På senaste ETA-auktionen köpte jag bland annat ett variabelt nätagg av fabrikat "Gossen", 0,5-15V max 4A, tyvärr ingen ställbar strömgräns.
Nätagget är verkligen antikt. Det är helt igenom byggt med halvledare men sådana nymodigheter som kretskort används inte utan det är byggt med lödstöd på samma sätt som rörapparater var byggda. Drivtransistorn som driver sluttransistorerna är en 2N257 som tydligen kom ut på marknaden i slutet av 50-talet... Värmeledande pasta verkar inte ha slagit igenom när nätagget byggdes, helt snustorrt och inga spår efter något ledande jox vid de sluttransistorer jag lossat.
Det var inte helt oväntat trasigt, och nu har jag felsökt. "Slutsteget" består av tre TeKaDe GFT4412/30 parallellt, och det är kortis i två av dem. När jag har kopplat bort de båda trasiga och bara har den enda friska inkopplad så fungerar spänningsregleringen fint. Jag har inte provat att belasta nätagget, men rimligtvis borde det orka 1,33A med endast en trissa.
Problemet är att GFT4412 är en transistor som jag inte hittar datablad på. GFT är tydligen TeKaDe's egen specialstandard för transtortypmärkning. Radiomusem tycker att GFT4412 är snarlik AD130 och AD131 fast med annan maxeffekt. Jag har dock inte någon AD130/131 i bra-att-ha-lådan.
Däremot verkar jag ha ett par 2N554 liggandes, varav åtminstone några ser ut att inte ha varit lödda så de har chans att vara friska. Verkar det vettigt eller dumt att chansa på att använda den?
En databladjämförelse (parametrar från alltransistors.com):
Kod: Markera allt
2N554 AD130 AD131
Material of transistor: Ge Ge Ge
Polarity: PNP PNP PNP
Maximum collector power dissipation (Pc), W: 40 30 30
Maximum collector-base voltage |Ucb|, V: 40 32 64
Maximum collector-emitter voltage |Uce|, V: 20 30 45
Maximum emitter-base voltage |Ueb|, V: 20 10 20
Maximum collector current |Ic max|, A: 3 3 3
Maksimalna temperatura (Tj), °C: 90 80 80
Transition frequency (ft), MHz: 0.15 0.35 0.35
Forward current transfer ratio (hFE), min: 50 20 20Jag skulle ju kunna mäta upp strömförstärkningen (med nån enkel testrigg, jag har ingen färdig transistorprovare) på den fungerande transistorn, men de övriga grejerna går ju inte att prova utan att köra sönder transistorn.
Kopplingen verkar för övrigt rätt märklig. Kollektor och emitter på alla transistorerna är parallellkopplade, utan något litet seriemotstånd på emittern. Drivtransistorns emitter driver direkt basen på en sluttransistor och de andra två sluttransistorernas baser drivs via varsin komponent som ser ut som en spole eller ett märkligt trådlindat motstånd. Hade de tidiga germaniumtranstorerna såpass hög "inre resistans" att det inte behövdes utjämningsmotstånd?
Ett alternativ vore att helt enkelt bygga om nätagget med någon modernare 723-konstruktion. Jag har några 723-baserade nätagg liggandes som ej varit labbagg utan använts för att ge +/-12V och 9V till nån gammal datorkonstruktion. Jag skulle kunna montera ett sånt kretskort istället för nätaggets orginalreglerkrets och montera någon slags modernare effekttransistorer på kylflänsarna. Nätbrytare, trafo, glättningskonding, säkringshållare, polskruvar å sånt kan ju få vara som det är, eventuellt även likriktningen (helvågslikriktning med två dioder från symetrisk lindning) men den inbjuder till att moddas för att kunna få dubbelt så hög spänning eller kanske dubbelspänningsaggregatfunktion.
Frågan är om man ska räkna med nån slags antikvärde på nätagget och därför inte modda det?
Nackdelen med att inte bygga om det är som sagt att det saknar ställbar strömgräns och jag vet inte om effekttransistorerna ens tål driftförhållandet som uppstår vid strömbegränsning. Nätagget har en omkopplare med tre lägen som dels väljer tre olika kopplingar på trafons sekundär och dels väljer olika reglerområden för spänningsreglaget. 0,5-6,5V , 6,5-12,8V och 12,8-15V är de tre lägena. Med andra ord faller det normalt aldrig särskilt hög spänning över transistorerna även vid lägre uptsänningar. Om man skulle ordna en strömgräns så kanske man överskrider max effekt, temperatur och/eller secondary breakdown.
En variant på moddning är väl att montera in tre modernare PNP-transistorer i TO3-kapsel (och spara framförallt den hela GFT4412:an) ihop med utjämningsmotstånd i serie med emittrarna, och med de transistorerna och motstånden på plats bygga på en extrakrets för strömgräns. Skulle det vara antikvärde på nätagget så går det ju i så fall att modda tillbaka till orginalutförande. Frågan då är väl var jag ska placera en strömgränspot (och amperemeter), ska nåt antikvärde behållas så är det inte läge att borra i skalet. Å andra sidan har skalet enorma ventilationshål så det skulle gå att sätta nån påhängslåda på utsidan som kan rymma en strömgränspot och en amperemeter.