Hej, nu står jag mycket frågande till varför dessa "brann"
såhär är allt kopplat:
Det som inte syns på bild är 2st 12v batteri kopplade för 24v med en 200Amp huvudbrytare.
Till vänster i bild syns distributionsblocket med 2st 30A säkringar som matar sabertoothen.
Högst upp på blocket syns en förberedd matning till en vanlig PWM-styrd speed controller som ej är i bruk än, samt matningen (nu med 7.5A säkring) till SyRen’en.
Syren-enheten är bara ditlagd just nu, med 24v från blocket samt jord från ramen och de två kablarna till motorn på var sida.
Det som är konstigt är att jag kört med samma setup innan utan problem, helt plötsligt så händer detta;
vrider på huvudströmmen, en 10A säkring till SyRen-enheten ryker. Jag går igenom alla kablar och kontrollerar att jag har bra jord, inga kortisar någonstans, kontrollerar även mitt linjära ställdon direkt på batteridrift för att kolla så att det inte är någon kortslutning i den.
Jag trycker i en till 10A säkring, denna går sönder samtidigt som ett av de mindre chippen på Syren ryker till - stendöd, inte ett liv.
Jag kopplar bort SyRen-enheten och provar att köra roboten då jag märker att min sabertooth-enhet också är död. Jag begriper ingenting. säkringarna till sabertoothen är hela hela tiden.
Enligt electrokit så kan mina två matningar av 5v till R/C recievern ha gjort att dessa rök. Kan det stämma? Jag har ingen aning om varför isåfall.
MVH
Bränt både Sabertooth 25x2 samt SyRen 10, Varför?
Bränt både Sabertooth 25x2 samt SyRen 10, Varför?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bränt både Sabertooth 25x2 samt SyRen 10, Varför?
Frågan är om inte Electrokit har en poäng.
Både sabertooth & SyRen verkar ha en 5V försörjning, men det är nog ingen höjdare att koppla båda samtidigt.
Ett par andra reflektioner är:
- Den svarta kabeln som kommer från övre högra hörnet verkar "dingla lös"
- Den övre PWM modulen som inte används har fått 24V matning men ingen jord. Frågan är då var de övriga tre kablarna går (blå,gul & röd) och om den jordar den vägen.
- Ser ut som hela plattan är kopplad till minus. Vad är tanken med det och har du koll på skruvarna/skruvhålen när du nu gjort så.
Både sabertooth & SyRen verkar ha en 5V försörjning, men det är nog ingen höjdare att koppla båda samtidigt.
Ett par andra reflektioner är:
- Den svarta kabeln som kommer från övre högra hörnet verkar "dingla lös"
- Den övre PWM modulen som inte används har fått 24V matning men ingen jord. Frågan är då var de övriga tre kablarna går (blå,gul & röd) och om den jordar den vägen.
- Ser ut som hela plattan är kopplad till minus. Vad är tanken med det och har du koll på skruvarna/skruvhålen när du nu gjort så.
Re: Bränt både Sabertooth 25x2 samt SyRen 10, Varför?
Hej, jag pratade med Dimension Engineering igår och då passade jag på att fråga om 5v matningen, det var inga problem, men det räcker med en matning. Kablarna är bara ditlagda för fotot i illustrativt syfte. De tre kablarna från pwm-modulen är till en potentiometer, den är ej inkopplad ännu (ingen säkring inkopplad på + än)
Plattan är jordad, men jag hämtar jorden direkt från ramen.
Dock blev jag beviljad garanti från tillverkaren, de hade en teori om att säkringarna skall vara mellan motor och drivkort och inte på matning pga. Den kan ta om hand om genererad ström. Dock stod min robot still när det hände. De har ingen aning om vad som hände men de trodde att signalchippet är rökt.
Allt verkar lösa sig förhoppningsvis.
Plattan är jordad, men jag hämtar jorden direkt från ramen.
Dock blev jag beviljad garanti från tillverkaren, de hade en teori om att säkringarna skall vara mellan motor och drivkort och inte på matning pga. Den kan ta om hand om genererad ström. Dock stod min robot still när det hände. De har ingen aning om vad som hände men de trodde att signalchippet är rökt.
Allt verkar lösa sig förhoppningsvis.