Skärm/Monitor/TV Reperatör se hit!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Skärm/Monitor/TV Reperatör se hit!

Inlägg av GeekJoan »

Har ett problem som jag inte riktigt vet vart jag ska börja felsöka.
Är ganska kass på monitorer över lag.

Skärmen sitter i ett arkadspel, så det är en standart tub med chassikort utan något lull lull på sig. RGBS rakt in på kortet.

Problemet är att det blir bara ett sträck horizontellt över skärmen. Hela bilden är typ ihoptryckt i detta sträck så det är en jäkla intensitet på det sträcket. Bankar man lite lätt så kan bilden hoppa till och bli bra igen. Men jag har lött om alla lödningar så det är inget glapp på kortet.

Så min fråga är: Hjälper det att byta ut lite trötta kondingar eller är det något annat?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fel i vertikalavböjningen.. Har du på det förlänge bränner du sönder skärmen så var lite försiktig där. Vertikalic:n kan ha gått sönder och eller ett par kondingar runt den (kan även ha släppt kolla noga efter dåliga lödningar!), Sitter ofta på en kylplåt i Tv-apparater iaf.
Men det behöver ju inte vara det. Kolla så det inte har släppt några lödningar på dom sladdarna som går upp till bildrörsplattan och till avböjningsspolarna. Var med om att en sån hade släppt en gång :)
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

kanske värt att testa kylspray o hårtorken och se om du kan hitta igen felet på så sätt

är ju värme som ställer till mycket och det är väl inte glasfiber kretskort i en gammal arkadmaskin.

/ Minus
Tekko

Inlägg av Tekko »

Johan, du måste byta ut vertikal avböjnings kretsen, denna kan vara båte en IC och diskreta komponenter. Är det det senare alternativet kan det bli skitsvårt att laga den, är det en IC så är det lätt, bara att hitta en ersättare och byta ut.

Tills du gjort det, kör INTE skärmen!!! Du kommer att bränna sönder fronten.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

OK, ska se om jag kan ta lite bra bilder på chassikortet så kanske någon va kan se om det är lätt fixat.

Tack för infon.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Alltså, är detta lite samma grej som med gamla skärmar som bilden blir "ihoptryckt" på sidorna, som man kan fixa med att drämma till skärmen lite i sidan (vilket också löser de flesta andra problem med bildvisning)? Skulle vara kul om man kunde få några gamla 17" som jag har att funka...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nej det är inte samma grej.. det som du beskriver brukar kallas öst-västfel och går att justera om skärmen fungerar som den ska. Annars får du byta ut den defekta delen :)
Håkan Lager

Förmodligen lödproblem.

Inlägg av Håkan Lager »

Hej från Mantorp.
Du har förmodligen ett lödproblem.
Det finns ganska starka strömmar i slutet av vertikalavböjningsenheten så kolla att det inte finns ringar i någon lödning (ses av mig med lupp) men kan ha med ålder att göra .Kolla sådana punkter där utvigningsspänning varit stor på grund av uppvärmning.(lödningen blir en kornig ring runt stiftet som är monterat).

Knackingsmetoden med baksidan av en skruvmejsel är bra ju närmare problemet.... mindre knackning.

Hoppas du hittar problemet med din monitor
Hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

OK, nu har jag tagit lite bilder av chassikortet.
Har problem att identifiera den enda IC-kretsen som finns.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Kolla trimpottarna i bakkant på kortet, glapp lödning eller oxid i pot.
Skriv svar