Installera Linux Mint utan CD?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av Icecap »

Vill installera Linux Mint 16 på en liten dator jag har liggande.

Den har en 8GB CF-kort som jag hoppas ska uppfattas som primär hårddisk. Den bootar på USB-minne som jag har lagt in Linux Mint 16 på medelst Universal USB Installer (UUI) men installationen vägrar att installera utan en CD med ISO-filen bränd in och jag har ingen lös CD-brännare jag kan ansluta.

Så hur gör man?
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av Nerre »

Låter skumt, kan du starta installationen från USB-sticka så borde den ju kunna installera därifrån.

Nu vet jag inget om den där UUI du kör, jag brukar skapa mina USB-stickor med LiLi (LinuxLive USB Creator) under Windows, och jag har installerat lite av varje på det viset.

Eller vänta nu, har du INSTALLERAT Mint på stickan? Jag trodde först att du lagt en image för installations-skiva där, men insåg precis att det kanske inte var det du menade? LinuxLive USB Creator lägger i princip valfri image på en USB-sticka vad jag förstått.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av Icecap »

Jag har testat att använda unetbootin (och UUI) för att göra en bootbar sticka.

Datorn bootar på USB'n men begär att jag ska ha image (linuxmint-16-cinnamon-dvd-32bit.iso) på en CD. Och det är inte möjligt, dels för att jag inte har en CD att koppla in och dels för att det måste vara en DVD då image är 1,1GB.

Hittade lite på nätet och där stod att jag måste ha en kopia av den ISO-fil på stickan, då omdöbt med .IMG i slutet. Det fungerade inte heller.

Det konstiga är dock att datorn rent faktisk bootar med installationsprogrammet i utan annat än CF-kortet i, alltså måste systemet redan ligga på CF-kortet - men varför tusan startar den då inte upp som OS?

EDIT: HOLD YOUR HORSES!!!

Nu inser jag att en kollega har testat och att bootningen sker från CF-kortet! Efter att ha dragit ut det kunde jag boota på stickan och nu verkar det vara mindre krångligt.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av bearing »

Jag har provat både Universal-USB-Installer samt LinuxLive USB Creator (både för Windows) för att lägga in Mint och andra distributioner på USB-minnen.

Dock, när jag bootade Mint, och sen valde att installera till hårddisken, blev det något fel vid installationen, så att Grub inte blev konfigurerat rätt. Provade att följa guider för att konfigurera Grub manuellt, men fick det aldrig att funka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av TomasL »

Icecap skrev:Vill installera Linux Mint 16 på en liten dator jag har liggande.

Den har en 8GB CF-kort som jag hoppas ska uppfattas som primär hårddisk. Den bootar på USB-minne som jag har lagt in Linux Mint 16 på medelst Universal USB Installer (UUI) men installationen vägrar att installera utan en CD med ISO-filen bränd in och jag har ingen lös CD-brännare jag kan ansluta.

Så hur gör man?
Pröva med att kopiera över ISO-avbilderna till stickan efter det att du skapat den, lägg ISOna i rooten på stickan, typ.
Verkar vara ett normalt problem med vissa Linux-distar, samma med CENTOS.
boris4life
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 november 2014, 14:59:30

Re: Installera Linux Mint utan CD?

Inlägg av boris4life »

Jag hade liknande problem och i mitt fall var det faktiskt fel på USB stickan.
Så fort jag bytte så fungerade det att boota. USB minnen är ju sånt som inte "kan" gå sönder i mitt huvud.
Skriv svar