Solceller med Kostals växelriktare - problem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LM1973

Re: Solceller med Kostals växelriktare - problem?

Inlägg av LM1973 »

Jag kan inte så mycket om det här. Därav frågan i forumet eftersom här finns många kunniga människor :D Men jag vet så går det ju att räkna om apere till watt m h a div. parametrar, vilket jag har gjort.

Mitt mål var att få Kostal att konstatera att något är fel med växelriktaren och det har de gjort. Så för min del är detta inlägg avslutat :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

LM1973 skrev:Ja, det är 77 - 80W och inget annat.//Mia
Du var väldigt tydlig med att det var effekt det handlade om.

Har du konstant spänning och ström så går det lätt att multiplicera ström och spänning. Men när det handlar om växelström så förutsätter det att kurvformen är en ren sinus och ligger helt i fas. Så är det sällan om det inte handlar om resistiva laster som lampor eller element. Det är där bereppen VA kommer in, det är ström och spänning multiplicerat, om det är en resistiv last så är det samma som effekten. Men om det är en rent kapasitiv last så är effekten noll medan den skenbara effekten kan vara 80VA eller vad som helst.
Nerre

Inlägg av Nerre »

LM1973 skrev:ag kan inte så mycket om det här. Därav frågan i forumet eftersom här finns många kunniga människor :D Men jag vet så går det ju att räkna om apere till watt m h a div. parametrar, vilket jag har gjort.
Jaså? För växelspänning så räcker det inte med U och I, du behöver också veta cos(fi).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt#F.C ... C3.A4nning

Är det dessutom icke sinusformad ström så blir det ännu värre.
Skriv svar