Brända komponenter?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
niklas_nacka
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 januari 2014, 11:13:40

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av niklas_nacka »

Okey så då borde den här överensstämma med D8?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-17&toc=0
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av TomasL »

Förmodligen så, dock hade jag nog valt en betydligt effekttåligare, dock kan du få ledning i 7805ans datablad om hur mycket ström man kan förvänta sig genom den.
bearing
Inlägg: 11678
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av bearing »

500mW zener går nog bra. Kan ju inte bildas mer än 100mW i den.

5V / 390ohm = 13mA
7805, 10mA, max?

2.7V * 23mA = <100mW
niklas_nacka
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 januari 2014, 11:13:40

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av niklas_nacka »

Köpte dessa komponenter men mer effekttålig zenerdiod, ska löda dit och se om det funkar, tack för fin hjälp!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av SM7CZR »

Men hade 7805 klarat sig då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av TomasL »

Personligen tror jag att det är kortslutning i 7805an, eftersom zenerdioden brunnit.
bearing
Inlägg: 11678
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av bearing »

Händelseförloppet är antagligen att C4 får kortslutning, vilket leder till att 7805 brinner, vilket leder till att D8 brinner.
niklas_nacka
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 januari 2014, 11:13:40

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av niklas_nacka »

Då byter jag även IC1 då, eller kan jag mäta om den är hel?
Den ska tydligen överensstämma med den här från Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-45&toc=0
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av TomasL »

Det stämmer nog.
metric
Inlägg: 788
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av metric »

Det är inte så att du anslutit utrustningen med fel polaritet ?
Då smäller tantalen C4 direkt.
niklas_nacka
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 januari 2014, 11:13:40

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av niklas_nacka »

Nix jag har inte vänt på polerna....
Men man kan jue börja fundera vad som orsakat att teven gått sönder, spänningsomvandlaren och så även autopiloten
metric
Inlägg: 788
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av metric »

Du har kanske några trasiga dioder i likriktarbryggan på generatorn?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8641
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av PeterH »

Det är alltså mer som är trasigt? Du har inte varit ute i åskväder? Vet du om omvandlaren har krånglat? Det kan ju vara den som dragit med sig både TV:n och autopiloten...
bearing
Inlägg: 11678
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av bearing »

niklas_nacka skrev:Då byter jag även IC1 då, eller kan jag mäta om den är hel?
Den ska tydligen överensstämma med den här från Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-45&toc=0
Oj vilket pris den hade.

Denna, som har mer vettigt pris, borde vara likvärdig. Den har dessutom ett större temperaturområde angivet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19820
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13275
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Brända komponenter?!

Inlägg av MiaM »

Regulatorn kan provas 'löst' innan du köper en ny.

Vem ägde och vem körde båten när alla de där sakerna gick sönder? Finns det nån risk att den som då körde/ägde har mörkat vad som hänt? Om du t.ex. köpt båten med dessa grejer trasiga så är det väl risk att förra ägaren råkat polvända batteriet eller nåt sånt. Det är väl vanligt att man tar in båtbatterier i varmförråd medan båten kanske står kallt på vintern, eller? I så fall kan ju en felvändning efter ett halvårs lagring inte vara helt otänkbart.
Skriv svar