Spänningsbegränsare till bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Spänningsbegränsare till bil?

Inlägg av Rossen »

Funderar på att stoppa in några led lister i racebilen för att ersätta den urplockade kupébelysningen.
De led lister jag hittar är specades till 12volt men hur mår dom av bilens fladdriga 14,x volt med spikar och dippar?
Funderade på om det går att hitta en snål Spänningsbegränsare som ger max 12v ut utan att elda upp effekten?

Finns behovet eller klarar prylarna miljön?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Spänningsbegränsare till bil?

Inlägg av Icecap »

Beroende på hur listerna är kopplade kan de antingen vara mycket förlåtande eller hetsiga som fan. Jag hade nog helt enkelt kollat hur mycket ström de drar vid 12V och sedan lagt ett motstånd i serie som sedan ger ett teoretisk spänningsfall på ~2V.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

varför inte en DC DC de verkar hålla en satt ut Volt.
PM till mig så sänder jag en för test.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har provat att göra 12V till 10.8V DC med en (Från kina) BUCK-DCDC, har för mig att de likt linjära regulatorer inte funkar riktigt som tänkt om det är för liten skillnad mellan spänning in och ut.

Men det är helt klart värt att prova. Enda risken är att LED-listerna lyser lite svagt när motorn inte är igång.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jag hade inte tänkt bygga något eget om det inte är väldigt enkelt, det blir ett så stort projekt av det då jag inte har något annat än lödutrustning hemma.

Såg att priserna gått ner igen, nu får man en 5m rulle med varmvita dioder för en sketen hundring, då kan jag lätt experimentera och se hur det håller, jämfört med 15000 för dämpare och fjädrar så är det inget att gnälla över :p
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

jag har vanliga 12v ledlister i bilen, dom är då väldigt förlåtande, nu lyser dom ju inte hela tiden utan bara när man öppnar dörrar, och då är ju inte alltid motorn igång. men dom ser jag inget flimmer eller liknade.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om behovet verkar finnas så skulle iallafall jag kört på samma sätt som Icecap, KISS: med ett lämpligt seriemotsånd.
Min erfarenhet av LED-tape och LED-lister är iallafall att dom ofta pressar lysdioderna ganska hårt för att få ut maximalt med ljus, och om man vill få en bra livslängd så bör man köra dom med något reducerad spänning, detta gäller speciellt om man har "vattentät" LED-tape som är ingjuten i ett silikon/plasthölje då det ger sämre kylning.
Nu vet jag inte hur lång livslängd du kräver men jag gissar att du inte kommer att använda den många timmar i sträck?
ForbesInc

Inlägg av ForbesInc »

Hur mkt marginal för överspänning brukar man ha för LED's?

Det finns beskrivet vad elektronik i bil skall klara.Bl.a är det överspänning som kommer från lastavslag.

Kod: Markera allt

12V system      24V system
Us     65V to 87V      123V to 174V     // max spänning
Ri     0.5Ω to 4Ω      1Ω to 8Ω         // sourceresistans 
td     40ms to 400ms   100ms to 350ms   // pulslängd
tr            5    -  10 ms 
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

En spole/drossel i serie borde ta bort de värsta spikarna.
Skriv svar