidigt sätt i Inventor att typ göra en förlängning av överdelens cylindrar så att de går ända ner i botten-delen?

Känns som en lite halvtaskig förklaring, säg till om ni inte hänger med..


Edit: Löste det, ett nytt workplane där överdelen ligger emot gjorde susen. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Har försökt hela kvällen att skapa en hydraul-cylinder, men får inte ihop det.
Har skapat en cylinder-assembly bestående av två parter, kolv och hus.
Kan röra kolven i cylinder-assemblyn, men när jag sätter in cylinder-assemblyn i min huvud-assembly kan jag inte röra nånting längre.

Förmodligen har jag gjort något kapitalt fel.

Fn är det Inventor 2k12

Har även försökt hitta en färdig cylinder, men det verkar inte finnas (i alla fall ingen som man kan röra kolven upp och ned i)
thebolt
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 februari 2008, 17:41:40
Ort: Taipei Taiwan

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av thebolt »

I ditt huvudassembly, markera sub-assemblyn (cylinder-assemblyn), högerklicka och gör den "flexible". Då ska du ha möjlighet att flytta på ingående delar.

-M
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

AHA, där ser man :D
Tack.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

SUCK säger jag bara! 4e gången jag ritar om detta bromsok på en vecka om inte någon kan hjälpa mig så blir jag ännu argare än vad jag redan är och det är så jäkla komplext att jag blir tokig! :wall:

Bild
Hål för fjäderplåt, är av någon jävla helvetes anledning gjord som Extrude men den ska inte vara genomgående och ha borrvinkel i botten. Hade jag gjort kommandot med Hole vilket jag alltid gör med hål (uppenbarligen inte) så hade det funkat att bara ändra det men nu har jag ju inte använt Hole och då skiter sig allt under denna feater om jag skulle ändra den... Jag är så jävla arg just nu, har arbetat med denna ritning sen i somras :evil: :evil: :evil:
Skriv svar