Jag tycker att jag varit så noggrann när jag mätt totala pulslängden. Lite senare ikväll så ska jag mäta på min PIC och se om det är lika fel på min. Jag återkommer

Jag fattade inte om det var 1W-sensorerna eller dina moduler som "krockade". 1W kan inte krocka då de har unika adresser. Det finns 2^64 1W-adresser, inte 64, och alla ska vara unika. Om du får krockar på dina 1W-sensorer så är det något annat som är fel.FredrikTillman skrev:I v4 var det två DS18B20 som krockade men i v3 en DS18B20 och en DS1822.
Vad kul att du fått igång det! Och med en bra räckvidd också. Det hänger ju på sändaren, och du verkar ju fått tag på ett praktexemplarsonnyboy skrev:Nu har jag fått detta att fungera
Men jag tror det finns en bugg.
Över 30 grader varmt blir det lite konstiga värden!
Se nedan.
Vilken räckvidd
Härligt att du delade med dig detta!!
Edit: kör med TS Duo samt version 0.4.1 på koden.
Det som händer vid 30C förvånar mig inte. Jag har lite svårt att få koll på vilket protokoll jag ska implementera efter.FredrikTillman skrev:Testar gärna support för DHT22
Har samma problem med att temperaturer skickas som över 150C men det har i mitt fall nåt att göra med humidity datan.
Är den 70% är allting ok, 69% och värdet är fel.
Har lämnat pin 7 okopplad så fungerar det fint när humidity skickas som 0%.
Nånting du kan pröva på ifall du "batterimätaren" kopplad.
Har också kommit fram till att sändaren från DX har en otrolig räckvidd.
Byggde in en sensor i skalet från en Clas Ohlsson 36-4744.
Denna sensor stöds inte av Telldus och verkar ha ett krångligt protokoll så skippade den
Har en distans på 150 meter nu och fungerar fortfarande fint.
Det jag är orolig över är att skalet bara har plats för två batterier så tror det kan bli problem rätt fort.
Glömde också byta intervallet från 15 sekunder innan jag monterade den så får göra det i samband med första batteribytet
1-wire addressena är unika och kan inte krocka, men mandolyn protocollet som används här kan inte använda 1-wire ID.
Huskod måste vara mellan 1 och 16 (4-bit), samt kanal måste vara mellan 1 och 4 (2-bit) så protocollet har en begränsning på 64 IDn.
1-wire addressen används för att försöka göra mandolyn ID så unik som möjligt men är svårt med så få addresser som kan användas.
Kod: Markera allt
SAMPLE_DELAY equ .53 ; Delay between readings, in 2.8-second unit