Problem med extra parallell-port

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ja, jo, käranån... Jag vet att "allt" går att ändra. Jag administrerar trots allt drygt 2500 XP maskiner..."

Ja.. och det visste jag ju... inte. :D
Men då har både du och jag förklarat så att andra vet. :)

Denna variant fungerar som sagt inte om det är ett "fusk-kort" med egen drivrutin som envisas med en fast adress.

Lasse: Blir lite nyfiken på vad det är för kort.. Märke/modell ?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

JimmyAndersson:
Men du... Borde man inte kunna göra ett fulhack som speglar t.ex. $278 (+2 till) till den adress där kortet har sitt IO-område? Visst, XP måste ju luras att släppa till fullständig minnesaccess men det finns det ju anrop som gör...

Då skulle man ju kanske kunna ljuga igång en del obskyr gammal hårdvara även på nyare laptoppar och liknande...

//B1n4ry
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

B1n4ry skrev:Ungefär på samma sätt som en enkel USB-LPT adapter som oftast heller inte går att prata med på de klassiska adresserna.//B1n4ry
*Finns* det USB-LPT adaptrar som stöder de "klassiska" LPT adresserna ?
Eller för den delen, USB-COM adaptrar som stöder samma sak för USART'en ?
Lasse

Inlägg av Lasse »

JimmyAndersson: Adresserna 278 & 378 är lediga. Kortet är något noname och märke/adress verkar inte finnas.

Kortet kräver en egen drivrutin (den enda "mjukvara" som följde med), så risken att det är ett sånt där "fusk-kort" verkar ganska stor.

Är det där med spegling något att hoppas på eller är det bara att köpa ett nytt (bättre) kort?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Parallellports-kort brukar inte vara så dyra, så vill du "lösa" problemet på bästa enklaste sättet så rekommenderar jag dig att köpa ett nytt.
Lasse

Inlägg av Lasse »

Ok, då blir det nog ett sånt.

Tack för hjälpen alla!

btw: :tumupp: för elektronikforumet! Har postat denna fråga på några andra forum och har inte ens fått ett enda svar på dem, trots att de har fler medlemmar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

*Elektronikforumets medlemmar bugar stolt* :)
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Parallellport adress

Inlägg av SvenPon »

En tanke !
Har du tillgång till källkoden för ditt oscilloskopprogram så är det
enkelt att ändra koden så den ropar på rätt adress.

PS
Har lagt ut ditt problem på en expertsite, får se vad som händer.
DS
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Det ligger ju redan här :wink: :D
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Så här svarar den enda expert jag hittade

Inlägg av SvenPon »

Citat:
Det kan finnas en bygel som ska flyttas antingen på moderbordet
eller oxså på PCI-kortet.

Kan oxså prova med att ta bort de portar som finns i enhetshanteraren under Portar
och sedan starta om datorn.

Man får ju ingen beskrivning på vilket moderkort, PCI-kort eller Datorbeteckning
som skulle underlätta en hel del.
Lasse

Inlägg av Lasse »

Ville vara *säker* på att det kortet B1n4ry länkade till skulle fungera så jag kollade runt lite på tillverkarens sida. I slutet på manualen till det kortet hittade jag detta:

"In standard installations of Windows 2000/XP, the I/O address cannot be changed to a legacy address."

Tydligen gällde det där om att man kunde ställa om adresserna till 278 & 378 bara för win95/98. _INTE_ bra. :(

SvenPon: Kortet var, som jag skrev tidigare, något no-name. Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo X, moderkortet kallar Fujitsu för D1826-G
Kortet hade inga jumprar och moderkortets jumprar är bara för att nollställa BIOS:et och skippa ev. lösenord till BIOS.

Om det hjälper så är oscilloskopet ett Velleman PCS64i. Jag har inte källkoden till mjukvaran och nyligen verkar velleman ha tagit bort sitt program från sin sida och hänvisar nu bara till något 3:e partsprogram (som jag också har försökt med) som kostar pengar.

Kanske skall tillägga att jag redan har lämnat tillbaka kortet, men om någon hittar någon säker lösning kan jag köpa det igen (känner killen som har butiken).
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Lasse: Hoppsan. Ja den som läser blir ofta förvånad vad man kan hitta i manualer!!!

Efter mycket letande efter olika parallellportar på PCI-kort så slår en sak mig...

PCI har väl ingen I/O-area i det låga område där "legacy" adresserna finns?
Hmmm... Har någon ens sett ett PCI-kort som ligger i $278?

Jag känner att jag har lite dålig koll på detta, MEN:
En uppgift jag hittade är att PCI I/O ligger mellan 0400:0000 och 1C00:0000 Alltså kan det vara så att PCI kort måste ha en drivrutin som mappar ner dom till legacyadresserna...

Här är ett exempel på hur det kan se ut! Kolla sidan 31

Sedan gäller det ju bara att hitta ett kort vars drivrutin klarar detta...

//B1n4ry
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Dustin har ett kort som heter LAV-1000 från Lavalink.
Jag hittar bara ett passande kort på Lavalinks hemsida men det står inget om LAV-1000 där. Ring och kolla med Dustin om det är samma kort!

LAV-1000 på dustin
Samma kort? hos Lavalink. I beskrivningen står det: Software configurable for standard ISA LPT (0278h and 0378h) addresses.

//B1n4ry
Skriv svar