Inkoppling spindel (GDZ-65-800A)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mork

Inkoppling spindel (GDZ-65-800A)

Inlägg av Mork »

Hej alla!

Fullt medveten om att jag troligtvis frågar om något som jag borde vara medveten om... :)

Men, hjärnan kokar efter en dag på jobbet och jag vill inte göra fel...

Matar min frekvensare med 220 (EM8-G1-1d5). Ut från denna finns 3 utgångar U, V, W.
Dessa dras till spindeln men....spelar det någon roll vilka stift på spindeln som används?

Spindeln (GDZ-65-800A) har 4 stift, 1-4. Om det nu är viktigt vilken tåt som sitter vart så
vore jag tacksam för tips på vart. Ex om U ska till 1, V till 2 osv.

Mycket tacksam för information.

/Micke
Användarvisningsbild
swapper

Re: Inkoppling spindel (GDZ-65-800A)

Inlägg av swapper »

4 stift så borde väll en vara jord?

är där bara 3 kablar i motorn så har jag för mig att du inte kan koppla det fel då det enda som händer är att motorn snurrar på olika håll beroende på hur du växlar 2 faser.

Ta detta dock inte som fullständig sanning, har kopplat in min kinaspindel men kommer inte ihåg 100% tror inte där var någon jord med kabel utan bara 3 stift.

Ta gärna input från någon annan med.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Kopplingsschema? Det är väl antagligen så att det är tre faser + jord i spindeln som ska kopplas in. Vilken ordning faserna hamnar i spelar ingen roll mera än att den kommer gå åt fel håll och då är det bara att byta plats på två av faserna.
Men det är viktigt att jord hamnar på rätt stift.
H.O

Inlägg av H.O »

Och är den som flera andra "kina-spindlar" (min inkluderad) så är det fjärde stiftet tyvärr inte ens anslutet, dvs det finns ingen stans att ansluta skyddsjord.... :oops:
Resistansmät från motorns hölje till respektive stift, om du har kontakt mellan höljet och något av stiften så ska du ansluta skyddsjord till det stiftet.
Mork

Inlägg av Mork »

Tack allihopa!

Ja, när hjärnan svalnat och man sätter sig ner och tittar ordentligt på grejerna istället för att göra
massa annat samtidigt så blir ju allt klarare :)

4 stift, klart att ni har rätt! Ett till jord och 3 faser. Hade bara någon skräcktanke i skallen om att
något skulle gå sönder om faserna kom fel. Men det är ju bara att kolla vilket som är jord och sedan
ansluta resten, skifta två om den går åt fel håll.

Jag sysslar med el till och från i vanliga fall men av någon anledning fick jag stora skälvan ändå :lol:

Nu ska det provas!

p.s För er som är intresserade. Detta är en liten maskin från Johan på JBCNC. Klarar strax under 35cm bredd och 60cm längd.
Stomme i alu-profiler. Styrning mm från JB med något inslag av Kina...(spindeln mm).
Lägger nog upp lite bilder i projekttråden framöver.

Igen, Tack för hjälpen!
Skriv svar