Nu är det så att min skärm har bestämt sig för att ge upp.
Började med att det blev svart, hördes en liten "knall" samt att det kom lite rök ur den.
Har inspekterat kretskort efter svullna/smällda kondensatorer, men alla synliga verkar ok.
Huvudmisstänkt än så länge är:
CMPP 334K
Någon typ av inkapslad kondensator, ser ut som den imploderat (sidorna buktar aningen inåt, normalt?).
Lödde bort komponenten från kretskortet och testade den i min billiga (kines)multimeter, visar 0.23uF (ska vara 0.33uF +- 10%?).
Som referens så testade jag med en 0.22uF kondensator som visa 0.21uF, så antar att multimetern går att lita på.
Nu är frågan, kan det vara kondensatorn som small/rök?
Vart hittar jag en passande komponent att ersätta den med?
Samsung LCD - Knall > rökpuff > död.
Re: Samsung LCD - Knall > rökpuff > död.
Låter mer som att det va switchtransistorn som rök, plastkondingar felar extremt sällan, men när dom gör det så luktar det satan i hela rummet och syns omedelbart genom att höljet är sprucket.
Höljet är intakt.Tekko skrev:Låter mer som att det va switchtransistorn som rök, plastkondingar felar extremt sällan, men när dom gör det så luktar det satan i hela rummet och syns omedelbart genom att höljet är sprucket.
Iallafall, jag tog mig en titt på kretskortet åter igen. Alla transistorer såg ut att vara ok.
Däremot så la jag nu märke till att precis vid säkringen så har det svartnat till lite, så säkringen var död.
Förmodligen den som orsakade röken (iom. "sotränder" på kortet).
Har beställt en ny säkring (T3.15A 250V).
Ska man passa på och byta plastkondingen när man endå är igång med tanke på det felande värdet?
Ren otur att säkringen brann eller kan det vara något mer fel?
Tack för svar.
(Min elkunskap är på grundskolenivå.)
- Magnus_K
- EF Sponsor
Min otroligt ringa erfarenhet är; fortsätt leta.
Om TV'n monitorn helt plötsligt gjorde det här utan anledning så skulle jag fortsätta att leta. Beställ också ett par extra säkringar. Ligger din erfarenhetsnivå på samma som min så kan det gå åt ett par säkringar innan man hittat alla felande källor.
Följ proffsens råd (läs Tekko i detta fallet) och grotta vidare. Att byta kondingen skulle i alla fall jag gjort direkt. Om du redan ligger utanför toleransen så är det väl egentligen inget att fundera på?
EDIT: Kolla på den här sökningen hos ELFA -> Avstörningskondingar
Dessa verkar matcha ditt datablad ganska bra men jag har å andra sidan läst varningar här på EF om att just montera fel sort av dessa är en stor brandrisk. Någon kan kanske förklara. Det som verkar skilja dessa 3 åt är yttermått vilket kanske spelar stor roll i ditt fall.
Sen om du mäter denna som en vanlig konding har jag inte en aning om.
Om TV'n monitorn helt plötsligt gjorde det här utan anledning så skulle jag fortsätta att leta. Beställ också ett par extra säkringar. Ligger din erfarenhetsnivå på samma som min så kan det gå åt ett par säkringar innan man hittat alla felande källor.
Följ proffsens råd (läs Tekko i detta fallet) och grotta vidare. Att byta kondingen skulle i alla fall jag gjort direkt. Om du redan ligger utanför toleransen så är det väl egentligen inget att fundera på?
EDIT: Kolla på den här sökningen hos ELFA -> Avstörningskondingar
Dessa verkar matcha ditt datablad ganska bra men jag har å andra sidan läst varningar här på EF om att just montera fel sort av dessa är en stor brandrisk. Någon kan kanske förklara. Det som verkar skilja dessa 3 åt är yttermått vilket kanske spelar stor roll i ditt fall.
Sen om du mäter denna som en vanlig konding har jag inte en aning om.
Senast redigerad av Magnus_K 3 februari 2014, 00:40:35, redigerad totalt 2 gånger.
Leta efter om det finns en varistor som har brunnit upp och kontrollera även likriktardioder/brygga och lytingr givetvis. Har Du tur är det något sådant enkelt fel.
Det behöver inte synas på en komponent att den har lämnat in. Mät med resistansmätare om kortslutningen kvarstår och i så fall försök hitta var den finns.
Det behöver inte synas på en komponent att den har lämnat in. Mät med resistansmätare om kortslutningen kvarstår och i så fall försök hitta var den finns.